Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken dator skall man köpa för video produktion?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag känner mig lite lost och hoppas på att det finns någon vänlig själ som kan komma med lite råd. Efter att insett att det är mac som gäller i alla lägen så hade jag tänkt köpa en.

Jag har följande krav:
Den skall vara tilläckligt snabb för jobba med video redigering

Den skall ha superdriver eller någon form av dvd-brännare så att jag kan bränna över filmer till DVD.

För övrigt finns inga särskilda krav mer än en billig peng då jag är en fattig student.

Jag har lite funderingar på om en ny emac G4 1,24ghz, superdrive vore ett bra val med tanke på att man kan få en liten student rabatt. Men det kanske finns något annat bra alternativ som man kan tänkas få tag i begagnat och är likvärdigt i prestanda till ett något billigare i pris.
Jag har en skärm jag kan använda så det kan jag klara mig utan.

Vad tror ni?
Vad skall jag leta efter om jag vill få tag i en begagnad och vad kan det kosta?
Eller är det bättre att köpa nytt?

Tacksam för svar och råd.

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 20:46

1 -Pris-Prestanda> nya iMac (G5 , 8xDVD bränning)
2- Prestanda> G5 2x2 (4xDVD) eller G5 2x2.5(8xDVD)
3- Din budget? Vad du en gör så skaffa en dubbelprocessor maskin om du ska tita på begagnat. Typ 2x1Ghz och uppåt.
Videoredigering tar -all- must ur maskinen så frågan är hur mycket tid kan du kosta på dig? Ska du "bara" klippa och klistra så är det egentigen bara att göra DVD's som tar tid. Men det kan man ju tidsplanera. Ska du effektlägga,
färgkorrigera etc, blir det en annan femma.
Står du i valet mellan eMac (G4) och ngt annat så röstar jag på iMac (G5). det blir roligare i längden.

mvh
Lennart

tack för ditt svar Lennart.