Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död Powerbook!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 00:32

Godafton!

Jag har en Powerbook G3 wallstreet. Laddaren till denna har pajjat för ca 1 år sedan och datorn har legat oanvänd sedan dess. Den fungerade fint innan laddaren pajjade. Nu har jag skaffat en laddare men datorn är död!
Eller när jag stoppar i laddaren och trycker på powerknappen så går den igång, Fläkten snurrar och lampan lyser men jag får ingen bild. Skärmen är svart som natten.

Har ni något tips på vad som kan ha hänt?
Vill väldigt gärna få igång den..

Troligen klock/PRAM-batteriet. Lossa tangenbordet. Batteriet är det som sitter mellan HD:n och CD/DVD:n.
Finns andra modeller som blir svarta på skärmen utan fungerande klockbatteri.

• Oregistrerad
  • 2004-08-31 00:49
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Troligen klock/PRAM-batteriet. Lossa tangenbordet. Batteriet är det som sitter mellan HD:n och CD/DVD:n.
Finns andra modeller som blir svarta på skärmen utan fungerande klockbatteri.

Jaha ok.
Jag vet vilket de är isf.
Är det dyrt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 01:14
Ursprungligen av peppz:

Är det dyrt?

Dryga 500:- Fast det är troligen batteriet. Fixade ett exakt likadant fel åt en kund i förra veckan med ett nytt batteri.

• Oregistrerad
  • 2004-08-31 01:16
Ursprungligen av István:

Dryga 500:- Fast det är troligen batteriet. Fixade ett exakt likadant fel åt en kund i förra veckan med ett nytt batteri.

mhm. ja batteriet i den är stendött.
Usch då måste jag säkert byta båda batterierna..
Svindyrt ju... får se om jag säljer den i delar istället..

Senast redigerat 2004-08-31 01:32
  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 11:04

Har kört min Wallstreet med både stendött klockbatteri och huvudbatteri utan problem.
Klockbatteriet har ju bara betydelse när både nätsladd och huvudbatteri är urkopplade, så ditt problem är troligen något annat.

Klockbatteriet har jag som sagt varit medom att det "dödar" även stationära datorer. Så det hjälper inte att koppla in nätspänningen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 11:42

Klockbatteriet har jag som sagt varit medom att det "dödar" även stationära datorer. Så det hjälper inte att koppla in nätspänningen.

Samma här. Man bör väl dock först testa med att trycka in resetknappen (på baksidan bredvid skärmkontakten om jag minns rätt) i tio sekunder och sedan försöka starta datorn.

• Oregistrerad
  • 2004-08-31 11:53

Asså klockbatteriet, behöver det vara laddningsbart?
Eller ligger de bara och ger en låg spänning hela tiden?

Det är ju en bunt knappcellsbatterier. Mao låg spänning under mycket lång tid.

• Oregistrerad
  • 2004-08-31 12:28

Det är ju en bunt knappcellsbatterier. Mao låg spänning under mycket lång tid.

Borde gå å firra ihop ett sånt paket själv då egentligen..

1
Bevaka tråden