Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital Repro Med Digital Kamera?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-12 19:46

Gamla kort... i album.. förr plåtades de av med reproljus (45 grader 4 lampor)... och en Nikon med MickroNikkor... på finkorning film,,, eller om man skulle vara världsbäst med en Sinar o 9*12.,,,

Jag funderar på att plåta av släktens album... med min D70... utvalt objektiv - vilket???

Vad skulle ni spara filerna i för format??? RAW är säker att ta i???

.....ngn som provat - gjort detta eller ngt liknande?

Jag kör fortfarande analog repro i mitt reprostativ vid behov. Ilford PAN-F (50 ASA.) Normalglugg är ju att föredra. Men det är klart det går bra att zooma lite också (enklare än att hissa stativet upp och ner hela tiden...) Så länge du håller dig ifrån vidvinkeln bara...

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-12 20:10

Nej inte analog - glöm detta i detta fallet... jag vil ha allt på CD/DVD att dela ut.. .

Sedan tar tex ProLabbet ca 150 spänn för att ta fram 50 9*13 kopior.. från digitala filer som jag kan ladda upp på deras servers...

tack i alla fall...

Ngn annan???

Har du reprostativ att montera upp digitalkameran med är det ju det ultimata. Annars kan man säkert montera ett stativ och några lampor så du får bra belysning och sen plåta av. Beroende på hur bilderna ska användas så klarar du dig nog med högsta kvalitén av JPEG. Kör en gråkarta först så du får rätt vitbalans. Men sånt vet du ju.

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-13 07:32

..precis allt sånt vet jag.... bra att du vet det. ”klarar nog” är inget bra svar men tack för försöket.

45 graderpå fyra lampor eller blixtar... jämt ljus ned på 1/10..... uppmätt ja.

Fortfarande: NGN som har erfarenhet - dvs gjort det???? - med digital kamera?

Jag förstår inte riktigt problemet. Det låter ju som att du vet vad som gäller

Fråga ett, vilket objektiv - motsvarande normaloptik.

Fråga två, vilket format, om nu RAW är att ta i - högsta kvalitet snäppet under (även om det knappast krävs speciellt hög upplösning för att köra ut 9x13-kopior.)

Och det kostar dig bara 3:- per kopia att göra ett test...

Eller?

Finns nåt som heter scanner med :).

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-13 16:15

Man kan lämna in film för överföring till CD

Man kan även lämna in bilder till fotohandeln, dom som har digitala utrustningar. Även när dom arbetar med (analog) film så scannas hela rullen in och körs ut digitalt.

Dom lägger allt på CD om man vill. Hos en del kan man bestämma vilken kvalitet man vill ha.
¨

• Medlem
  • International user
  • 2004-09-13 20:31
Ursprungligen av Björn Öst:

Finns nåt som heter scanner med :).

Scanner - )))

Har två.. men detta gäller gamla familjealbum. tack föär idén-..-..- ser bara en mängd jobb framför mig som tar mycket tid.... själv brukar jag plåta med mion scanner - bilder utan kamera...or..

jag ser framför mig detta:

jag tar på mig bomullshandskarna - tar blad för blad o för in under reprostativet. Tar med txten under (vem, vad det är) om sådan finns...

lagrar allt på CDs alt DVD -- det är många album-.

Dessa CDs/DVDs kan dupliceras till var o en i släkten (stor) så får de ta det de vill o göra vad de vill.....

Jag gör en test så klart kan jag göra utan stativet och lyset.. tack för dte tippset... RAW, tif och högsta jpg.

Om ngn har ett reprostativ o allt till salu så tipsa mig....

PS Mikro-Nikkor sa ett proffs till mig... påen D70-?? Sa jag... hmmmm

fjellis, det är ju bara du som kan avgöra vilken kvalité på bilderna du ska använda. Högsta JPEG är tillräckligt bra, men du kanske har högre krav å då finns väl bara TIFF och RAW att tillgå förutom det. Jag gav ett förslag. Ta det för vad det är.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-09-13 23:59
Ursprungligen av fjellis:

Gamla kort... i album.. förr plåtades de av med reproljus (45 grader 4 lampor)... och en Nikon med MickroNikkor... på finkorning film,,, eller om man skulle vara världsbäst med en Sinar o 9*12.,,,

Jag funderar på att plåta av släktens album... med min D70... utvalt objektiv - vilket???

Vad skulle ni spara filerna i för format??? RAW är säker att ta i???

.....ngn som provat - gjort detta eller ngt liknande?

Kör på med micronikkor
Fotograferade av gamla sv/v bilder med D1x , som sedan drogs upp till 70 x 100cm, bla en gammal bild av dottern som sedan blev studentskylt.
Sidoljus från ett fönster. kameran på stativ och en bit frigolit som reflektor för att lätta upp.
Spara i jpg 12 , tar mindre plats och det duger fullständigt som Cyberpet redan nämt
mvh

Senast redigerat 2004-09-14 00:13
1
Bevaka tråden