Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maya Tutorial

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva en grym tutorial i Maya. Jag kan redan en hel del grundläggande om 3D studio, så jag behöver nog inget för den som är total n00b på 3D, men nåt så att jag fattar vad som skiljer Maya från 3DSM och lite nya smarta grejer.

Tutorialen måste innehålla hur man hittar i menyer och var verktygen finns osv.

Jag vill lära mig snabbt som attan så jag kan börja fila på mina idéer.

Kan Illustrator också.

Eller kanske ett trede-forum där man kan bolla idéer och få tips från andra 3D-konstnärer?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2004-09-06 17:23
Ursprungligen av Laseranders:

Eller kanske ett trede-forum där man kan bolla idéer och få tips från andra 3D-konstnärer?

Har du köpt Maya kan du börja med att kika bland manualerna, finns mycket bra tutorials inkluderade i paketet. Annars kan du tanka hem Maya PLE så får du med alla tutorials du behöver för att komma igång. www.alias.com

Vill du pata 3D går du till www.cgtalk.com

Vill du ha ett tips på ett mer lättjobbat och smidigt 3D-program än Maya, gå då till www.maxoncomputer.com

/Peder

Jag har tillgång till Maya genom skolan.

Du är ju från Eskilstuna! Där har jag bott!

• Oregistrerad
  • 2004-09-07 08:33
  • Medlem
  • 2004-09-07 09:19

http://www.digital-tutors.com/digital_tutors/main_maya.htm
Bra tutorials och finns en hel del som är gratis osså!! Värt att testa.

• Medlem
  • 2004-09-08 12:10

Håller med de tutorials som hänger med ger en så pass mycket information att man kan komma igång med enklare modulering mm. Om ja minns rätt kommer du åt dem via Help menyn. (eller nåt sånt).

Gick själv över till Cinema 4D, tyckte det va smidigare å krävde mindre processor kraft för moduleringen. (Kan mod. enklare saker på en G3, 500MHz sen rendera på en snabbare eller flera burkar)

Som sagt så har jag inget val. Cinema 4D verkar bra, men nu är det Maya som gäller. Så länge jag inte har nåt bredband hemma så får jag hålla mig till det de har i skolan.
Tack för tipsen.

Fan vad många från Eskilstuna!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-08 13:45

tipsade om www.highend3d.com på OT
Bästa stället...

OK, när man väl letade lite så hittade jag en del matnyttigt, faktiskt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-09 00:56

OK, när man väl letade lite så hittade jag en del matnyttigt, faktiskt.

Varför be om tips om du inte följer upp dem????????

Ursprungligen av Jonaz:

Varför be om tips om du inte följer upp dem????????

Sidan var så svår att hitta på

Men de är ändå dåliga på att redogöra för var man hittar olika menyer och popupfönster.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-09 00:55

Men de är ändå dåliga på att redogöra för var man hittar olika menyer och popupfönster.

Maya har en vansinnigt bra hjälpfunktion... +att du kan söka i mayas index... Testa lite...
Alt. fråga någon av dina lärare
Maya är ett ruskigt stort & komplext program... beroende på vilket läge du är i förändras de flesta menyer... Modeling, rendering, animaton etc... Håll in [space] så får du fram "Hotboxen" (den kan du förändra precis som du vill ha den) som default får du fram de "vanligaste" funktionerna...

Ursprungligen av Jonaz:

Maya har en vansinnigt bra hjälpfunktion... +att du kan söka i mayas index... Testa lite...
Alt. fråga någon av dina lärare
Maya är ett ruskigt stort & komplext program... beroende på vilket läge du är i förändras de flesta menyer... Modeling, rendering, animaton etc... Håll in [space] så får du fram "Hotboxen" (den kan du förändra precis som du vill ha den) som default får du fram de "vanligaste" funktionerna...

Det där var ett svinbra tips!
Har även upptäckt att om man trycker in högerknappen så kan man välja på vilken nivå man vill redigera objekten och att man med alt intryckt kan använda de olika musknapparna för att zooma, flytta och vrida på hela teckningen.

Nu börjar jag komma igång lite.

1
Bevaka tråden