Som titeln efterfrågar, vad ingår egentligen i en grafisk profil?
något man bör tänka nogrannt på?
vilka är de vanligaste felen?
vilka format bör man fixa logo, osv i?
Principiellt ingår följande i en grafisk profil:
• Grafiska formelement (kurvor, färgplattor, bullets etc.)
• Typsnitt (storlekar & vikter)
• Färger (på formelemneten och typsnitten)
• Layouter på "stationary" (brevpapper mm.), trycksaker och web
• Profilmaterial (gratispennor, nyckelringar, kläder, inredning)
Detta sammanställs sedan i en Handbok för Grafisk Profil med en uppsjö exempel på hur det är tillåtet att kombinera de element som ingpr i profilen och så tillsätts en "Profilpolis" med mandat att ta folk i örat om de inte håller sig till profilen.
Tänk på "allt", reglera "allt", tillåt inga "avvikelser". Det vanligaste felet är att "glömma" alla enheter med egna loggor/resultateheter. Alla måste följa mallen, annars kan arbetet kvitta. Format spelar inte så stor roll, huvudsaken är att de som ska trycka får sakerna i de format de vill ha dem i. SLÖSA med Handboken, SLÖSA med elektroniska dokument med formelementen.