Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dvorak tillsammans med Emacs/BBedit

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Jag har lite smärre problem med att få min tangentbordslayout att prata ordentligt med mina texteditorer, jag använder Dvorak och Emacs/BBEdit, och på något lustigt sätt tar den alla Control-kommandon i QWERTY medan all annan input går med Dvorak. Det kändes som att det här blev en liten luddig förklaring, men jag hoppas ni förstår.

(Värt att notera är att Emacs/Readline-bindningarna funkar i andra program, till exempel tar C-a och C-e en till början och slutet av raden i terminalen, medan C-e blir C-d i Emacs/BBEdit eftersom D i qwerty sitter där E sitter i Dvorak)

Har någon någon hört något om detta? Så fort man Googlar efter något Mac-relaterat och "Dvorak" kommer man till något den där lustigkurren "John C. Dvorak" skrivit...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-13 14:01

Jag har inte hört något om just detta, men det är ett problem. Samma sak händer t ex i Word 2004. "Close window" ligger plötsligt på det logiska cmd-Ä...

Skulle tro att det beror på att idiotiska programmerare tror sig kunna tjäna något på att gå förbi allt vad keylayouts heter.

Antar att vi Dvorak-användare är en för liten skara för att få uppmärksamhet tyvärr. Lite störande att de inte kan bygga efter keylayouterna.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-14 08:43

Kör du ren dvorak? Jag kör svorak nämligen. Tyvärr är den jag hittat så bra för OS X (accenter fungerar t ex inte) så jag håller på att koda om den, men det tar tid...

Jag kommer från Linux, där jag körde sv_dvorak men eftersom den inte fanns till OS X gjorde jag om den, men accenter och liknande får jag inte att fungera. (Använder Ukelele för att mappa tangentbordet)

1
Bevaka tråden