Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

// vad ingår egentligen i en grafisk profil? //

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-07 00:30

Som titeln efterfrågar, vad ingår egentligen i en grafisk profil?
något man bör tänka nogrannt på?
vilka är de vanligaste felen?
vilka format bör man fixa logo, osv i?

• Medlem
  • 2004-09-07 00:36

Brevpapper, visitkort, anteckningsblock. Det är väl det vanligaste. Visitkorten bör vara i sådant format att de går ned i visitkortshållare. Det finns alla möjliga udda format, men det är inget man direkt blir gladare av, så håll dig till standard.

Logon bör vara i vektorformat. EPS, sparat till version 8 från Illustrator funkar i alla väder. Loggan ska finnas både som PMS, och CMYK. Utan inbyggda profiler.

Ursprungligen av P3t3r:

Som titeln efterfrågar, vad ingår egentligen i en grafisk profil?
något man bör tänka nogrannt på?
vilka är de vanligaste felen?
vilka format bör man fixa logo, osv i?

Principiellt ingår följande i en grafisk profil:

• Grafiska formelement (kurvor, färgplattor, bullets etc.)
• Typsnitt (storlekar & vikter)
• Färger (på formelemneten och typsnitten)
• Layouter på "stationary" (brevpapper mm.), trycksaker och web
• Profilmaterial (gratispennor, nyckelringar, kläder, inredning)

Detta sammanställs sedan i en Handbok för Grafisk Profil med en uppsjö exempel på hur det är tillåtet att kombinera de element som ingpr i profilen och så tillsätts en "Profilpolis" med mandat att ta folk i örat om de inte håller sig till profilen.

Tänk på "allt", reglera "allt", tillåt inga "avvikelser". Det vanligaste felet är att "glömma" alla enheter med egna loggor/resultateheter. Alla måste följa mallen, annars kan arbetet kvitta. Format spelar inte så stor roll, huvudsaken är att de som ska trycka får sakerna i de format de vill ha dem i. SLÖSA med Handboken, SLÖSA med elektroniska dokument med formelementen.

inga slashes ("//")!!

• Medlem
  • 2004-09-07 12:30

ih, ledsen johan

Detta bör ingå i en enkel bas profil:
A4, en första och en andrasida.
Visitkort
Korr kort
Kuvert, C4 och C5
Fax förstättsblad
PPT mall

Manual med typsnitt, pappers val, färger mm

Logotyp i EPS format (text som textkonturer) en i CMYK och en i PMS.

• Medlem
  • 2004-09-12 18:38

Tack för alla svar

Någon som orkar visa mig exempel på hur en grafisk manual ska se ut? vad bör vara med i denna?

Ursprungligen av P3t3r:

Tack för alla svar

Någon som orkar visa mig exempel på hur en grafisk manual ska se ut? vad bör vara med i denna?

Kolla på t.ex.

http://www.gu.se/profil/
http://www.lu.se/LUinternt/grafiskprofil/

//Mikael

Mikael. Guldlänkar. Bockar.

Jag har till och från letat efter nåt liknande efter att ha tröttat lite på polare som vill ha "gratisjobb" utfört. Nu vet jag vart jag ska skjutsa dem.

Edit: Stvafel

Senast redigerat 2004-09-13 12:30
  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 02:31

Har precis suttit och jobbat med en grafisk profil till ett mycket stort svenskt (Amerikansktägt) företag. Och jag kan säga att det är klart den sämsta profil jag någonsin skådat.

I princip så är det små bilder på sidor ue tex en folder så står det.
Headline, 22 pt, leading flushing right - men på bilden de visår så är rubriken vänsterställd.

Det som är lite kul men denna typ av jobb är ju att det blir mycket kreativt arbete istället bara för att läsa hur man skall göra.
Hoppas nu bara att amerikanerna tycker att foldern ser bra ut imorgon... Hoppas... Hoppas... Hoppas...

• Medlem
  • Jönköping
  • 2004-09-13 11:15

länk som förmodligen varit upp förr:

http://www.cidoc.net/

Jag brukar göra lokalannonser för vissa lokala partier, och tex Moderaterna har lagt ut denna info;
http://www.moderat.se/index.asp?mainid=3&subid=88 Där finns info om hur man skall arbeta med just deras grafiska profl. Har även varit inne på Socialdemokraterna och andra partier och de har liknande sidor..

Kanske kan hjälpa något..

/Thomas

1
Bevaka tråden