Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 hårda jaguarkrascher!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glada!

Har haft 2 seriösa krascher på två olika datorer, e4n imac 600 , och en G4:a 733 inom loppet av en vecka. Hade inget val annat än att formatera och installera om.
De mesta fanns i säkert förvar på servern ,men samtliga mail etc försvann ju naturligtvis.

Jag försökte rädda för en backup ifrån mac os 9 med norton 6. då detta var det som fanns att tillgå! Slutade med att hela partitionen försvann tillsammans med alla filer, liknande det som disskuteras i en tråd runt hörnet.

Min fråga nu, då ända allt är borta, snyft, vad skall jag inhandla för program för att förhindra/förebygga/rädda liknande situationer i framtiden.!?

Släng fram era best practices!

Tack på förhand

/John

Med tanke på vad som annars skrivs på detta forum så kan ju inte detta hända så fruktansvärt stabilt som jaguar är...Så man skulle kunna säga att det aldrig har hänt det du råkat ut för och med stor säkerhet kunna påstå att det kommer aldrig att hända igen...

Men både du och jag vet ju att vad som sägs och skrivs ofta är ett uttryck över hur saker och ting borde/kunde vara.

Det enda botemedlet om det finns ett sådant är att se till att ta ordentliga backuper i tid och otid,krascher går inte att förhindra men verkningarna av domsamma går att mildra

Ja! Jaguar känns ju onekligen stabilt

Har kört OS X sedan lanseringen av 10.0 och har aldrig haft en krasch så det känns ju lite olustigt att det händer på 2 maskiner under 10.2.1 inom loppet av en vecka!

Märker för övrigt att min 733:a känns segare efter nyinstallationen än vad den var tidigare! Programmen liksom studsar i dockan värre än någon tidigare version, det känns väldigt jobbigt! Några tips och idéer?

Men, men det där med backup är ju något man borde göra oftare helt klart

John

Edit: stavning!

[ 28 Oktober 2002, 12:58: Meddelandet ändrat av: johnnie2times ]

• Oregistrerad
  • 2002-10-28 14:00

Hade 2 krasher på 2 veckor på min PB nyligen. Med största sannolikhet mekanskt fel på HD:n som totalhavererade vid reparationsförsöket 2:a gången.

Vid första tillfället hade jag 2 partitioner, det enda programmet som fungerade för att komma åt den korrupta X partitionen var DiskWarrior som ligger med på Norton SystemWorks 2 Cd:n. Fungerar endast under Mac OS 9 och skapar en virtuell volym så man kan kopiera filer från den återskapade katalogstrukturen. Norton fungerade alltså inte, gav felmeddelande 65000 nått och programmet avslutades. Efter flera försök krashade hela HD:n och jag fick formattera om.

Vid 2:a tillfället med 1 partition gick det att starta upp på extern HD med Mac OS 9 och reparera skivan med Skivverktyg tillräckligt för att kopiera över önskade filer. Norton misslyckades återigen att reparera skivan, gav samma felmeddelande som ovan vid varje försök. Tillslut krashade Hd:n totalt, gick inte ens att formattera...

Rekommenderar varmt DAGLIGA backuper med Retrospect el liknande så man slipper nervösa samanbrott när det väl händer nått. Då ser man det bara som ren bonus om man lyckas återskapa filer som ändrats under dagen!

• Oregistrerad
  • 2002-10-28 15:20

För det första, NORTON känns inte säkert under X. Norton gör just nu oftast mer skada än nytta. Rena disk problem får lösas med DiskWarrior och med viss reservation Dive 10.

Det kommer fler bra verktyg, men det är ont om dem just nu.

backup kan man ju aldrig få nog av, men det är säkert fler än jag som slarvar!

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-28 15:24

Bäst att vi tar bort den här tråden. OS X kan ju inte krascha. Det går ju inte, och vi måste ju hålla oss till verkligheten.

( )

Nä, precis, det bara MÅSTE vara hårdvarufel helt enkelt!

• Oregistrerad
  • 2002-10-28 15:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Bäst att vi tar bort den här tråden. OS X kan ju inte krascha. Det går ju inte, och vi måste ju hålla oss till verkligheten.

( )

Det finns ju massor av hårdvaro och nätverksbaserade fel som kan skapa krascher. Hade alla haft till vana att djupformatera alla diskar så hade diskproblemen varit betydligt mer ovanliga än de är idag...

• Medlem
  • 2002-10-28 17:11

Hej
Jag hade också en stenhård krash i 10.2 igår. Min sambo skrev mail i hotmail varpå kuben "frös". Jag startade om den, varpå datorn "frös" igen. Men efter att ha startat om så uppenbarade sig ett frågetecken omväxlande med den glada os 9 gubben, alltså hittades inte systemet på hårddisken. Det slutade med att även jag fick radera allt på hårddisken och installera om 10.2 - med alla personliga filer och mail raderade.
Så mycket för stabiliteten i OSX.

