- nanouk
- Medlem ●
- International user
Hej, är det någon som kan tipsa om vad man kunde använda sig av för att göra ljudupptagningar på fältet. Någon liten och lätt mojäng som ändå ger en god kvalitet utan att kosta skjortan, ljudet skall jag ha till olika siter som jag gör i flash. Vilka programvaror kan man editera ljudet med när man fått in det på macen.
Helt ny på ljudbiten, och tacksam för alla tips
Peter
Hej, är det någon som kan tipsa om vad man kunde använda sig av för att göra ljudupptagningar på fältet. Någon liten och lätt mojäng som ändå ger en god kvalitet utan att kosta skjortan, ljudet skall jag ha till olika siter som jag gör i flash. Vilka programvaror kan man editera ljudet med när man fått in det på macen.
Helt ny på ljudbiten, och tacksam för alla tips
Peter
Minidisc med lös mikrofon är nog bästa och billigaste lösningen sen kan du ju editera enkelt i Apples GarageBand eller kolla in på cnet.com där du kan ladda ned olika ljudeditorer för mac.
Hej
En MiniDisc (billigt) eller DAT-bandspelare (dyrare) med en okey mic. Sony har en del stereomicar anpassade till MD.
Peak är ett bra ljudediterings program om du inte behöver jobba med flera ljudkanaler parallellt. Annars är det ett sequencerprogram a lá Cubase eller Logic som gäller (soundtrack kanske funkar också, har aldrig testat det)
edit: Hoppsan Mr. Garner hann visst före.
Hej
En MiniDisc (billigt) eller DAT-bandspelare (dyrare) med en okey mic. Sony har en del stereomicar anpassade till MD.
Peak är ett bra ljudediterings program om du inte behöver jobba med flera ljudkanaler parallellt. Annars är det ett sequencerprogram a lá Cubase eller Logic som gäller (soundtrack kanske funkar också, har aldrig testat det)
edit: Hoppsan Mr. Garner hann visst före.
OK, minidisc verkar vettigt, tack för tipsen
Peter
Här är annars en ny kul grej. Spelar in både komprimerat och linjärt.
http://www.mayah.com/index.php?id=19
Ja den verkar ju bra och proffsig , men lär väl tyvärr kosta som 5 bra minidiscrecorders.
Ja den verkar ju bra och proffsig , men lär väl tyvärr kosta som 5 bra minidiscrecorders.
Om man får 5 minidiscrecorders för 15.900:- plus moms så gör den det. Kollade precis med svenska generalagenten.
Om man får 5 minidiscrecorders för 15.900:- plus moms så gör den det. Kollade precis med svenska generalagenten.
Jag trode väl mer att den låg runt 10.000:- vilket antagligen blir dess "streetprice" i USA. Jag uppskattar priset för en riktigt bra minidiscrecorder till runt 2000 men man kan få en rätt bra minidiscrecorder för fjuttiga 1000:- så prisvärd kan man nog inte säga att "Flashman" är. Dessutom är ju MD skivorna otroligt billiga och hållbara jämfört med flashminnen.
Hej
Lite OT men...
Att iPod inte kan ha en mic-in... Grr... Och såndär line-in som alla möjliga mp3-spelare (typ iRivers) har är välan inte förstärkta för att funka som mic-in också?
Håller med om att det är riktigt uselt att iPod inte har en Mic-ingång. Har själv en Belkin mic till min iPod. Funkar bra för prat. Men för musik inte alls. 8-bitars ljud samt att micen tar upp ljudet från när hårddisken startar/stoppar hela tiden.
Tror tyvärr att 8-bitars begränsningen sitter i själva iPoden.
Apple! Skärpning. Hur svårt kan det vara. iPoden skulle vara den perfekta apparaten för sådana här inspelningar. Har gett Apple feedback på detta massa gånger. Gillar Apple mycket, men ibland är de otroligt tröga, tröga så man blir @#*!
Håller med om att det är riktigt uselt att iPod inte har en Mic-ingång. Har själv en Belkin mic till min iPod. Funkar bra för prat. Men för musik inte alls. 8-bitars ljud samt att micen tar upp ljudet från när hårddisken startar/stoppar hela tiden.
Tror tyvärr att 8-bitars begränsningen sitter i själva iPoden.
Apple! Skärpning. Hur svårt kan det vara. iPoden skulle vara den perfekta apparaten för sådana här inspelningar. Har gett Apple feedback på detta massa gånger. Gillar Apple mycket, men ibland är de otroligt tröga, tröga så man blir @#*!
Tror inte att 8 bitars begränsningen sitter iPoden om inte Apple med det vill förhindra att folk spelar in bootlegs med den.
Tror inte att 8 bitars begränsningen sitter iPoden om inte Apple med det vill förhindra att folk spelar in bootlegs med den.
