Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till Apples Studio Pro, någon?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-28 18:07

Drabbad av hybris efter de senaste dygnens pulande med iMovie och iDVD har jag tittat lite på mer proffsiga program. Bl.a. var jag hos en polare och testade Studio Pro 3, eftersom det skulle vara väldigt bra.

Huruvida detta stämde kunde jag inte avgöra. Dels vet jag för lite för att kunna bedöma programmet. Men framförallt för att det hade det sämsta GUI jag skådat på år och dag: Svarta, pyttesmå (ofta feta) fonter på mörkgrå bakgrund, så jag orkade faktiskt inte sitta och kisa i mer än fem minuter innan jag gav upp. Jag är fortfarande i chocktillstånd över hur Apple kastat användbarhet år helskotta på bekostnad av en "cool look". Tydligen har dom inte fattat att programmet är ett verktyg, inte en designupplevelse.
</rant is over>

Eftersom det p.g.a. av detta är omöjligt för mig att jobba med, så undrar jag om församlingen känner till nåt bra, motsvarande program som kanske dessutom är lite billigare? Eller kan man (enkelt) fixa gränssnittet med nåt tema eller simpelt hack i inställningsfilerna?

Och snälla, snälla: Om nån vill tala om för mig att jag har "fel", och att vederbörande minsann inte har några problem med programmet, så gör inte det. Jag är redan övertygad om att många, många mänschor tycker att det går alldeles utmärkt att jobba med.

Danne

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-29 17:06

Inget förslag?

INte på Mac. På PC finns Adobe Encore, som jag dock inte tycker är bättre.. .

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-30 06:15
Ursprungligen av Christopher Anderton:

INte på Mac. På PC finns Adobe Encore, som jag dock inte tycker är bättre.. .

Oj, nu blev jag lite illamående....:)
Nä, jag har visserligen en PC, men så kul ska vi inte ha.
Jag har själv hittat Sonic DVD Fusion/Creator (för Classic, och dyrt!), Scenarist (PC och dyrt!), DVDlab (PC och sämre).

Ursprungligen av Danne V:

Drabbad av hybris efter de senaste dygnens pulande med iMovie och iDVD har jag tittat lite på mer proffsiga program. Bl.a. var jag hos en polare och testade Studio Pro 3, eftersom det skulle vara väldigt bra.

Huruvida detta stämde kunde jag inte avgöra. Dels vet jag för lite för att kunna bedöma programmet. Men framförallt för att det hade det sämsta GUI jag skådat på år och dag: Svarta, pyttesmå (ofta feta) fonter på mörkgrå bakgrund, så jag orkade faktiskt inte sitta och kisa i mer än fem minuter innan jag gav upp. Jag är fortfarande i chocktillstånd över hur Apple kastat användbarhet år helskotta på bekostnad av en "cool look". Tydligen har dom inte fattat att programmet är ett verktyg, inte en designupplevelse.
</rant is over>

Eftersom det p.g.a. av detta är omöjligt för mig att jobba med,

Nu har jag inte provat Studio Pro själv men det går väl att justera det du klagade på ?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-30 01:36

Förslag - iDVD import

Jag tycker du skall ta en ordentlig titt igen på DVDSP3. Jag har själv tänkt köpa det (Production Suite). Det är ett grymt program. Det bygger (som du kanske vet) på ett program som tidigare kostat ett par hundra tusen...

Alla program kan vara lite knöliga innan man får känsla för själva tekniken. I detta fall är det DVD-tekniken som sådan som är svårtbegriplig.

Men om du vill göra livet enkelt för dig:
- Gör ett projekt i iDVD4.
- Importera det i DVDSP3
Där kan du leka med alla finesser och på så sätt få en känsla av programmet.

Det finns också teman i DVDSP3 som du kan använda ungefär på samma sätt som i iDVD.

DVDSP3 har helt grymma sätt för att t.ex linjera knappar med varandra. När du flyttar en knapp, så hittar den automatiskt en annans knapps placering för att alla skall ligga på rätt höjd eller så. Det systemet borde alla program ha.

