Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte läsa PC-CD?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 10:56

Fick en CD med dokument från en kommun. Den kom aldrig upp i Finder. Provade på 4 olika macar (PBG3, PM G4, PMG3, med OSX10.1.5, 9.2.2 m fl. Gick inte. Kollade hos kommunen igen. Inga problem på deras PC, provade på flera burkar, inga problem. Fick en ny CD, bränd på en annan PC än den första, och testad på flera. Samma sak igen - ingen av våra macar kan läsa CDn. Får frågan Formatera-Mata ut? osv. Fast på en burk kom inte ens frågan upp. Fick starta om för att kunna mata ut.

Jag har aldrig råkat ut för detta problem förut, alltid kunnat läsa CD från PC. Som vanligt kan PCgubbarna ingenting, men det verkar som om deras OS är Win2K/XP. CDskivorna är standard 650MB Fuji 1-12x CD-R. Innehållet är bara några få MB.
Nån som har en lösning?

• Avstängd
  • 2002-08-13 11:19

Fasen va skumt, jag har bränt åtaliga skivor på 2 olika datorer (2 olika brännare) o typ alla dom funkar på Maccen... mysko-deluxe...

du får gnälla på dom lite mera

• Oregistrerad
  • 2002-08-13 11:43

Jag hade samma problem en gång, och efter mycket felsökning och huvudvärk prövade jag att ladda hem "Joliet Volume Access", vars egentliga uppgift är att visa långa filnamn på PC-ISO-CD:s.

Det fina i kråksången är nämligen att det med Joliet Volume Access medföljer ett litet specialprogram, "Joliet Control" som kan användas för att visa dolda partitioner, sessioner och volymer på CD-skivor. Med detta lilla verktyg lyckades jag få upp den trilskande skivan!

Ladda hem Joliet här!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 11:47

Ska testa. Men det funkar bara i OS9, och programmeraren verkar vara en envis typ. vet du om nån gjort nåt liknande för OSX?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 21:52

CD-ROM XA?? Upplys mig! Och om dom inte stängde sessionen så borde skivorna inte gå att läsa på andra PC-burkar utan problem. Dom gjorde helt enkelt som dom brukar när dom skickar kartfiler till arkitekter. Och det är det som oroar mig. det är ganska svårt att få PC-folk att ta hänsyn till speciella Mac-behov nuförtiden.

• Medlem
  • 2002-08-14 16:43

Syns skivan inte ens i Toast?

• Medlem
  • 2002-08-14 17:30

Om det bara var "några få megabyte", kan man inte maila då istället?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-14 17:47

Jo. jag fick filern på mailen till slut. men detta bekymrar mig i alla fall. Om jag ska kunna fortsätta använda Mac i jobbet. trots PCdominansen, så får såna här problem inte uppstå. Fortfarande finns ingen lösning?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-15 16:24

Märkliga saker hända...

jag har nu testat Joliet Volume Access (tack för tipset) på en "ren" MacOS9.2.2 burk. Det funkar utmärkt. Det kan vara ett par långa filnamn som spökar till det. Tänkte att då testar jag på min PB i Classic oxå, eftersom JVA inte finns till OSX. Så jag installerade JVA på Classicvolymen, och startade om. Och startade Classic.

När jag stoppar i CDn så kommer den upp i OSX Finder!!!

Förklara detta den som kan. Jag trodde Classic var isolerat från hårdvaran. Men kanske inte helt???

1
Bevaka tråden