Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Göm andra" kommandot som Gud glömde

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag är en sådan dag när jag retar mig intill fradga runt munnen igen på en sak som jag retat mig på sedan första dagen jag installerade OSX. Det är så irriterande och obegripligt!!!!

Hela mitt arbetsflöde stannar upp eftersom jag måste välja finder symbolen i dockan och sedan mödosamt vandra med musen upp till vänstra hörnet varje gång jag vill skaffa mig en överblick över skrivbordet. Det är som att resa sig upp och vandra till andra ändan av rummet och tända lyset för att se vad man har på skrivbordet under det papper man just håller i handen...

Varför finns inget kortkommando till "Finder>Göm andra" trots miljoner uppdateringar (nja, egentligen 4 uppdateringar eftersom jag startade på 10.1.1). Men ändå!!! Det är uselt...

Ehm, öh... ,i övrigt älskar jag OSX

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-12 11:04

Lugn och fin nu, det finns ett snabbkommando

Håll ner alt och cmd tangenten samtidigt som du trycker på Findersymbolen i dockan, då gömmer sig raskt alla andra program.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-12 11:17

Jag använder Menustrip. Superbra litet program som har en funktion som heter "Single Application Mode", vilket gör att endast det program som jag har aktivt är det som syns. Så fort jag växlar program göms övriga.

Vill jag se alla program samtidigt så finns en liten knapp i menyraden som man knäpper av och på SAM med.

Sök på versiontracker. 2.5.1 är senaste.

Kyla! "cmd+alt+findersymbol i dockan" regerar!

Tack för tipsen. Nu behöver jag ju inte ha fradga lika ofta!!

(!--
Men Apple kunde gott unnat sig lyxen att lägga in en hänvisning till kortkomnadot i findermenyn...
--!)

Jag önskar att man kunde köra kommando-alt också när man klickar på ett fönster.

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-12 12:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Leander Lindahl:
Kyla! "cmd+alt+findersymbol i dockan" regerar!

Nja, det rular ju inte helt. Aningen irriterande att kommandot alltid måste öppna ett Finder-fönster om det inte finns ngt, det är ju skrivbordet man vill se...

Nåja, har hört att 10.2 skall ha kortkommandot "Göm andra" liggandes på Kringla-alt-H, det saknar jag ännu mer...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 15:05

Skaffa "LiteSwitch X". Oslagtbart program. Fungerar precis så gulligt som en X-app ska.

Cmd + Tabb = programbytefönster fadar upp

Du får upp en ruta precis där du vill på skämren med öppna program, kan byta till dem, kan quita program (cmd + Q), kan gömma program (cmd + H) eller köra ett givet program sola (cmd + O). Du kan även med musens hjälp tvinga program att omstarta eller bara dö. MYCKET NAJS. Fattar inte att det inte är standard i OSX!

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-12 17:22

Kör Liteswitch sedan 9an, men såg inte förrän nu när jag tittade igen A,O-kortkommandot som gömmer andra program,... Nice! Tack!

• Oregistrerad
  • 2002-08-12 18:25

Det räcker med att hålla ner "alt" och klicka med musen på den minsta yta av skrivbord som är synligt bland all fönster som är öppna!

//Erik

• Medlem
  • 2002-08-12 18:27

...flera har ju redan påpekat det, men jag säger det igen ifall någon annan ny användare av Mac OS X missat det: Cmd+H gömmer aktivt program...

Jag kör ganska mycket Cmd+Tab, och innan någon påpekade funktionen Cmd+H för mig blev det lite för många fönster på skärmen; jag blev så att säga "tvungen" att minimera till Dock... Med Cmd+H är detta problem löst: Cmd+H, sedan Cmd+Tab till den applikation jag vi använda, varefter jag upprepar denna procedur för att gå tillbaka till den första applikationen. Inga mer problem med vissa fönster som ligger "osynliga" för Cmd+Tab minimerade i Dock... Bottom line, hotkeys är ett måste i OS X! Hoppas för övrigt att mattan hört rätt angående Cmd+Alt+H i 10.2...