DVDSP3 är ett helt klart bra program. Däremot var DVDSP 1/1.5 ett oerhört konstigt program. Definitivt inte Maccigt. Men kolla på det igen, jag lovar att du kommer ändra uppfattning rätt snart.

Om man börjar med antingen teman i DVDSP eller att importera iDVD-filer så kommer man snabbt in i DVD-tänkandet. Det är framförallt det som är krångligt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-30 06:09
Ursprungligen av bod:

Jag tycker du skall ta en ordentlig titt igen på DVDSP3. Jag har själv tänkt köpa det (Production Suite). Det är ett grymt program. Det bygger (som du kanske vet) på ett program som tidigare kostat ett par hundra tusen...

Jovisst! Jag håller med dig till 100%, och det är därför jag också är intresserad av programmet! Men du missade min poäng (kanske var jag lite otydlig?).

För att göra gränssnittet så "coolt" som möjligt, så har någon hos Apple som inte vet ett smack om usability bestämt att menyer och annat ska ha mörkgrå bakgrund och text med minimal fontstorlek (ofta fet) vilket alltså gör applikationen nästan omöjlig att använda för mig (och antagligen många fler). Det är så korkat att klockorna stannar, i synnerhet som dom faktiskt hade ett BÄTTRE gränssnitt i version 1.5.

Jag undrade alltså om detta gick ett förbättra eller om det fanns nåt liknande, användbart program.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-30 05:55
Ursprungligen av Errol Garner:

Nu har jag inte provat Studio Pro själv men det går väl att justera det du klagade på ?

Tyvärr inte. Jag har kollat runt efter skins/teman och annat, och forskat lite i om det finns hacks, men icke sa Nicke. Apple har tydligen bestämt sig för att skrota elementär "usability" till förmån för "coolness". Jag trodde det var ett verktyg, inte ett utställningsföremål som jag antas ska sitta och beundra. Tråkigt.

• Medlem
  • International user
  • 2004-08-30 07:31

Verkar vara fler som tycker som du Danne... Förbättringar av GUIet tog 6e plats på wishlisten för FCP (som har samma utseende).

http://www.lafcpug.org/feature_top_ten_2004.html

Jag har själv inga problem, men jag spenderar ju inga heldagar programmet. Tycker du spyr lite väl mkt galla kanske... Lite onödigt att såga Apple rakt av pga att du är extra känslig. Så dåligt är det inte. Jag tror du har fel när du säger att "coolness" är enda orsaken. Givetvis skall ett GUI inte vara fult, men de minimalistiska/nedtonade kontrollerna fyller ju andra huvudsakliga funktioner, dvs att man får större arbetsyta och att fokus ligger där och inte på paletter etc...

...kanske kan du använda Universal Access/Enhance contrast?

Tillägg: Försökte ta en skärmdump med Enhance Contrast-utseende men det fastnade tydligen inte.

Senast redigerat 2004-08-30 07:42
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-30 08:17
Ursprungligen av mattan:

Verkar vara fler som tycker som du Danne... Förbättringar av GUIet tog 6e plats på wishlisten för FCP (som har samma utseende).

http://www.lafcpug.org/feature_top_ten_2004.html

Jag har själv inga problem, men jag spenderar ju inga heldagar programmet. Tycker du spyr lite väl mkt galla kanske... Lite onödigt att såga Apple rakt av pga att du är extra känslig. Så dåligt är det inte.

...kanske bör du använda Universal Access? (zoom, white on black, enhance contrast)

Tack, det var ju skönt att veta att man inte är ensam...
Nej, jag sågar väl inte Apple "rakt av", utan i det här avseendet, eller hur?

Jag blir bara så trött/ledsen/förbannad när absolut grundläggande kriterier för användbarhet i ett program som är ett rent produktionsverktyg får stryka på foten för att någon som uppenbarligen inte har minsta kunskap i ämnet tillåts sabotera ett annars utmärkt redskap.

Märk väl att det inte bara är å mina egna, egoistiska vägnar som jag reagerar. Jag har ofta stött på motsvarande idiotier när nån chef utan ett uns av insyn i ämnet har använt sin position för att förstöra projekt som en massa andra medarbetare har lagt sin själ i och som skulle rönt ett avsevärt bättre öde om denne chef haft det goda omdömet att låta folk med kompetens göra sitt jobb. Rätt man på rätt plats, helt enkelt.

