Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

$ rm -rf ~

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som ni kanske förstår så har jag gjort bort mig totalt. Kan bara säga att jag är glad om jag kan bidra till ett gott skratt. Förstod samtidigt som jag skrev kommandot i terminalen (vilken jag inte är bekant med) att jag gjort något jävligt dumt. Ni skulle göra mig mer än tacksam för en möjlighet att få tillbaka mina filer.

"jon:~/applications Jon$ rm -rf ~
rm: /Users/Jon/Applications/ByteController05/Readme.rtfd/bytecontroller.jpg: Permission denied
rm: /Users/Jon/Applications/ByteController05/Readme.rtfd/TXT.rtf: Permission denied
rm: /Users/Jon/Applications/ByteController05/Readme.rtfd: Directory not empty
rm: /Users/Jon/Applications/ByteController05: Directory not empty
rm: /Users/Jon/Applications: Directory not empty
rm: /Users/Jon: Directory not empty"

Kan tyvärr säga att det inte kommer gå att få tillbaka dina filer.

Har själv gjort nästan samma sak en gång... första ggn på Linux...
sudo rm -rf .

skrev jag. gissa paniken när jag tryckt enter och var osäker på var jag var... som tur var försvann bara 18 filer. Bara två var jävligt viktiga.... skriket i luren från han som hjälpte mig när han insåg samma sak som mig... han hade inte behövt sitta i London för att jag skulle hört vrålet.

Nu när du raderat alla dina filer kan du prova det alla måste ha provat.
sudo rm -rf /

Det TÖMMER hårddisken. INTE ATT LEKA MED!!!!
Men det är skoj att se vad som händer när kommandot biter sig själv i baken...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 20:52
Ursprungligen av Mattias Hedman:

sudo rm -rf /
Men det är skoj att se vad som händer när kommandot biter sig själv i baken...

Nu blev jag nyfiken
Bespara mig en installatin bara för att prova… …snälla…

Jävla helvete, fattar inte att man inte ens får en ja eller nej fråga! 40 gb filer som bortblåst. Skulle gärna prova "sudo rm -rf / om mina program inte vore kvar.

Och bara för att förklara för eventuellt nyfikna och klåfingriga läsare som vill prova själva vad som händer: rm -rf ~ raderar (rm) allting i ditt hembibliotek (~), utan att fråga om godkännande (-f) och rekursivt genom alla bibliotek i ditt hembibliotek (-r). Ett bra exempel på något man inte vill skriva i terminalen utan att tänka efter före.

Varför ?

För ett år sedan skulle jag bara ta bort DsStorefiler med Cocktail men råkade med blixtens hastighet tömma en partition på 4 gig med hjälp av Lockedknappen (knappen bredvid).
Fortfarande kan VirtualLab från http://www.binarybiz.com/ återskapa filerna. Helt suveränt!

rm -rf ~ kanske rensar effektivare än Cocktail. Hoppas inte.

Jag vet inte exakt hur rm fungerar när det raderar, om det bara tar bort pekaren till filen eller om det tar bort filen självt.
Men prova att återvinna! Gör det, du har liksom inget att förlora...

Provade att scanna med Virtual Lab, verkar skapligt lurt eftersom den hittar filer med storlekar som jag vet inte existerade. Men det är kanske värt att käpa en stycke 40gb återskapning.

Ursprungligen av slippy:

Provade att scanna med Virtual Lab, verkar skapligt lurt eftersom den hittar filer med storlekar som jag vet inte existerade. Men det är kanske värt att käpa en stycke 40gb återskapning.

Börja med att återskapade filer som är gjorda med t.ex. BBEdit. Jag tror att det fungerar mindre bra om du återskapar alla 40gb på en gång.
Tidigare fick man 1Mb gratis som test. Om det fortfarande är så, prova det först. Viktigt är också att spara de återskapade filerna på en annan partition/disk än den raderade.

Lycka till

  • Medlem
  • 2004-09-01 23:10
Ursprungligen av slippy:

Som ni kanske förstår så har jag gjort bort mig totalt. Kan bara säga att jag är glad om jag kan bidra till ett gott skratt. Förstod samtidigt som jag skrev kommandot i terminalen (vilken jag inte är bekant med) att jag gjort något jävligt dumt. Ni skulle göra mig mer än tacksam för en möjlighet att få tillbaka mina filer.

