Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken dator skall man köpa för video produktion?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag känner mig lite lost och hoppas på att det finns någon vänlig själ som kan komma med lite råd. Efter att insett att det är mac som gäller i alla lägen så hade jag tänkt köpa en.

Jag har följande krav:
Den skall vara tilläckligt snabb för jobba med video redigering

Den skall ha superdriver eller någon form av dvd-brännare så att jag kan bränna över filmer till DVD.

För övrigt finns inga särskilda krav mer än en billig peng då jag är en fattig student.

Jag har lite funderingar på om en ny emac G4 1,24ghz, superdrive vore ett bra val med tanke på att man kan få en liten student rabatt. Men det kanske finns något annat bra alternativ som man kan tänkas få tag i begagnat och är likvärdigt i prestanda till ett något billigare i pris.
Jag har en skärm jag kan använda så det kan jag klara mig utan.

Vad tror ni?
Vad skall jag leta efter om jag vill få tag i en begagnad och vad kan det kosta?
Eller är det bättre att köpa nytt?

Tacksam för svar och råd.

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 20:46

1 -Pris-Prestanda> nya iMac (G5 , 8xDVD bränning)
2- Prestanda> G5 2x2 (4xDVD) eller G5 2x2.5(8xDVD)
3- Din budget? Vad du en gör så skaffa en dubbelprocessor maskin om du ska tita på begagnat. Typ 2x1Ghz och uppåt.
Videoredigering tar -all- must ur maskinen så frågan är hur mycket tid kan du kosta på dig? Ska du "bara" klippa och klistra så är det egentigen bara att göra DVD's som tar tid. Men det kan man ju tidsplanera. Ska du effektlägga,
färgkorrigera etc, blir det en annan femma.
Står du i valet mellan eMac (G4) och ngt annat så röstar jag på iMac (G5). det blir roligare i längden.

mvh
Lennart

tack för ditt svar Lennart.

Vad jag hade tänkt använda datorn till är framför allt klippa och klistra ihop filmer för att skapa en egen dokumentation av kampsports tekniker som jag kan bränna på dvd så att det på ett smidigt sätt går att tillgå. Så det rör sig inte om några stora renderingar och effekter utan på allra enklaste sättet samma ställa en DVD film med möjlighet att bläddra på.
Den absoluta smärt gränsen ligger nog vid 10000:- tyvärr kömmer väl inte Imac G5:an att hamna där på ett bra tag om man skall ha superdrive.

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 21:36

Ett -ungerfärligt- spann av lämpliga maskiner skulle då kunna vara;
PowerMac G4 Quicksilver 800-1GHz Dual: 5500-9000kr
PowerMac G4 Dual mirror door 867-1.42GHz Dual 8000-13000kr

Leta efter sådana och återkom när du tror att du har hittat ett objekt.
Det som tillkommer är en intern DVD brännare för ca 1500:-

mvh
Lennart

Ursprungligen av tcastudios:

Ett -ungerfärligt- spann av lämpliga maskiner skulle då kunna vara;
PowerMac G4 Quicksilver 800-1GHz Dual: 5500-9000kr
PowerMac G4 Dual mirror door 867-1.42GHz Dual 8000-13000kr

Leta efter sådana och återkom när du tror att du har hittat ett objekt.
Det som tillkommer är en intern DVD brännare för ca 1500:-

mvh
Lennart

Det där är begagnatpriser som rekommenderas av en begagantsida som inte kan nämnas här på 99mac pga en gammal konflikt. I allmänhet får man nog tyvärr spana ett tag för att hitta datorer till de priser det rekommenderar, men det går.

Personligen tycker jag att det är tryggt och skönt att köpa nytt, men det är ju en smaksak. En eMac till studentpris ligger under 10.000 kr, men de begagnade ger nog lite mer krut för pengarna, om man ser till att det är två processorer, och att det finns bättre möjligheter om man senare kommer på att man vill bygga ut datorn.

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 23:14
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Det där är begagnatpriser som rekommenderas av en begagantsida som inte kan nämnas här på 99mac pga en gammal konflikt. .

Va?