Se. Ännu mer galla....;)

Å andra sidan kanske inte Universal Access är nån dum idé alls, faktiskt.....

EDIT:

PS, nu kom din skärmdump, Snyggt. Vilken text är lättast att läsa, och om man nu var en programmakare, vilken GUI skulle man välja?
Det som säger "Add slideshow, Add story" osv eller det som säger "Arrange, Format, View" osv?
Om man bestämmer sig för det första alternativet, vad i hela friden har man för skäl??????

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-30 13:24

1.5 ?

DVDSP 1.5 har väl knappast ett bättre interface. Om man vill klaga på användarvänlighet när det gäller DVDSP 1.5 så är man rätt ute. Det är inget Apple program, eller borde inte vara. Det programmet köpte Apple (från en tysk firma, kommer inte ihåg namnet) och hade (troligtvis) under tiden dom byggde om det andra DVD-programmet (som dom har i DVD SP3). Men jag förmodar att du menar färgval etc i DVD SP 1.5.
Det här med gråa interface. Många, inklusive jag själv, föredrar dessa p.g.a att ha vita bakgrunder är som att sitta "och titta in i en lampa" hela dagen. Mycket ansträngande för ögonen. NeXT (OS Xs föregångare) gick ännu längre här. Tyvärr vill folk att skärmar skall likna ett papper - vit bakgrund, svart text. Det är bara att man glömmer att papper är ett passivt media medan en skärmar är ett aktivt media, en lampa som du tittar in i. Det är en helt annan sak. Du ser detta "icke vita" interface i en massa proffs-applikationer, t.ex ProTools. Det är för att spara ögonen på användare som sitter timmar varje dag och stirrar in i samma program-fönster.

Jag tror snarare att det nuvarande interfacet i Apple Pro produkter är ett önskemål från proffs. Inget "coolt" utan något för att förbättra.

Angående avsaknad av teman till DVDSP3. Sitter du och kör pirat-version? Det finns ju flera GigaByte teman i DVDSP3! Eller menar du något annat?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-30 13:38
Ursprungligen av bod:

Det här med gråa interface. Många, inklusive jag själv, föredrar dessa p.g.a att ha vita bakgrunder är som att sitta "och titta in i en lampa" hela dagen. Mycket ansträngande för ögonen. NeXT (OS Xs föregångare) gick ännu längre här. Tyvärr vill folk att skärmar skall likna ett papper - vit bakgrund, svart text. Det är bara att man glömmer att papper är ett passivt media medan en skärmar är ett aktivt media, en lampa som du tittar in i. Det är en helt annan sak. Du ser detta "icke vita" interface i en massa proffs-applikationer, t.ex ProTools. Det är för att spara ögonen på användare som sitter timmar varje dag och stirrar in i samma program-fönster.

Jag tror snarare att det nuvarande interfacet i Apple Pro produkter är ett önskemål från proffs. Inget "coolt" utan något för att förbättra.

Vem har snackat "vita" bakgrunder?

Just nu har jag framför mig en massa fönster öppna med en alldeles perfekt ljusgrå ton som inte alls är ansträngande för ögonen - trota att jag sitter vid datorn 12-14 timmar/dygn.

Men i princip skiter jag i om det är svart på ljusgrått eller tvärtom: poängen är att jag måste anstränga ögonen för att över huvud taget se p.g.a. färgsättningen och den minimala fontstorleken - vilket aldrig inträffat tidigare med ett program, någonsin.

Ursprungligen av bod:

Angående avsaknad av teman till DVDSP3. Sitter du och kör pirat-version? Det finns ju flera GigaByte teman i DVDSP3! Eller menar du något annat?

Huh? Om du läste mitt första inlägg så hade du känt till att jag inte ens har programmet, och att jag startade tråden bl.a. för att försöka hitta alternativ. Med "teman" menade jag GUI-teman, vilket jag hoppas alla andra förstod.

