Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ockuperad papperskorg vägrar tömmas...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett lagom jobbigt problem. Jag sitter på skolans macar som kör OS X 10.1. Här har man förutom våra egna konton, lagt in ett konto på varje dator som heter media. Smart för arbetsuppgifter när man vill ha tillgång till lokala media för snabbhet och så vidare...

Nå, jag sitter här och programmerar. Men av någon sjuk anledning så har jag fått in en fil i ett av mina projekt som ägs av användaren media. Jag har försökt slänga projektet men eftersom jag inte äger filen ifråga så innebär det att jag varken får tömma papperskorgen eller dra bort den givna filen från den.

Jag sitter alltså med en ockuperad papperskorg som jag varken kan tömma eller "rensa".

Var i filhierarkin hittar jag trashen? Jag har försökt lösa problemet genom terminalen, men jag hittar den varken med locate eller find. Några tips på lösningar?

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2002-10-26 10:34

Det enklaste, men kanske inte snabbaste sättet är att be någon med adminstraörs rättigheter ta bort filen.

Men annars borde du (om du nu har till gång till en media användre) logga in via terminalen och plocka bort filen.

Jo, jag har rättigheter till media. Men var hittar jag papperskorgen i filsystemet? Den ligger inte under Desktop och jag hittar den inte när jag söker med Locate och/eller Find.

Självklart skulle jag kunna tala med en admin, men det vore ett nederlag för mig och inte värdigt Apple.

Fler förslag?

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2002-10-26 10:46

Du kan dra filen direkt från papperskorgen in till terminalen så får du rätt sökväg. Så det borde inte vara några problem.

Fan va smart!! Tack!! Det borde lösa problemet!!

/Jont Olof

Om du vill slänga någon fil utan att använda papperskorgen kan du använda Terminalen och skriva

sudo rm -rfv /sökväg

för att radera filen på /sökväg.

[edit: jaja...nevermind]

[ 26 Oktober 2002, 10:50: Meddelandet ändrat av: hedelina ]

;-

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
;-

Tappade du hakan?

Öhhh? Nej!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Öhhh? Nej!

Ayiet...

Nu är iaf problemet löst. Jäkligt smart som sagt att man bara kan dra en fil till terminalen för att få sökvägen! Mycket användbart!!

Tack!

/Jont Olof

• Medlem
  • 2002-10-26 13:53

Vill man slippa unix kommandon kan
man prova Batchmod och under Batchmod meny välja
Force Empty Trash, har funkat bra för mig.

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12057&db=mac

Micke

Aaaaaaaargh!

Jag kan inte tömma papperskorgen eftersom det ligger några filer med skräptecken som namn. Har provat boota till OS9 men där syns inte mappen.

Har provat sudo rm -rf och med ovan nämnt program men det funkar inte!

Förslag?!?

Ciryon

Jag hade nog använt FileBuddy i OS 9.

Sök på "Trash" och osynliga filer så får du en lista på alla Trash-mappar på samtliga partitioner. Du kan kasta mapparna för de återskapas när OS X startar.

1
Bevaka tråden