Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacSupport öppnar butik i centrala Malmö

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ciryon:

Försök ha schyssta öppetider också! De flesta vill kunna titta in i butiken efter klockan 17, och väldigt väldigt gärna på helger.

Ciryon

Detta tycker jag är viktigt rent generellt! Varför ska Sverige ha så sumpiga öppningstider? Åker man till italien har de flesta butiker och dyl öppet till 21 på kvällen, men kanske stängt förmiddag eller ett par timmar under dagen. Öppettider under helger som vi har på vardagar...

Jag vill kunna gå in i en butik när jag kommer från mitt pendlarjobb, eller kl 15.30 en lördag när man vaknat efter att ha sovit ut efter en tuff arbetsvecka. Varför inte hålla öppet när folk är lediga? Vem besöker en butik före lunch en måndag, t ex...?

Fram för diverserade öppettider - alla måste inte ha öppet 10-18 (10-14)!

Ursprungligen av scooterbabe:

Detta tycker jag är viktigt rent generellt! Varför ska Sverige ha så sumpiga öppningstider? Åker man till italien har de flesta butiker och dyl öppet till 21 på kvällen, men kanske stängt förmiddag eller ett par timmar under dagen. Öppettider under helger som vi har på vardagar...

Jag vill kunna gå in i en butik när jag kommer från mitt pendlarjobb, eller kl 15.30 en lördag när man vaknat efter att ha sovit ut efter en tuff arbetsvecka. Varför inte hålla öppet när folk är lediga? Vem besöker en butik före lunch en måndag, t ex...?

Fram för diverserade öppettider - alla måste inte ha öppet 10-18 (10-14)!

Håller helt med, när jag bodde i Kanada så kunde man gå in och köpa en bil hos återförsäljaren kl.22 en vardagskväll, på söndagar var det lite sämre, bara öppet till 18 på kvällen

Ursprungligen av scooterbabe:

Detta tycker jag är viktigt rent generellt! Varför ska Sverige ha så sumpiga öppningstider? Åker man till italien har de flesta butiker och dyl öppet till 21 på kvällen, men kanske stängt förmiddag eller ett par timmar under dagen. Öppettider under helger som vi har på vardagar...

Jag vill kunna gå in i en butik när jag kommer från mitt pendlarjobb, eller kl 15.30 en lördag när man vaknat efter att ha sovit ut efter en tuff arbetsvecka. Varför inte hålla öppet när folk är lediga? Vem besöker en butik före lunch en måndag, t ex...?

Fram för diverserade öppettider - alla måste inte ha öppet 10-18 (10-14)!

Håller fullständigt med! I London har de också riktigt bra öppetider. Jag har inte möjlighet att komma ifrån särskilt tidigt och på lördagar vill jag inte behöva flänga ut på stan innan klockan 14 tillsammans med alla andra hundratusentals shoppare. Usch.

Nej, öppna klockan 11 och håll helt stängt på måndagar, eller något lika drastigt. Tror faktiskt seriöst det skulle generera större försäljning.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Är det alltså ett kontor och en "centralt belägen" utställningsbutik? Eller hur blir det?

Kul med mer konkurrens i alla fall. Ni har tidigare varit extremt företagsorienterade, vilket gjort att jag handlat mina prylar på andra ställen. Sist (var väl något/några år sedan) jag var inne hade ni inga datorer att titta på alls förutom era egna arbetsdatorer.

Försök ha schyssta öppetider också! De flesta vill kunna titta in i butiken efter klockan 17, och väldigt väldigt gärna på helger.

Ciryon

-- Det blir en renodlad butik som frontar oss. Där kan du handla fram till klockan 18.00 samt lördagar.
I lokalen bakom butiken, kommer även företagsförsäljningen och kunsulteran att sitta.
/Mats

Kullanders har ju öppet till kl 17, och det är lite jobbigt ibland tycker jag. Å andra sidan är det faktiskt inte meningen att man ska gå dit EFTER jobbet, utan på arbetstid. Förhoppningsvis alltså. Ska man köpa privat så har de öppet till 14 på lördagar, och är det så att man ska köpa ny dator har man ju ändå inte råd att supa bort hela lördagsförmiddagen i alla fall

Så visst, det ska erkännas, de spontana inköpen (mus / skärmtvätt / hårddisk / media etc) kommer kanske att ske på MacSupport i fortsättningen, då det ligger mitt i stan, där de flesta macfreaks jobbar. Så håll inte lunchstängt nu, gubbar!

Ursprungligen av sjovall:

Kullanders har ju öppet till kl 17, och det är lite jobbigt ibland tycker jag. Å andra sidan är det faktiskt inte meningen att man ska gå dit EFTER jobbet, utan på arbetstid. Förhoppningsvis alltså. Ska man köpa privat så har de öppet till 14 på lördagar, och är det så att man ska köpa ny dator har man ju ändå inte råd att supa bort hela lördagsförmiddagen i alla fall

Så visst, det ska erkännas, de spontana inköpen (mus / skärmtvätt / hårddisk / media etc) kommer kanske att ske på MacSupport i fortsättningen, då det ligger mitt i stan, där de flesta macfreaks jobbar. Så håll inte lunchstängt nu, gubbar!