Vände lite på siffrorna där. 16bit i 8kHz skall det vara.
Belkin har en "Universal Microphone Adapter" som är för extrerna microfoner. Den erbjuder också tyvärr denna dåliga kvalitet. Griffin iTrip likaså. Så jo, tyvärr tror jag begränsningen sitter i iPod. Möjligt att dom kan fixa med Firmware. Eller så är det så tråkigt att det är en hårdvarubegränsning.
Jag har inte sett några produkter till iPod som skulle ge 16bit 41kHz. Om någon sett detta, meddela. Då köper jag direkt. Behöver det för att spela in helt lagliga saker, alltså inte konserter.
Man kan ju visserligen tänka sig en Mic som konverterar till MP3 och sparar som fil på iPod. Då skulle man få bra kvalitet. Men det är ju lite som att gå över ån efter vatten.
Utdrag från Belkin Q&A:
"Both the design of the microphone and the iPod’s recording capabilities are optimized for personal voice dictation"
-------
Q:"FAQ: What are the recording specifications of the iPod?"
A:"Monaural (mono), 16-bit audio at 8KHz"
Griffin iTalk
Recorded File Specs (iPod Specified) 8kHz, 16 bit mono WAV files
Från Apples userforum,
"You should keep in mind that at this point the internal limitations imposed *by the iPod* do not allow recording at levels higher than 8kHz, 16 bit mono WAV files. This is an unfortunate limitation that Apple has apparently built into the iPod. I spoke with someone at Griffin and they said that their product is perfectly capable of recording at MUCH higher levels, but until Apple allows it, they're stuck."
•
Vitsen med en "digital bandspelare" måste ju vara att kunna överföra digitalt till din Mac.
Tre skäl, 1) hastighet, 2) kvalitet (ingen onödig analog digital konvertering) och 3) ingen risk att materialet blir överstyrt vid överföring (eller för låg signal så det blir extra brus).
Varken MD, DAT eller HiMD kan överföras digitalt. De flesta MP3 produkter är mer Windows orienterade!
Själv provat iRivers produkter, och även om ej perfekta, så funkar de till Mac.
iHP-120 är en hårddiskinspelare, med valbart MP3 eller okomprimerat (44kHz) mic ingång.
Tyvärr ingen utstyrnings indikering - så det gäller att sätta nivån så lågt att det ej överstyr. Ej så illa som det låter, då egenbrus är mycket lågt, så även om man sätter 12 dB marginal, så kan man i efterproduktion normalisera till full volym utan farligt brus. Ljudfil överförs med USB2 (disken monterar på Macen).
iFP-590 är en flash minnes MP3 spelare med mic ingång. Ruggigt bra ljud med tanke på storleken! Spelaren monterar ej på Macen, men filer överförs via USB2 med ett litet program som medföljer.
Sen gäller det att ha hyfsad mikrofon...
Varken MD, DAT eller HiMD kan överföras digitalt.
Kan du inte ta och berätta det för den professionella ljudindustrin också?
Överföringar som de gjort i snart 15 år( från DAT t ex) funkar alltså inte?
Det är skillnad på digital överföring i realtid och på digital överföring där det
inspelade materialet behandlas som data och förs över snabbare än den
tid det tar att spela upp materialet.
Jovisst, det är klart. Poängen jag ville göra var att kunna överföra snabbt (och utan att behöva spola band).
Då är det ju bara att köpa vilken diigtal bandspelare som hellst som inte spelar in på band...svårare än så är det ju inte. Välj någon där det spelas in på hårddisk, och har möjlighet att koppla via fw eller liknande så måste du ju kunna plocka ut datan direkt utan att behöva "spela" upp det igen.
det är det den här diskussionen handlar om - att det är inte så lätt att hitta den optimala lösningen...
Eller om du vet något så får du gärna berätta det - vad skulle du rekomendera för "digital bandspelare" som du kopplar med FW till Mac?
Eller om du vet något så får du gärna berätta det - vad skulle du rekomendera för "digital bandspelare" som du kopplar med FW till Mac?
En portabel "billig" lösning med bra micingångar och schysst överföring jag känner till för tillfället är Marantz PMD670.
http://www.d-mpro.eu.com/users/folder.asp?FolderID=1582&Tab=Data+Sheet
Det ska funka att importera till Itunes Mac via USB. Har sett den för 600-700 dollar
hos www.soundprofessionals.com
Dyrt kanske någon tycker men det är nog tyvärr de priser man får rätta sig efter om man vill ha professionella micingångar (XLR), lite robustare konstruktion för fältbruk osv.
Enda nackdelen jag kan komma på är begränsning till 16 bitar/48kHz då 24 bitar 96kHz/192kHz blir allt vanligare åtminstone för att spela in ett bra råmaterial.
