Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pinsam fråga: hur gör man @

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

e som sagt nybörjare med mac... hittade inte svaret på webben eller här i forumet..

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-03 11:33

Alt + 2

Edit: Värt att notera är också att om du skulle hamna vid en riktigt gammal Mac (Mac OS 8 eller tidigare) så ligger @ på Alt + *

Ursprungligen av nillon:

Alt + 2

då får jag ett TM täcken... trademark haha

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-03 11:35

Hmm?
Har du engelsk teckenuppsättning kanske?
Isåfall tror jag det är shift + 2...

Ursprungligen av nillon:

Hmm?
Har du engelsk teckenuppsättning kanske?
Isåfall tror jag det är shift + 2...

jag har köpt den i usa men ändrade ju så jag kan skriva åäö o så... shift + 2 ger "

Ursprungligen av smozle:

jag har köpt den i usa men ändrade ju så jag kan skriva åäö o så... shift + 2 ger "

ALT | var det.. tack endå

Hej
Om du går in i System Prefs - International - Input Menu , och där bockar för Keyboard Viewer, så kan du sedan under flaggan i översta raden få fram tangentbordslayout, och om du då trycker på Alt eller Alt +Shift, så ser du vilka tecken du kan få.
På våra maskiner här aktiverar jag Keyboard Viewer, Character Palette, samt ett antal flaggor/tgbord.
Det uppskattas av våra gäster från olika länder.
Om man tex skiftar till rysk layout, så skriver maskinen kyrilliska alfabetet. Detta funkar i 10.3 men inte 10.2.
Prova lite så får du se, ganska behändigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-03 12:58

Eeeehhh.. smozle,

Hur fixade du detta "@" i rubriken till denna tråd:

"pinsam fråga: hur gör man @"

-Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Eeeehhh.. smozle,

Hur fixade du detta "@" i rubriken till denna tråd:

"pinsam fråga: hur gör man @"

-Torkel

hehe PC stationär

Du hade också kunnat kopiera från nån websida.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-03 17:49

Om du har valt "Svensk" istf "Svensk Pro" (i Systeminstallningar - Internationellt) så finns @ på alt+'.
Du bör välja Svensk Pro eftersom "Svensk" är till för om man har ett sånt här extra litet tangentbord som följde med de flesta Macar 1999-2000.

Är det inte lite pinsamt att Apple inte ens hade @-tecken på svenska tangentbord på första iMac! Tecknet saknades väl riktigt länge.

Ursprungligen av Björnström:

Är det inte lite pinsamt att Apple inte ens hade @-tecken på svenska tangentbord på första iMac! Tecknet saknades väl riktigt länge.

Internet är bara en "fluga" som snart är förbi

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-09-04 08:57
Ursprungligen av Ekengren:

Internet är bara en "fluga" som snart är förbi

Det är sant. Homer Simpson sa själv i ett avsnitt: "The Internet, eh? Is that thing stil around?"

-- Patrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-04 11:57
Ursprungligen av Björnström:

På vissa iMac-tangentbord fanns det faktiskt en @-symbol på '-tangenten. Jag antar att det är därför som @ sitter där på "Svenska"-tangentbordsuppsättningen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 10:32
Ursprungligen av Rajje:

På vissa iMac-tangentbord fanns det faktiskt en @-symbol på '-tangenten. Jag antar att det är därför som @ sitter där på "Svenska"-tangentbordsuppsättningen.

Var det inte tom så underbart att Apple flyttade @ från *-tangenten till 2-tangenten iom övergången från os8.6 till os9 - dvs något halvår efter att de äntligen börjat trycka @-symbolen på tangentborden?

Eller minns jag fel (det kan ju ha varit så att jag helt enkelt bytte tangentbordsuppsättnbing iom uppgraderingen till os9)?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 14:43
Ursprungligen av tei:

Var det inte tom så underbart att Apple flyttade @ från *-tangenten till 2-tangenten iom övergången från os8.6 till os9 - dvs något halvår efter att de äntligen börjat trycka @-symbolen på tangentborden?

Eller minns jag fel (det kan ju ha varit så att jag helt enkelt bytte tangentbordsuppsättnbing iom uppgraderingen till os9)?

Jo, du har faktiskt rätt

• Oregistrerad
  • 2004-09-07 00:29

Ska vi lite fler likheter mellan Homer Simpson och Mona Sahlin (det var hon som uttryckte det så ursprungligen, n'est pas?

"Flugan" var inte av Mona Sahlin utan Ines Uusmann.

"Före detta socialdemokratiska kommunikationsministern Ines Uusmann sägs en gång ha sagt att internet var en övergående fluga - något hon faktiskt aldrig yttrat."

Citat från SvD "http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_772348...", långt ner

1
Bevaka tråden