EDIT:

PS

Förresten tvivlar jag mycket starkt på att "proffsen" (till vllka jag ju faktiskt hör) skulle ha problem med ljusa menybakgrunder. Jag tror nog att det är nåt som du bara spekulerar i, eller? Fönsterramar och annat GUI i programmet tar bara upp någon enstaka procent av skärmytan. Är det nån som blir trött i ögonen så är det nog inte p.g.a. detta, utan snarare för att man sitter och blänger för länge på skärmen (med hög kontrast) i största allmänhet utan att ta paus och vila ögonen.

Senast redigerat 2004-08-30 13:54
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-30 14:23

Menybakgrunder

Huh? Om du läste mitt första inlägg så hade du känt till att jag inte ens har programmet, och att jag startade tråden bl.a. för att försöka hitta alternativ. Med "teman" menade jag GUI-teman, vilket jag hoppas alla andra förstod.

GUI-teman till ett program? Det kanske man har i MP3-spelare och så men inte speciellt vanligt i program, eller? Kul ide dock. Borde kanske vara så. Det finns säkert saker att klaga på i DVDSP3 men att påstå att det är ett krångligt program är att gå lite långt.

Förresten tvivlar jag mycket starkt på att "proffsen" (till vllka jag ju faktiskt hör) skulle ha problem med ljusa menybakgrunder. Jag tror nog att det är nåt som du bara spekulerar i, eller? Fönsterramar och annat GUI i programmet tar bara upp någon enstaka procent av skärmytan. Är det nån som blir trött i ögonen så är det nog inte p.g.a. detta, utan snarare för att man sitter och blänger för länge på skärmen (med hög kontrast) i största allmänhet utan att ta paus och vila ögonen.

Nu är ju knappast meny-bakgrunder så störande. Vita fönster-bakgrunder och stora vita ytor är störande. Och definitivt är det bättre att undvika detta.
Jag tror knappast Apple gör saker för att det är "coolt". Kul i och för sig om det skulle vara så, men dom är oerhört restrektiva och noggranna när det kommer till interface. Nästan tråkiga. Små fonter är problem ja. Men att dra ner ett helt program pga detta är lite... Skicka feedback till Apple istället. Det hjälper mer än att klaga här.

Det finns andra program som har liknande problem, t.ex ProTools. Det kan vara jobbigt i början med små fonter, har hört detta därifrån också. Men från samma användare också att det inte spelar stor roll eftersom man lär sig menyerna snabbt. Det måste vara mycket ovanligt att man väljer ett program efter hur stora/små typsnitt det är i menyer. Man brukar ha önskemål om viss funktionalitet. Om allt inte är precis som man vill (vilket det aldrig är), brukar funktionerna stå över detaljerna. Men är det så störande att du absolut inte kan använda det, välj något annat.

Senast redigerat 2004-08-30 14:50
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-30 16:01
Ursprungligen av bod:

GUI-teman till ett program? Det kanske man har i MP3-spelare och så men inte speciellt vanligt i program, eller? Kul ide dock. Borde kanske vara så. Det finns säkert saker att klaga på i DVDSP3 men att påstå att det är ett krångligt program är att gå lite långt.

Var någonstans läste du att jag tycker det är ett "krångligt" program?

Ursprungligen av bod:

Nu är ju knappast meny-bakgrunder så störande. Vita fönster-bakgrunder och stora vita ytor är störande. Och definitivt är det bättre att undvika detta.

Var någonstans läste du att jag tycker att programmets menybakgrunder är "störande"?

Ursprungligen av bod:

Jag tror knappast Apple gör saker för att det är "coolt". Kul i och för sig om det skulle vara så, men dom är oerhört restrektiva och noggranna när det kommer till interface. Nästan tråkiga.

Jo, Apple är kända för sina designade grejer, och normalt får dom mycket beröm för det också, från mig med. Du kanske har missat det.

Ursprungligen av bod:

Små fonter är problem ja. Men att dra ner ett helt program pga detta är lite...

Exakt var läste du att jag "dragit ner ett helt program"? Har jag över huvud taget nämnt något annat än GUI:n?

Ursprungligen av bod:

Skicka feedback till Apple istället. Det hjälper mer än att klaga här.

Ursprungligen av bod:

Men är det så störande att du absolut inte kan använda det, välj något annat.