Har en optisk digital utgång på min bärbara MD. Vad ska jag ha den till? Hur kan jag få in den i macen?
Tja, köp inte en m-audio transit iallafall. Den hänger hela Cuben för mig. Undrar om det är sunkiga drivisar?
Har en optisk digital utgång på min bärbara MD.
Vad ska jag ha den till? Hur kan jag få in den i macen?
*suck*
Läs mina inlägg ovan om hur man för över md-ljud till en mac på bästa & billigaste vis.
Optiken på din bärbara md är med 99% säkerhet en i n gå n g (dvs, ämnad för att spela in digitalt TILL md:n) eftersom i stort sett inga bärbara konsument-md´s har producerats med optisk ljudutgång.
Till skillnad från Enar kan jag varmt rekommendera M-audio´s USB-ljudkort "Transit".
Har funkat felfritt på min PowerBook hitills det halvår det varit i min ägo. Jag för över
mina md-inspelningar digitalt via ett stationärt md-däck.
Edirols nya R-1, kan den vara ngt? Funderar på om det inte är ett förbaskat bra ljudkort för avlyssning av musik också.
Kan inte se att den går att använda online mot dator. Verkar endast kunna importera/exportera färdiga filer. Eller har du sett/hört något annat.
Verkar klart fräck annars. Hittade inget pris. Någon som vet?
¨
Kan inte se att den går att använda online mot dator. Verkar endast kunna importera/exportera färdiga filer. Eller har du sett/hört något annat.
Verkar klart fräck annars. Hittade inget pris. Någon som vet?
¨
Priset tippades till ca 4500.
Nu är detta så nytt för mig att jag inte har klart för mig vad olika begrepp betyder eller står för. Som när du nämner online tex.
Priset tippades till ca 4500.
Nu är detta så nytt för mig att jag inte har klart för mig vad olika begrepp betyder eller står för. Som när du nämner online tex.
Vet inte själv om det är rätt utrryckt med "OnLine"; men det jag menar är att jag inte tror man kan använda den som ljud-output/input för Macen, dvs ersätta Macens ljud med denna. Man verkar inte kunna använda t.ex micofon för att spela in direkt i Mac utan måste först spela in på R-1 och sedan för över till Mac.
¨
Här kommer fler alternativ.
http://www.core-sound.com/HighResRecorderNews.html
Det här är ingen recorder, men här kan du få tips på fler, samt allmänna tips om inspelning på språng: http://www.soc.surrey.ac.uk/sru/SRU38.html
Här kommer ett par lösningar till: http://www.proaudio.com/index.php?cPath=93_98
Här kommer ett sista gäng, med trevligare priser? http://www.outwardsound.com/catalog/portable-recorders/mp3-recorders/?PHPSESSID=19a54c4ce3cbd0aa455ceb36bfaec1ee
Förresten, hur mkt kostar dina skjortor???
Sony har släppt en HiMD som kan spela in okomprimerat. Denna tycker jag är högintressant för musikinspelningar på fältet eftersom man slipper det eländiga MD ljudet.
Mikrofon är också viktigt för ljudet. Köp INTE sonys egna mikrofoner i 3000 klassen. De är riktigt usla. Det finns billiga och riktigt bra alternativ till dessa för mindre pengar.
Sony har släppt en HiMD som kan spela in okomprimerat. Denna tycker jag är högintressant för musikinspelningar på fältet eftersom man slipper det eländiga MD ljudet.
Mikrofon är också viktigt för ljudet. Köp INTE sonys egna mikrofoner i 3000 klassen. De är riktigt usla. Det finns billiga och riktigt bra alternativ till dessa för mindre pengar.
MD ljudet är inte eländigt. Atrac formatet låter riktigt riktigt bra. Vid flera blindtester så har en majoritet tyckt att Atrac låtit bättre än okomprimerat.
Fast det är klart om man vill spela in akustiskt och klassiskt så är antagligen okomprimerat att föredra , men ska man spela in ljud för att lägga upp det på nätet så duger MD mer än väl.
Håller inte med. MD har jättebra ljud. Miken är mer kritisk än valet MD/HiMD. Kör en dynamisk mik om du ska vara ute i fält. Annars får du ofta problem med störningar från vinden etc. Shure SM-57 är en klassiker i alla sammanhang. Kör själv med en sån och en Sharp MD på fältet och har spelat in till Sveriges Radio med den utan att någon klagat på ljudkvalitén.
Om din MD inte har digital ut kan du tjäna ljudmässigt på att fråga runt efter nån som har ett däck som har digital ut så du kan köra ljudet digitalt från MD:n in i datorn. På så sätt slipper du en extra omvandling från digital till analog och tillbaka till digital igen.