Vill slutligen slå ett slag för "Youpi Key", ett mycket trevligt och GRATIS hotkey-program för OS X!
http://perso.club-internet.fr/phupe/english/

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-12 19:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erran:
Det räcker med att hålla ner "alt" och klicka med musen på den minsta yta av skrivbord som är synligt bland all fönster som är öppna!

//Erik

Nja, det där stämmer inte riktigt, alt-klick gömmer bara det aktiva programmets fönster, har du andra program synliga så syns deras fönster fortfarande.

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-12 19:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: qwilk:
Jag kör ganska mycket Cmd+Tab, och innan någon påpekade funktionen Cmd+H för mig blev det lite för många fönster på skärmen; jag blev så att säga "tvungen" att minimera till Dock... Med Cmd+H är detta problem löst: Cmd+H, sedan Cmd+Tab till den applikation jag vi använda, varefter jag upprepar denna procedur för att gå tillbaka till den första applikationen. Inga mer problem med vissa fönster som ligger "osynliga" för Cmd+Tab minimerade i Dock... Bottom line, hotkeys är ett måste i OS X! Hoppas för övrigt att mattan hört rätt angående Cmd+Alt+H i 10.2...

Det blir betydligt färre tryck med Liteswitch, dessutom så slipper man Dockans sinnessjukt korkade Tab-följd, dvs den justerar inte efter vilket program man byter från. (är detta fixat i 10.2an?)

Ja, kommando-alt-H finns i 10.2 (förutom i program där det ger något annat, som i ICQ där den kombinationen ger message history).

Nej, det är fortfarande samma ordning vid kommando-tab-switchning i 10.2.

Annars kan jag rekommendera er att testa Show Desktop.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 00:01

Annat trevligt i LightSwitch X…

- Dra i "strecken" nertill så kan du förstora och förminska iconerna

- Hålla ner cmd och dra i hela fönstret så flyttar du det

übernice program!

• Medlem
  • 2002-08-14 03:07

Hmm, har laddat ner LiteSwitch X nu... varför har ingen sagt något tidigare?!

Det är ju hur bra som helst, borde vara "standard" i MacOS X!

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-19 21:46

Update:

Liteswitch X funkar inte under 10.2

Tab-följden i Dockan verkar vara minimalt förbättrad, den minns nu ett program bakåt. Man kan växla mellan 2 program fram och tillbaks, men inte fler.

Fruitmenu funkar i Äpplemenyn men kraschar på kontextuella menyer.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-20 07:35

LiteSwitch X 1.0.1 funkar utmärkt i 10.2.

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-20 08:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
LiteSwitch X 1.0.1 funkar utmärkt i 10.2.

Uppdaterade du en 10.1 install eller hur gjorde du? Jag installerade LSX 1.0.1 på en helt ren 10.2 installation och fick inte igång det...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-20 08:53

Jag installerade 10.2 ovanpå 10.1.

Var tvungen att installera om Magic Menu och Timbuktu på den ena maskinen, men det funkade direkt på den andra maskinen.

Har inte haft något problem med något progam mer än CeePee you. Den funkar inte alls.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Nej, det är fortfarande samma ordning vid kommando-tab-switchning i 10.2.

Jag vet inte riktigt när det hände, men numera så byter kommando-tabb tillbaka till senast använda program. Sedan växlar den som vanligt igenom dockan. Men förstavalet är alltså senaste programmet. Är det någon som har koll på när denna funktion tillkom? Jag är rätt säker på att tidigare så växlade den bara i "dockordning".

Så vill jag vet kom det i 10.2. Mycket bra.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erran:

//Erik

Nja, det där stämmer inte riktigt, alt-klick gömmer bara det aktiva programmets fönster, har du andra program synliga så syns deras fönster fortfarande.

..men kommando-alt-klick på skrivbordsytan tar bort allt (och öppnar inga nya fönster).

1
Bevaka tråden