Jag "klagar" här därför att jag frågade om alternativa program eller något sätt att eventuellt kunna ändra GUI:n själv. Missade du det?

Jag bad också folk att inte tala om för mig att jag har "fel", eftersom det hjälper föga. Du kunde inte läsa det heller, förstår jag?

Det verkar som om du har stora problem att läsa och förstå vad folk skriver, och att svara på det och inte vad du TROR folk skriver. Försök skärp dig, är du bussig. Annars leder dina inlägg bara till att man blir irriterad. Och det är väl inte meningen?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-30 16:39

Ojojoj

Ojojoj... puhhh...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-30 17:20
Ursprungligen av bod:

Ojojoj... puhhh...

Betyder det "ursäkta" i Kållered?
I så fall; inga problem.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-30 17:57

Problem?

... I så fall; inga problem.

Vet inte vad du menar att du har problem.
Okay, kanske man inte läser allt precis 100% och svarar lite snabbt ibland.
Men din nerrackning på ett program pga de brister du påpekat är ju knappast otydlig. Jag ser ditt problem med GUIn som en mindre sak, en detalj.
Några citat nedan som kan är svåra att misstolka.

"Apple kastat användbarhet år helskotta"
"sämsta GUI jag skådat på år och dag"
"vilket alltså gör applikationen nästan omöjlig att använda för mig"
"produktionsverktyg får stryka på foten för att någon som uppenbarligen inte har minsta kunskap i ämnet tillåts sabotera ett annars utmärkt redskap"

Visst, du påpekade att du ville ha hjälp med "hack i inställningsfilena" eller annat program. Men tyvärr... din inställning gör att man måste påpeka att man är av total motsatt uppfattning. Det verkar också de flesta andra vara inklusive de användare på Apples Forum som försökt hjälpa dig med ditt problem.

Själv ser jag så här på saken: ett program väljer man för att man vill kunna göra vissa saker. De detaljer i ett program som man stör sig över: antingen vänjer man sig eller så rapporterar man till tillverkaren, t.ex Feedback till Apple. Man kan ju också slänga ut en massa på user forum så att tillverkaren ser det där, det är bra.

Men till dags dato, och jag har använd en massa program på en massa plattformar, har jag ALDRIG varit helt nöjd med ett program. Det finns alltid saker man vill förändra. Men jag har använt mina program fullt ut ändå. Precis som de flesta andra. Jag rapporterar allt jag stör mig över till olika tillverkare. Alla tar inte till sig men en del gör det. Apple, Elgato (EyeTV) och dessutom i princip alla små firmor, är utmärkta exempel på detta.

Men igen... ser du de brister du påtalat i DVDSP3 som avgörande, välj ett annat program. Det är ju inget roligt att använda ett program om man är förbannad på det hela tiden.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-30 21:29
Ursprungligen av bod:

DVDSP 1.5 har väl knappast ett bättre interface. Om man vill klaga på användarvänlighet när det gäller DVDSP 1.5 så är man rätt ute. Det är inget Apple program, eller borde inte vara. Det programmet köpte Apple (från en tysk firma, kommer inte ihåg namnet) och hade (troligtvis) under tiden dom byggde om det andra DVD-programmet (som dom har i DVD SP3). Men jag förmodar att du menar färgval etc i DVD SP 1.5.?

DVDSP 1.x kommer ifrån Astarte och som Apple köpte 2000.

DVDSP 2.x och 3.x bygger på Spruce Maestro och var vad många anser var en av de bästa DVD Authoring systemen som fanns och då kostade över $20000-30000 !!!!

http://17.254.4.133/products/DVDMaestro/
http://17.254.4.133/products/DVDMaestro/dvdmaestro-ss.html

http://www.macworld.com/2001/08/bc/09appleandspruce/

http://www.marin-digital.com/Newsletter/March2004.html
"The tools are getting better and much cheaper. Our first DVD authoring tool (Spruce DVD Maestro) was $49, 000 including hardware. Today, for $499 for the software (DVD SP 2. 0) and $2499 for the hardware dongle (a dual G5 running OSX), you can have a similiar capability (although no hardware realtime encoding or hardware preview)."

1
Bevaka tråden