-- Nej, nej, inte lunchstängt, det är ju då andra är lediga att göra inköp...... /Mats

Senast redigerat 2004-09-06 17:06

Förstår inte att man lägger datorbutiker mitt inne i stan. Vill man ha volym på försäljningen och locka in den tillfällige köparen, så är det köpcentra i ytterkanterna som gäller.

För Malmös del Mobilia. Om man ser till Skåne i stort, så borde Center Syd i Löddeköpinge och Väla i Helsingborg var givna alternativ. Där finns redan de stora i "sällanköpsbranschen", OnOff, Siba etc.

Att ha en centrumbutik som en service åt "musmatteköpare" är säkert inte ekonomiskt gångbart. Inte heller att sälja en så billig pryl som en dator klockan 10 på kvällen. Att man kan köpa en bil i Canada vid denna tidpunkt är inte relevant, 1 billig bil motsvarar 10-20 datorer prismässigt, bruttovinstmässigt säkert ännu fler.

Hur många datorer säljs egenligen till privatpersoner i affärer idag? Mitt intryck från bekantskapkretsen är att alla har en "löneavdrags-PC" hemma. Komplett med alla upptänkliga virus.

Ursprungligen av Stig Kjellman:

Hur många datorer säljs egenligen till privatpersoner i affärer idag? Mitt intryck från bekantskapkretsen är att alla har en "löneavdrags-PC" hemma. Komplett med alla upptänkliga virus.

Tja, med tanke på hur svårt det är att få en mac som personaldator, torde merparten av alla privatägda macar vara butiks/postorderköpta

Tänk att ha öppet som enda datorbutik kvällstid - kan ju generera en hel del försälning, t ex när det krisar inför deadline, eller när folk akut behöver något i datorväg

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-02 23:44

För några år sedan försökte jag ha min butik öppen till 20. Det enda det resuterade i var att istället för att komma 5 i sex och köpa CD-skivor så kom folk 5 i åtta (och ingen däremellan) och jag jag fick stanna kvar en halvtimme-timme extra innan alla var utkörda. Det är inte lönt att ha öppet till åtta och betala dubbel lön till en eller två som skall stå där.

Efter det försökte Skribofont och Entercomputing. Nu är det Provincedata som försöker.

Vanliga öppettider typ vardagar 10-18 och lördagar 10-14-15 är det enda som fungerar i den här staden när det gäller privatpersoner, om man inte har butiken i ett köpcenter.

Det är min erfarenhet som datorbutikägare i Malmö.

Ursprungligen av molia:

Det är inte lönt att ha öppet till åtta och betala dubbel lön till en eller två som skall stå där.

Det är nog det som är det största problemet. Varför ska det vara mer betalt på kvällen? Egentligen.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Det är nog det som är det största problemet. Varför ska det vara mer betalt på kvällen? Egentligen.

Ciryon

Håller med - så länge det inte är nattarbete så...

Jag tycker däremot det borde vara dubbelt betalt på morgonen.

Ciryon

Vi är rörande eniga

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-03 15:54

Problemet är väl att att dom som jobbar på kvällen också har saker att handla, och behöver hinna iväg innan butikerna stänger...

Ursprungligen av JohanK:

Problemet är väl att att dom som jobbar på kvällen också har saker att handla, och behöver hinna iväg innan butikerna stänger...

Gör det någon skillnad för dem om de slutar 21 eller 18?

Om alla butiker har samma öppettider hinner de ju aldrig ändå, men om butikerna hade lite diverserade öppettider, så hade det ju fungerat apbra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-03 16:03
Ursprungligen av scooterbabe:

Gör det någon skillnad för dem om de slutar 21 eller 18?

Om alla butiker har samma öppettider hinner de ju aldrig ändå, men om butikerna hade lite diverserade öppettider, så hade det ju fungerat apbra.

Var ju nått sånt jag menade, tror jag..

  • Medlem
  • 2004-09-05 13:05

Kommer ni att sälja macspel i er nya Mac Support butik?

Ursprungligen av Henke:

Kommer ni att sälja macspel i er nya Mac Support butik?

-- Hötst troligt, ja. /Mats

Visst skulle vi kunna t.e.x Macoteket (10-18 vardag, och 11-15 lördag) ha öppet senare, men det handlar mest om:

- Fler löner måste betalas ut (Nu talar vi om utökade lönetimmar, och mer personal, eftersom man inte gärna jobbar 10 timmar pers dag. OB tillägg kommer vid 23 tiden)

- De flesta kommer och handlar runt 16:30 tiden

Att dom kör så Italien eller London beror kanske mer på att dom har större omsättning och tjänar mer, i kombination av att personalen har mycket sämre betalt.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

- Fler löner måste betalas ut (Nu talar vi om utökade lönetimmar, och mer personal, eftersom man inte gärna jobbar 10 timmar pers dag. OB tillägg kommer vid 23 tiden)

- De flesta kommer och handlar runt 16:30 tiden

Men om butiken öppnar senare, eller har mycket färre anställda i butiken tidigare så kommer inte personalkostnaderna öka. Om de flesta kommer och handlar runt 16:30 tiden så betyder det att det är folk ändå till stängningsdags. Jag är fullständigt övertygad om att det skulle vara fullt i butiken om det var öppet t.ex. till kl 20.00. Framför allt när vi börjar vänja oss vid att butiker kan ha de öppetiderna.

