Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfrågor för att göra egen dvd

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag önskar göra en egen DVD av filmer av olika slag (mpg, divx/xvid). Har provat iDVD men måste man utgå från ett tema? Jag vill ju ha en egen bakgrundsbild utan massa krimskrams och göra egna knappar till olika filmfiler/andra menyer.

Hur gör jag för att importera filmerna? iDVD klagar bara på att den inte kan importera filen. Måste filmerna förbehandlas på något sätt?
Tänkte göra en NTSC-dvd, något jag måste tänka på vid import av filmer?

Slutligen, finns det bättre program för mig att använda?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-11 20:08

Du kan prova Toast Titanium 6 också. Tar fler format (t.ex MPEG1/2) än iDVD. Där har du en mycket enkel bakgrund och inte mycket inställningar. Men enkel att använda. Man kan också spara ner som disk image, montera och sean spela upp denna i Apple DVD Player innan man bränner. Praktiskt för att testa och spara skivor.

När det gäller iDVD måste man från början veta vad det är för typ av program. Det är ett mycket lättanvänt program. Om ett program skall vara lättanvänt så får det inte finnas för mycket funktioner. Apple har lagt ribban här på en nivå så att det skall bli så enkelt som möjligt. Det innebär att man inte kan förutsätta och kräva en massa avancerade funktioner. Kolla gäller DVD Studio Pro. Bara lite klargörande, bättre att veta innan man sätter igång. Men.... det går göra massa roligt i iDVD. Ibland är det så enkelt så att man inte ser det. Några saker:
- Egen bakgrundsbild: Dra&Släpp en bild i tema-inställningars ikonen "Bakgrund".
- Eget bakgrundsljud: samma sak. Släpp en ljudfil på ikonen "Ljud".
- Egna knappar lite värre. Finns en del knappar att utgå från.
- I ett bildspel kan man ha en låtlista (flera låtar) som "ljudfil"
- Man kan lägga till egna filer på en DVD, t.ex PDFs, originalbilder mm

Jag brukar utgå från ett tema som ger mig rätt knappar och färger och sedan slänga in min egen bakgrundsbild. Temat styr utseendet på knappar när du hoppar - DVD-menyn osv.
¨

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-09-12 17:41

Jag önskar göra en egen DVD av filmer av olika slag (mpg, divx/xvid). Har provat iDVD men måste man utgå från ett tema? Jag vill ju ha en egen bakgrundsbild utan massa krimskrams och göra egna knappar till olika filmfiler/andra menyer.

Du startar med ett tema drar sedan in dom Bakgrunder m.m som du vill ha och sparar detta tema (om du vill) Se bod's mer utförliga svar ovan. Mer avancerat går också göra, en super sida om iDVD

Hur gör jag för att importera filmerna? iDVD klagar bara på att den inte kan importera filen. Måste filmerna förbehandlas på något sätt?

Det som saknas är att Quicktime inte kan läsa filerna om du kan se på dom i QuickTime Spelaren så funkar det att importera dom till iDVD, för att detta skall funka behövs det installeras codecs t.ex Divx 5.1.1 3ivx D4

Tänkte göra en NTSC-dvd, något jag måste tänka på vid import av filmer?

Att dom filerna helst är i NTSC format!

Slutligen, finns det bättre program för mig att använda.

För att konvertera till DVD-video (MPEG2) kan du använda ffmpegX .
För att göra en enkel meny Sizzle .
Båda gratis.

Jag vill tacka för två bra svar!
Kollade på DVD Studio Pro hos Apple där de hade lite filmer som gick igenom programmet. Det programmet verkar vara det jag söker efter.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-13 19:30
Ursprungligen av Ductic:

Jag vill tacka för två bra svar!
Kollade på DVD Studio Pro hos Apple där de hade lite filmer som gick igenom programmet. Det programmet verkar vara det jag söker efter.

Vet inte hur mycket du vill lägga ner på program, men kolla också in Production Suite . Då har du det grymmaste paketet på marknaden. Skall själv skaffa det framigenom. Det är visserligen lite väl häftiga krav på "Motion". Men det ingår ju liksom gratis.
¨

Tack för tipset bod. Något att överväga.

Kentor, behöver jag de olika codecsen (eller vad det är) som programmet frågar efter vid start?
Vilken video codec skall man kör? mpeg2 (ffmpeg) eller mpeg2 (mpeg2enc) ?

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-09-14 21:31
Ursprungligen av Ductic:

Tack för tipset bod. Något att överväga.

Kentor, behöver jag de olika codecsen (eller vad det är) som programmet frågar efter vid start?
Vilken video codec skall man kör? mpeg2 (ffmpeg) eller mpeg2 (mpeg2enc) ?

De är inte alla Codecs, men JA du bör ladda ned från dom "3" olika URL adresserna och när dom finns på din dator välja dom "4 ". sedan kan ffmpegX köra allt. Jag brukar köra mpeg2 (mpeg2enc) men har inte kollat om det blir någon större skillnad.

Du kan ju läsa mer på Hemsidan http://homepage.mac.com/major4/

1
Bevaka tråden