Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3 Server som Router/Brandvägg?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 14:21

Hej!
Jag har en 10.3 server och flera 10.3 klienter på en switch plus diverse annan nätverkshårdvara inkopplad på bbb-nätverket, men behöver tragiskt nog en router eller brandvägg. jag har ett extra nätverkskort och bör därför ha tillräcklig hårdvara för att lösa det på "budget"-vis. (vill inte köpa en router/brandvägg eftersom ekonomin stramar)
Att dela ut internet till annat nic i 10.3 klient är ingen höjdare, mycket som inte fungerar o känns mycket ostabilt..
Går det på något sätt att konfigurera servern till att bli dhcp-server på det ena nätverkskortet och fungera som dhcp klient på det andra?
(jag är kunnnig mac-användare, men server-newbie.. :/ )
ang. hastighets-försämringen på alla "skyddade" maskiner efter servern, det spelar mindre roll, då det är servern som arbetar mest på nätverket..

Tacksam för svar
Mvh
H

Det går att göra så, ja. På mindre nätverk fungerar det bra.

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 15:20

Gott att det funkar, men hur gör jag? (behövs inte förklara var äppelmenyn osv ligger, utan vilket program och vilka inställningar som är av intresse...) går det förresten att använda ett enda nätverkskort? altså, så hela min datorpark är på det "riktiga" nätverket, men har en annan ip-serie, som fås från just min dhcp-server? går det o ställa in så den e passiv, dvs inte annonserar sin dhcp-server-status o att man får ställa in dhcp-adressen själv?

tack för svaret förresten

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-02 15:34

Hej Hördur!
Du måste ha 2 nätverkskort i servern - 1 mot BBB och ett mot ditt interna nät. Jag har inte satt upp detta själv, men DHCP-inställningarna finns i ServerAdmin-programmet, där finns ju också brandväggsinställningarna. Inställningarna för nätverkskorten finns ju i systeminställningar->Nätverk. Om ingen hinner före och hjälpa dig, så kan jag kolla när jag kommer till jobbet, på vår X-serve där, men det gör jag inte förrän på onsdag!

ps. tappade bort ditt vcf-card i hdd-krasch

Precis som Tobbe säger måste du ha två nätverkskort i servern. Ett externt och ett internt.
Det mesta jobbet gör du i Server Admin, ställ in respektive tjänst. Jag skulle rekommendera en intern DNS för det hela också börja med den sedan DHCP.
Hmm är inte riktigt säker på vad du menar men du kan i nätverks inställningarna för OS X "Using DHCP with manual address".

Hoppas det hjälper dig lite mer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 22:38

Njae, det går med ett nätverkskort... Men det blir lite annat strul då..

/glemme

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-09 23:00

Kör man med bara ett nätverkskort kan man ju lika gärna stänga av brandväggen helt...

• Medlem
  • 2004-09-10 00:49

Kör man bara med ett kort, blir det då inte en proxy lösning då istället för router?

Kör annars nästan exakt samma lösning här, enda som skiljer är att jag kör routern via en Windows burk.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-10 15:01

Nja, man använder ju två logiska interface som man kör routing mellan. Men detta ställer ju till lite problem, bland annat att man inte får någon fysisk uppdelning av subnäten. Misstänker att en del ISP:er kan bli lite purkna om man börjar haka på en massa maskiner med privata adresser på deras nät.

1
Bevaka tråden