Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Budget dator?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Öland
  • 2004-09-14 09:52

Hejsan!

Jag undrar om det är någon som kan uppskatta minikraven för bildbehandling. Skum fråga jag vet men, den skall användas till att skanna in neg för att sedan fixa till dem i Photoshop, och monteras i Indesign.

Hur mycket behövar man som minnst? Bilderna brukar ligga mellan 50 och 60 meg.

Har en mycket stram budget, tror inte jag kan lägga ut mer än runt 4000kr, Jag har en Imac 333ghz på g för 1200... så en uppgradering är nog det bäst.

Vore underbart om ni kommer med förslag...

Tack på förhand //Filip

För fyra tusen borde du kunna få tag i en Powermac G4 runt 400MHz, vilket borde fungera utmärkt. Mycket minne, kanske nytt grafikkort. På skoltidningen sätter vi hela tidningen på en sådan, med 350MHz, och det funkar. Kunde vara bättre, såklart, men det funkar helt klart.

• Medlem
  • Öland
  • 2004-09-14 10:02

låter ju underbart om man skulle hitta en sådan... vet du någon bra sida?

är ny här, men tror du man kan hitta en här?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-14 10:37

Fast är det så viktigt med bra grafikkort för bildbehandling?

Ursprungligen av memark:

Fast är det så viktigt med bra grafikkort för bildbehandling?

Nej, men ett nytt grafikkort, typ geforce MX2 underlättar för OS X tack vare Quarts Extreme. Det snabbar upp rätt så rejält. Själva systemet alltså.

Men nöjer man sig med OS 9 så behövs nog inget nytt grafikkort.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-14 10:59

Jag hade en g4 400mhz med gforce 2mx och massa ram, kör på det & en snabb hårddisk, funkar fint fint, typ 1.5-2gb ram, inte så farligt dyrt...funkar fin fint

• Medlem
  • Öland
  • 2004-09-14 15:03

skall gensat gå och kolla upp vad som säljs här...

• Medlem
  • 2004-09-14 22:49
Ursprungligen av Filip:

skall gensat gå och kolla upp vad som säljs här...

Skulle tipsa om en site där det går att hitta bra beg men det namnet är tydligen förbjudet att använda här på 99.mac. Namnet börjar macto.

• Medlem
  • Åstorp
  • 2004-09-14 22:45

Jag har suttit med en G3 blå/vit 400MHz tills för en månad sedan och det har fungerat hur bra som helst.

• Medlem
  • Öland
  • 2004-09-15 10:26

hmmm synd att man inte är så bevandrad bland dessa sidor... hmm

vad tror ni om den här datorn?

PowerMac G4, 256 DRAM, 10+17GB HD, 16
MB VRAM, SCSI-2 kort.
Mer info hos Apple:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43103
+ Apple studio display
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43128
Använda ca 1 år.

Vad kan det kosta?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-15 10:35

Kanske 2.500-3.000 för datorn och en tusing för skärmen?
Men du måste ha minst dubbelt så mycket internminne. 256Mb räcker inte långt för såpass stora bildfiler (om du inte är en väldigt lugn o sansad person, förstås, och orkar sitta o vänta)

Wirelessly posted (SonyEricssonK700i/R2A SEMC-Browser/4.0 Profile/MIDP-1.0 MIDP-2.0 Configuration/CLDC-1.1)

Ursprungligen av Filip:

Hejsan!

Jag undrar om det är någon som kan uppskatta minikraven för bildbehandling. Skum fråga jag vet men, den skall användas till att skanna in neg för att sedan fixa till dem i Photoshop, och monteras i Indesign.

Hur mycket behövar man som minnst? Bilderna brukar ligga mellan 50 och 60 meg.

Har en mycket stram budget, tror inte jag kan lägga ut mer än runt 4000kr, Jag har en Imac 333ghz på g för 1200... så en uppgradering är nog det bäst.

Vore underbart om ni kommer med förslag...

Tack på förhand //Filip

Första generationen imac g4 kanske?

1
Bevaka tråden