Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stort blir projektet när det bränns?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-26 23:12

Jo, jag har alltså aldrig i mitt liv stött i iMovie förrän häromdagen. Klämmer ihop en film som ska brännas som DVD. Gjorde misstaget att inte dela upp projektet i flera smådelar för att sätta ihop till en enhet senare, utan krånglar med hela schlabanget på en gång, vilket är bortåt 11Gb med jox.

Men nu börjar jag få kalla fötter...

Är det inte så att en DVD-skiva (dvs en som inte kostar 150 spänn) klarar ungefär 4Gb? Blir mina 11Gb komprimerade så att dom klarar detta? Eller bör jag redan nu dela upp projektet i delar för separat bränning?

Det är lite brådis....

Danne

EDIT: Förresten, jag läste om nån slags bugg i G5:orna som gör att DVD-bränningen kan krångla (gulp). Kan jag göra nåt för att förhindra detta? Eller vad gör jag om det inträffar?

• Oregistrerad
  • 2004-08-26 23:49

iMovie filen som sådan blir ju ganska stor. Frågan är hur -lång- din film är. Är den under 60 minuter är allt bra. Då kodas DVD'n snyggt. (Högsta kvalite). Är filmen längre kan kodningen bli lite sämre. Men det beror helt och hållet på hur ditt filmmaterial ser ut. Är det massa action kan det bli jidrigt (hur stavas det igentligen...). Är material et lugnt utan skakningar så är det bara att köra. (En img först. eller hur?)

mvh
Lennart

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-26 23:55
Ursprungligen av tcastudios:

iMovie filen som sådan blir ju ganska stor. Frågan är hur -lång- din film är. Är den under 60 minuter är allt bra. Då kodas DVD'n snyggt. (Högsta kvalite). Är filmen längre kan kodningen bli lite sämre. Men det beror helt och hållet på hur ditt filmmaterial ser ut. Är det massa action kan det bli jidrigt (hur stavas det igentligen...). Är material et lugnt utan skakningar så är det bara att köra. (En img först. eller hur?)

mvh
Lennart

Filmen är bortåt 40 minuter, och eftersom det inte direkt är nån karate-rulle från Hong Kong, så är den förhoppningsvis OK.

Jorå, läste nyss din instruktion och ska ge mig i kast med den imorron. Tack ska du ha!

Danne

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-27 00:32

2 timmar

Med iDVD 4 får du plats med 2 timmar film.
11 GB DV-film är c:a 1 timma. Så det funkar.

Avseende bugg i bränning så föreslår jag att du använder de nya teman som följer med iDVD 4. De gamla har jag haft mycket problem med. En del av de gör att bränningen/renderingen hänger sig. Vet i och för sig inte om det är andra buggar på G5...

Även om du använder ett tema som du inte är helt nöjd med, kan du alltid slänga in en annan bakgrundsbild. Dra den till inställningsfältet i IDVD4. Man kan ha en bild/film och ett ljud/en låt till varje sida. Jag brukar utgå från ett tema som har rätt känsla avseende knappar och färger på dessa och sedan använda egna bakgrundsbilder.

Ursprungligen av tcastudios:

jidrigt (hur stavas det igentligen...)

Unna dig ett d till...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 00:41

11GB DV är 50 min...

3,7MB/sek x 60 x 50 = 11,1GB

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-27 01:26

Petiga?

11 GB är c:a 1 timma för att göra det enkelt avseende frågan.
Men om vi skall vara petiga:
DV PAL, 48 kHz, 25 fps = 207,5 MB/min eller c:a 3,5 MB/s. För enkelhets skull brukar jag räkna 200MB/minut. Men om skall vara noggrann så blir 11 GB DV PAL:
11 x 1024 /207,5 = 54 minuter 17 sekunder.

Men jag tror det är mindre/kortare eftersom det säkert är lite material som inte används. 11 GB är väl troligtvis hela projektet, dvs allt inladdat samt renderade övergångar/texter som också tar lite extra plats.

Nog om det, det får plats på en DVD i alla fall.

Senast redigerat 2004-08-27 01:43
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-27 07:07
Ursprungligen av bod:

11 GB är c:a 1 timma för att göra det enkelt avseende frågan.
Men om vi skall vara petiga:
DV PAL, 48 kHz, 25 fps = 207,5 MB/min eller c:a 3,5 MB/s. För enkelhets skull brukar jag räkna 200MB/minut. Men om skall vara noggrann så blir 11 GB DV PAL:
11 x 1024 /207,5 = 54 minuter 17 sekunder.

Men jag tror det är mindre/kortare eftersom det säkert är lite material som inte används. 11 GB är väl troligtvis hela projektet, dvs allt inladdat samt renderade övergångar/texter som också tar lite extra plats.

Nog om det, det får plats på en DVD i alla fall.

Dom där 11Gigabajten är inte bara viddjo, utan en del bakgrundsmusik och voiceovers också. iMovie själv säger att det är 39 minuter nånting.

Jag är alltså helt ny på detta, och trodde att det var Gb som räknades - inte tiden. Men då får det ialla fall plats.

Tack, tack.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-27 08:17

Uppfölljning:

Håller just nu på att test-bränna enligt Lennarts recept med en .img.
Filmen är alltså ca 39 minuter (enligt iMovie) och 11Gb. Nu har iDVD stått och tuggat på "step 3: Asset encoding..." i 10-15 minuter. Jag hör hur det knäpper i hårddisken, så nåt händer väl antar jag. Men hur länge är normalt?
(Har en single processor G5 1,8Gb och 1Gb RAM)

1
Bevaka tråden