Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nybörjare: iBook kräver omstart

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

precis fått min ibook 700 mhz, senaste panther vad jag vet.
frågan är gällande att när jag precis kommit in och ser bakgrunden och docken, så blir skärmen lite mörkare och det kommer fram lite text i olika språk att jag måste starta om datorn... typ hålla in knappen.

varför är det så och hur kan man fixa d?

tack på förhand!

//M

Det händer när datorn låser sig totalt. Varför vet jag inte och normalt händer det aldrig eller åtminstone inte speciellt ofta. Mitt förslag är att du börjar med att reparera privilegierna. Gå in i verktygsprogram som ligger i programmappen, öppna skivverktyg, markera enheten och reparera skivbehörigheter. Hjälper ej det kan det kanske bero på att du har kopplat till olika USB eller Firewire-enheter, så då får du prova med att koppla loss dem. Eller kanske det kan vara om du satt i minnesmoduler som är fel på/ej kompatibla. Kan du inte starta datorn tror jag att du kan hålla nere shift-tangenten och starta i felsäkert läge och därefter utföra ovanstående. Eller får du starta från cdn. Lycka till och rapportera om det hjälpte!

Ursprungligen av Ian Curtis:

Det händer när datorn låser sig totalt. Varför vet jag inte och normalt händer det aldrig eller åtminstone inte speciellt ofta. Mitt förslag är att du börjar med att reparera privilegierna. Gå in i verktygsprogram som ligger i programmappen, öppna skivverktyg, markera enheten och reparera skivbehörigheter. Hjälper ej det kan det kanske bero på att du har kopplat till olika USB eller Firewire-enheter, så då får du prova med att koppla loss dem. Eller kanske det kan vara om du satt i minnesmoduler som är fel på/ej kompatibla. Kan du inte starta datorn tror jag att du kan hålla nere shift-tangenten och starta i felsäkert läge och därefter utföra ovanstående. Eller får du starta från cdn. Lycka till och rapportera om det hjälpte!

Har nu reparerat det, var en massa priviligerna som ändrades.. hoppas det blir bättre.. han som jag köpte den av sa att det var 256 mb minne men jag ser i inställningarna att det är 256+128 dvs 384 mb.. kanske ngt som e fel vad vet jag (nybörjare)

Det är en så kallad Kernel panic. Det beror troligen på ett hårdvarufel, ofta är det RAM-modulerna.

Kul om det är 128 mer än du trodde. De extra har man nytta av. Om du klickar på "Om den här datorn" under äpplet och sen klckar "Mer info" så kan du se vad det är för minnesmoduler i burken. Fortsätter det med Kernel Panic ofta, så kan du ju plocka bort en minnesmodul i taget för att se om problemet ligger där.

Hmm det verkar inte hjälpa att reparera, men som sagt det sker inte varje uppstart. Ibland är det två i rad och så men kanske 30% av tillfällena... ska testa att ta bort det... sen

Jag får Kernel Panic på min Cube max en gång per år, så får du det så ofta är det nog nåt med hårdvaran, förmodligen ena minnesmodulen. Det kan tom räcka att ta bort det och sätta tillbaka det, men det bästa är att ta bort ett i taget och köra med det ena några dagar för att se hur det blir.

• Oregistrerad
  • 2004-09-04 18:39

Testa att installera om först.

Ursprungligen av DaPhox:

Testa att installera om först.

hur funkar det? kan man installera om det utan att formatera eller ta bort allt innehåll? iofsig är den helt ny så jag har ju typ inga egna filer.. hmm.. ja...

• Oregistrerad
  • 2004-09-04 23:10
Ursprungligen av smozle:

hur funkar det? kan man installera om det utan att formatera eller ta bort allt innehåll?

Nej, tyvärr...

Datorn kan väl ändå inte vara helt ny? Den måste vara begagnad. Du är säker på att det inte är hårdvarufel på den?

Någon annan hårdvara kopplad till datorn, som scanner, skrivare eller tangentbord?
Om inte är det troligen minnet. Plocka ut den extra modulen och testa. Spar tid mot att installera om, vilket troligen ändå inte kommer att hjälpa.

Det går dock att arkivera och installera, så du behöver inte formatera om för att få ett fräscht system. Det är ändå en mac du har.

Ursprungligen av ohennig:

Någon annan hårdvara kopplad till datorn, som scanner, skrivare eller tangentbord?
Om inte är det troligen minnet. Plocka ut den extra modulen och testa. Spar tid mot att installera om, vilket troligen ändå inte kommer att hjälpa.

Det går dock att arkivera och installera, så du behöver inte formatera om för att få ett fräscht system. Det är ändå en mac du har.

jo visst är den begagnad... ska fixa med minnesmodulerna, tycker endå om det vore ett stort hårdvarufel så borde det ske hela tiden men som idag hände det inte alls... märkligt

först det och sen installera om OS X... tack för hjälpen endå! mycket bra forum!

Nu har jag inte fått det där felet på väldigt länge, kanske har löst sig... Håller mina tummar iaf!

1
Bevaka tråden