Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Växla OS X / OS 9 smidigt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns en del saker som inte låter sig göras i X.
Därför är det dessvärre så att jag behöver växla OS ibland.

Jag undrar om det finns en liten enkel sak (applikation?) som gör att man kan växla mellan OS 9 och X?

Lite körigt att behöva handra in i "Startup Disk" varje gång.

Om man kör "Option" vid uppstart, tar det evigheter.

Om man kör "Option" vid uppstart, tar det evigheter.

Ja, varför tar detta sådan tid? Någon som vet? Diskarna/de olika systemen syns ju direkt ,men sedan blir det till att vänta ett tag innan kan man välja system och köra vidare. Antar att det görs någon sökning/kontroll på diskarna, men det borde kunna gå snabbare tycker man.

• Medlem
  • 2002-01-10 09:42

Håll ned musknappen samtidigt som alt-knappen så slipper man vänta i 30 sekunder, då får man välja direkt.

Kan passa på att tipsa om att kommando-punkt matar ut CD-skivan när man befinner sig i "systemväljarläge". Då kan man stoppa in en ny och ladda om listan. Det är bra på min iMac utan utmatningsknapp.

Tackar för tipsen. Nu gick det genast lite snabbare

Varför det tar lång tid att välja startenhet med alt knappen nertryckt är för att datorn letar efter netboot server.

Aha, mange tak för denna info.

..man lär så länge man frågar proffs.

Finns det inget sätt att visa multipla system på _samma_ partition?

Nej, inte vad jag vet men om du startar om från OS 9 så kan du hålla in ctrl-X under uppstart. Du hör två "plong" istället för ett och sedan kan du släppa tangenterna så startar datorn i OS X.

Har tyvärr glömt vilkent tangent man ska hålla ned för att det ska funka åt andra hållet...

1
Bevaka tråden