Lennart

Ursprungligen av tcastudios:

Va?

Lennart

[off topic]

Tja - alltså du rekommenderar precis samma priser som http://www...........nu, men om man skriver den adressen på forumet så plockas den automatiskt bort när man postar inlägget. Minns inte riktigt hur det var, men jag tror att det rörde sig om att den sidan snodde e-postadresser från 99macs medlemsregister och skickade spam, bland annat.

(Kanske är onödigt att påminna om gamla bråk i och för sig.)

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 22:05

Hmm. Det framgår faktiskt inte riktigt.... eMacen levereras dock med x8.... alltså den billigaste macen har snabbaste brännaren, intressant.

mvh
Lennart

eMacen har snabbast brännare av alla modeller, av någon anledning. Inklusive nya iMacen.

En DualLayer brännare intern går loss på 999 kronor på Macoteket.

Skrivhastighet:
* DVD+R Dual Layer: 4x
* DVD-R: 16x
* DVD-RW: 4x
* DVD+R: 16x
* DVD+RW: 4x
* CD-R: 48x
* CD-RW 24x

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-02 23:38

eMac

eMac är nog ett bra val för de pengarna.
Har du DV-kamera (med DV IN/UT) så kopplar du den mot en vanlig TV. Då kan du jobba mot den och få en "andra" skärm på en gång. TV-monitorer visar också en mer rättvis bild för DVD/TV än datorns skärm. Funkar t.o.m i iMovie (ställs in i inställningar).

Jag kör på med en dual 1ghz MDD med inga som helst prestanda problem när det gäller vanlig klippning. En begagnad sådan ligger nog över 10k, men en Quicksilver dual 800 borde du kunna hitta för mindre pengar, så att du dessutom kan ha råd att bygga ut den lite, tex ny snabbare dvd brännare, mer hårddisk eller minne... eller det du är i behov av. Jag har själv bara 512 mb ram, vilket räcker men jag skulle själv rekomendera lite mer, hårddisk är ju bra att ha för redigering (i min MDD går det in 4st internt och interna är ju hyfsat billiga) och snabbare dvd brännare skulle jag inte klaga på... har 2x just nu och det tar ett tag om man ska bränna många skivor - skulle pengarna finnas skulle jag uppgradera - men det jag har räcker lungt för vanlig redigering.

Vad sägs om en:
G4 933 Mhz
768 Mb RAM
60 Gb HD
Superdrive
Grafikkort GeForce 4 MX

för 9000:-

är det der mycket pengar?

Så vida man inte köper en imac eller emac kan man sätta in vilken vanlig intern dvd-brännare som helst i en mac?

• Medlem
  • 2004-09-03 11:44

Jag köpte för en månad sen en

dual 1GHz
512Mb RAM
40Gb HD
superdrive
Grafikkort GeForce 4 MX
för 6500kr, fast det var nog något av ett kap. Men letar man så hittar man förr eller senare, det gäller bara att ha lite tur!

• Oregistrerad
  • 2004-09-03 13:35
Ursprungligen av Pilo Stylin:

Vad sägs om en:
G4 933 Mhz
768 Mb RAM

Du vill inte ha ngt annat än en dubbelpropp. Ett minimum torde alltså vara 2x800.
Dels, för samma pengar får du mer kraft, dels (utan att ha -alla- fakta) så får du ut mer av OSX plus att vissa beräkningar kan bara köras på en processor.(Vanligt inom 3D världen typ dynamiska förlopp) Dvs maskinen kan dela på dom olika uppgifterna effektiv mellan processorerna. Har du bara en processor blir det segt.

mvh
Lennart

• Oregistrerad
  • 2004-09-06 17:10

Jag sitter och kör på en 2x450 mHz med 512 mb, OS 10.2.8 och FCP 4 och det går alldeles utmärkt.

Visst det tar lite tid att rendera,
De vanligste realtids grejorna som färgkorrigerning, och dissolver funkar helt ok.

Färgkorrigeringar, måste renderas om man arberar med uppspeling i extern tv-monitor.

Men om priset är en viktig faktor så funkar den alldelse utmärkt.

1
Bevaka tråden