"jon:~/applications Jon$ rm -rf ~
rm: /Users/Jon/Applications/ByteController05/Readme.rtfd/bytecontroller.jpg: Permission denied
rm: /Users/Jon/Applications/ByteController05/Readme.rtfd/TXT.rtf: Permission denied
rm: /Users/Jon/Applications/ByteController05/Readme.rtfd: Directory not empty
rm: /Users/Jon/Applications/ByteController05: Directory not empty
rm: /Users/Jon/Applications: Directory not empty
rm: /Users/Jon: Directory not empty"

Du har ju allting kvar!
Enligt meddelanden i Terminalen har ingenting raderats.
"Permission denied" --> ingenting raderat
"Directory not empty" --> ingenting raderat
Använd flaggan -i i fortsättningen. Ex. "rm -i...", då kommer den att fråga dig för varje fil du vill radera. Eller skapa ett "rm -i" alias i .bashrc-filen.

Felmeddelandena skrivs bara ut för de filer som inte kan raderas. För alla övriga filer som är borta skrivs inga meddelanden ut. Det är möjligt att det enda som finns kvar i hans ~ är filerna i katalogen Users/Jon/Applications/ByteController05/.

  • Medlem
  • 2004-09-02 08:35
Ursprungligen av Anders Liljeqvist:

Felmeddelandena skrivs bara ut för de filer som inte kan raderas. För alla övriga filer som är borta skrivs inga meddelanden ut. Det är möjligt att det enda som finns kvar i hans ~ är filerna i katalogen Users/Jon/Applications/ByteController05/.

...och hela katalogen Users/Jon ... kolla sista raden i hans felmeddelenaden.

Ursprungligen av 3OPAH:

...och hela katalogen Users/Jon ... kolla sista raden i hans felmeddelenaden.

Sista raden rapporterar bara att rm inte lyckades ta bort precis allting i ~.

Ciryon

Kostar tyvärr skjortan, 99 dollar för 21gb. Nu skiter jag i allt, en mollbergare från åttonde våningen ser ut att vara den enda lösningen..tack för visat intresse

Ursprungligen av slippy:

Kostar tyvärr skjortan, 99 dollar för 21gb. ...

Kan Data Rescue vara till någon hjälp? Det finn en demo på http://prosofteng.com

Jag förusatte att han kollat vad som fanns kvar... men det verkar som mer har försvunnit.
Hur är det slippy?

Moset är borta. Det kan jag lova. Finns kvar några mappar typ documents, applications, skrivbord, library...

Ursprungligen av slippy:

Moset är borta. Det kan jag lova. Finns kvar några mappar typ documents, applications, skrivbord, library...

Ring och snacka med dessa!

HD-Akuten
http://www.hdiskakuten.se/
"HDA´s telefonsupport är öppen alla vardagar mellan 8.30 - 16.00. Vi har rast mellan 9.00 - 9.30 och 12.00 - 13.00."
och
Alberg Data
Diligensvägen 29
131 48 Nacka
08-716 64 04
070-768 49 65
http://www.ahlbergdata.se/

Nu är det nog försent, men direkt efter du insett vad som hänt borde du stängt av datorn och inte loggat in på ditt konto.

När du tar bort allt så försvinner det inte "egentligen" från disken utan det sätts bara en markering på hårddisken för varje fil att den är borttagen. Med rätt verktyg går det att återskapa om man har tur.

Men i och med att du har loggat in på ditt konto igen (eller kanske räcker att du startar något program) så kommer Desktop, Documents, Library att skapas igen eftersom OS X vill att de ska finnas. Därmed kan också en del av dina filer ha skrivits över fysiskt på disken. Vill du verkligen försöka rädda datan, ring telefonnumrerna i inlägget ovan men se framför allt till att inte använda ditt konto eftersom du då kommer fortsätta skriva över din gamla data.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Nu är det nog försent, men direkt efter du insett vad som hänt borde du stängt av datorn och inte loggat in på ditt konto.

När du tar bort allt så försvinner det inte "egentligen" från disken utan det sätts bara en markering på hårddisken för varje fil att den är borttagen. Med rätt verktyg går det att återskapa om man har tur.

Men i och med att du har loggat in på ditt konto igen (eller kanske räcker att du startar något program) så kommer Desktop, Documents, Library att skapas igen eftersom OS X vill att de ska finnas. Därmed kan också en del av dina filer ha skrivits över fysiskt på disken. Vill du verkligen försöka rädda datan, ring telefonnumrerna i inlägget ovan men se framför allt till att inte använda ditt konto eftersom du då kommer fortsätta skriva över din gamla data.

Ciryon

Hmm.. tack då vet man det. Tyvärr har jag varken stängt av eller loggat ut, utan istället fipplat runt med diverse rescue program. Fick precis reda på att den mest vitala informationen ligger mot all förmodan backad på föräldrahemmets pc. Ska fira med en flaska rött och en stor pris.

1
Bevaka tråden