Så där ja, nu är jag tillbaka.
Så här löste jag det med Silent Night.
1. Först försökte jag att installera Silen Night genom att köra installeraren som följde med men det hjälpte inte.
Jag jämförde filerna AppleADM103x.kext och AppleADT746.kext från Silent Night med de som ligger i <bootdisk>/System/Library/Extensions och insåg genast att de senare var av nyare version, alltså hade ingen uppdatering "bakåt" skett.
2. Då förstod jag att de stegen som Thomas Magnusson radade upp inte var helt tagna ur luften. Nästa steg blev att försöka sig på den varianten.
Det gick inte heller. Jag kunde inte skriva över filerna helt enkelt.
3. Jag flyttade filerna AppleADM103x.kext och AppleADT746.kext från <bootdisk>/System/Library/Extensions till Desktopen istället och la tillbaka i samma mapp motsvarande filer från Silent Night.
Det verkade fungera så jag gjorde en omstart enligt punkt 7. i Thomas inlägg.
!!! Jag fick hårresning direkt efter omstarten !!!
!!!
Det kom upp ett par meddelanden i Mac OS X om att systemet inte kunde läsa in just de filerna som nämns ovanför. Konsekvens – processortemperatur kunde inte läsas av och fläkten skule aldrig dra igång. !!!PANIK!!!
Sökte på Silent Night och hittade den här tråden. Enligt Ola Lidéns inlägg kunde det bli strul med behörigheterna så jag tittade i Terminalen och upptäckte att behörigheterna för AppleADM103x.kext och AppleADT746.kext var fel. Det skulle stå root men det stod <username> istället.
Öppnade Yasu och reparerade behörighetrna, en ny omstart enligt punkt "7." och nu verkade det fungera.
Testade med att mäta temperaturen med Temperature Monitor och körde igång iTunes med "lite bildeffekter". Efter en viss tid nådde processorn 63,9°C och då satte fläkten igång. Verkar vara helt OK.
Under vanlig använding brukar temperaturen ligga på 55°C.
Innan satte fläkten igång redan vid 49°C.
Det ser ut som att problemet är löst. Dåligt att Apple själva inte har koll på vad det ska vara i "extensions-filerna" för olika hårdvaror.
Not: på min egen PowerBook 15" 1,5GHz fungerar fläkten helt ok ihop med Mac OS 10.3.5. Den sätts igån vid 61°C precis som tidigare – och den hörs knappt!
/Zoran