Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTp-serverprogramvara

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-14 16:41

Skulle vilja sätta upp en FTP-server på min dator hemma så att jag kan överföra filer till/från skolan på ett relativt smidigt sätt.

Har ComHem m dynamiskt IP, dock det förträffliga programmet MacICX som håller upp anslutningen.

Tips?

.olow

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-14 16:57

Kör du Mac OS X (vilket forumet antyder) så har du redan en inbyggd ftp-server. Gå in i Systeminställningar > Fildelning och kryssa i rätt ruta.

Annars kan du ju gå in påVersiontracker och söka.

Citat:

Skapades ursprungligen av: olow:
Skulle vilja sätta upp en FTP-server på min dator hemma så att jag kan överföra filer till/från skolan på ett relativt smidigt sätt.

Har ComHem m dynamiskt IP, dock det förträffliga programmet MacICX som håller upp anslutningen.

Tips?

.olow

Yes, ett tips är att använda någon gratis-tjänst för att registrera ett DNS-entry typ ftpHosBerra.dyndns.com. Med denna tjänst använder du förslagsvis en klient som kontinuerligt kollar om din dynamiska IP har ändrats i sånt fall så loggar klienten automatiskt in på tjänsten och pekar om samma namn till ditt nya IP. Resultatet är att du själv och dina kompisar kan ftp:a till din maskin och dom behöver endast komma ihåg namnet ftpHosBerra.dyndns.com
http://www.sentman.com/dyndns/

Mina fingrar var snabbare än min hjärna i förra mailet. http://www.dyndns.org/ är länken till tjänsten, inget annat.

Tänk bara på att ftp skickar lösenorden i klartext... alltså är det en tämligen dum idé att använda ftp för att med ett administratörskonto överföra filer till och från sin dator. Ftp är ett snabbt och effektivt protokoll om man kör anonymt, men ftp med inloggning ska alltid undvikas. Scp är att rekommendera i stället, eftersom det skickar allt genom en krypterad ssh-tunnel. Allt du behöver göra är att aktivera fjärrinloggning ("Allow remote login" under System Preferences/Application) så kan du scp:a. Annars går det att köra ftp med SSL, så att lösenordet krypteras, men det kräver extra programvara.

1
Bevaka tråden