Som det verkar i ohennig's inlägg ovan så kommer det mest människor innan stängningsdags. Ett tydligt tecken på att folk vill handla sent.

Ciryon

Ponerar man att det kommer flest under eftermiddagen, och butiken har 2 anställda, börjar i England/Italien (precis som på svenska caféer) den första under förmiddagen och arbetar 10 till 18. Den andre anställde börjar kl 12, och stänger butiken kl 20. T ex. Oviljan och trögheten hos svenska butiker beror nog snarare på trångsynthet, och rädsla för att sticka ut från mängden.

Börjar Expert på gågatan hålla öppet till 20, måste snart nisses radio också göra det för att inte förlora marknadsandelar, och eftersom dessa butiker får en hel del kvällsshoppare, håller snart dressman vid sidan om öppet längre, och förhoppningsvis skapar man en dominoeffekt som kan leda till lite ökat uteliv i Sverige, där man köper sin mus och skjorta, för att sedan ta en kopp te eller kaffe och sen gå hem, istället för att sitta i tv-soffan och se på dokusåpor...

Kanske jag som skulle flytta till en storstad utanför Norden isället...

Ponerar man att de flesta kommer på eftermiddagen ponerar man fel. Hos oss (K&K hänger det nästan alltid någon på låset vid 10 och den första ruschen är mellan 10.15 och 10.45. Därefter är det lugnt i 30 minuter innan det kommer en ny hög med kunder. Nästa lugn infinner sig vanligtvis mellan 11.45 och 12.15, om det alls infinner sig. Någon gång mellan 13.00 och 14.30 är det så pass få kunder att man kan smita på lunch.

Först mellan 15.00 och 16.30 brukar det vara en så pass jämn ström av människor att de inte behöver vänta några längre stunder på att få hjälp. Sen är det dags för snart är det stängningsdags-rusningen.

Den som tror att det finns något rationellt mönster i kundernas besök misstar sig ganska grovt, de kommer när de behöver komma och när det finns behov. Och så får vi inte glömma att 9-17, eller 9-18 är så pass invanda butikstider för oss svenskar att många handlare inte skulle ha något att vinna på att ha öppet längre. Därmed inte sagt att det inte kommer att förändras på sikt.

Ingen av er har kommenterat Stig Kjellmans köpcentrainlägg. Vad säger ni? När får vi se första Apple-butiken på Center Syd/Mobilia/Väla?

Ursprungligen av Hagelin:

Ingen av er har kommenterat Stig Kjellmans köpcentrainlägg. Vad säger ni? När får vi se första Apple-butiken på Center Syd/Mobilia/Väla?

- Det kan jag nog svara på. Aldrig. Dessa köpcentra har en årsavgift, förutom höga hyror, som företagen måste betala. Dessa pengar går till gemenssamma aktiviteter mm. Det finns ingen ekonomi i det. tyvärr. Vad sedan gäller diskutionen om öppettider är det så att det finns lagar och förordningar om hur länge man får vara ensam i en butik mm Kostnaden blir på tok för hög om man skall tillgodose allas behov. Som det blir nu, så täcker vi de flestas behov. /Mats

Jag hatar köpcentran - utarmar stadskärnan, och bidrar till miljöförstöring eftersom alla tar bilen dit. Dessutom känner jag mig som boskap inne på köpcentrana, med deras artificiella ljussättningar, plastväxter och McDonaldsrestauranger...

Men det skulle säkert funka bra; "Svensson" gillar ju köpcentran och McDonalds

Ursprungligen av MacSupport Malmö:

Nu är det klart.
Vi öppnar Apple Pro Store på Djäknegatan i Malmö inom kort.
Kontoret flyttar från Skeppsbron till korsningen Djäknegatan-Baltzargatan och öppnar samtidigt en centralt belägen samlingsplats för Mac orienterade produkter.
Samma telefonnumer som tidigare.
Samtidigt söker vi efter butiksansvarig och butikspersonal med stort Mac kunnande.
För frågor om tjänsterna, skicka ett e-post till m.billgren@macsupport.se eller till m.jergmo@macsupport.se.
Vill du veta mer om MacSupports strategi och planer i Skandinavien, kontakta antingen Mats Billgren, regionchef eller Håkan Wallén, VD, h.wallen@macsupport.se.
/Mats

Intressant med ännu en macbutik i sverige.
Jaag har iaf skickat iväg en ansökan!

Bevaka tråden