• Oregistrerad
  • 2002-10-28 17:15

Bootade du upp ifån system CDn? Håller ner C och startar om? Körde du diskwarrior? Dive 10?

Gör amn sen en ren ominstallation så tycks den ju spara de gamla inställningarna vad jag kan se. Formatera är ju den sista utvägen.

• Medlem
  • 2002-10-28 17:32

Jag bootade från system-CDn. Där gick jag in i skivverktyg el dyl och såg att det var något fel på hårddisken. Jag försökte reparera, men fick felmeddelande. Kände mig tvungen att formatera, jag visste ingen annan utväg. Efter formateringen fick jag positiva besked under "info" och "reparera" och det gick bra att installera om.
Kan håddisken ha "gått sönder" av att datorn "frös"? Och varför "frös" kuben? Inga konstiga program kördes, bara IE.

• Oregistrerad
  • 2002-10-28 17:49

IE är som ett virus brukar jag säga.

Men visst kan en krasch skada informationen på hårddisken. Ett bra verktyg, dock ganska dyrt (800:-) är DiskWarrior ifrån Alsoft. Det fixar i 9 falla av 10 alla fel på diskar som får problem. Är en mycket bra investering som är mer användbart än Norton som jag helt har lagt på hyllan. Man bootar med Diskwarrior ifrån CDn i Mac OS 9 och sen reparerar den diskens hirarki så den funkar igen. Det dumma är att efter nyår måste de fått fram en version till X annars kan man inte fixa de nya maskinerna... :rolleyes:

800 kr för ett program som räddar dig i 9 utav 10 fall... är det verkligen så dyrt?

Diskwarrior är kungen!

johnnie2times skrev:

ärker för övrigt att min 733:a känns segare efter nyinstallationen än vad den var tidigare! Programmen liksom studsar i dockan värre än någon tidigare version, det känns väldigt jobbigt! Några tips och idéer?

Citat:

quote:

Det här ett par gamla tips men kan provas ändå.

1) versiontracker.com Macjanitor ett program som städar upp bland filerna.

2)Öppna terminalen och logga in som root och skriv update_prebinding -root /

Det kansche hjälper.

rolloq

Länken blev fel nytt försök.

versiontracker.com

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: johnnie2times:
Har haft 2 seriösa krascher på två olika datorer

johnnie2times, har du utmanat ödet?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Saffran:

Citat:

Är rädd för att jag missar något här! :rolleyes:
Kan du förklara för en trött stackare?

/John

Edit: stavning

[ 28 Oktober 2002, 19:24: Meddelandet ändrat av: johnnie2times ]

Citat:

• Oregistrerad
  • 2002-10-28 20:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
800 kr för ett program som räddar dig i 9 utav 10 fall... är det verkligen så dyrt?

Diskwarrior är kungen!

nej, det är sant. Det är den bästa livförsäkringen alla macanvändare kan ha till sina datorer!

Upptäckte en felskrivning av mig angående råd nr 2 det skall vara: sudo prebinding_update -root /

Ber ursäkt.

rolloq

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: rolloq:
Upptäckte en felskrivning av mig angående råd nr 2 det skall vara: sudo prebinding_update -root /

Ber ursäkt.

rolloq

Hej igen! Har testat ovanstående tips men fick det inte att fungera! Finns det en något utförligare beskrivning att få?
Mitt problem är oerhört jobbigt, det tar alltså mellan 30-60 sek innan ett program startar, programmet bara pulserar i dockan.

Finder och startade program är det inget problem med utan det handlar bara om själva uppstarten av program, att starta datorn tar även det längre tid en tidigare.

Jag sitter på den första 733:an, och mår mycket dåligt!

All hjälp uppskattas!

/John

Knaske nåt hårdvarufel ändå ??

Testat att köra hårdvarutestskivan som du fick med datorn ?

Minne kan vara boven !

/D

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Knaske nåt hårdvarufel ändå ??

Testat att köra hårdvarutestskivan som du fick med datorn ?

Minne kan vara boven !

/D

Tack!
Har testat det nu och det var inget fel där!

Fler förslag!?

/John

Hej igen! Har testat ovanstående tips men fick det inte att fungera! Finns det en något utförligare beskrivning att få?

Citat:

quote:

Om inte har aktiverat ditt root-konto gör så här.

1) Gå till verktygsmappen och öppna netinfo gå till behörighet klicka på autenisera
här ska du aktivera root först måst du skriva det andvändarnamn som datorn valde när du installerade X och ditt lösenord som du valde vid installationen. Sen väljer du ett lösen ord för root.

2) Jag utgår ifrån att du är inloggad som administratör det andvändarkonto som gjordes vid installationen.I terminalen skriv su tryck på enter då frågar terminalen efter root lösenordet som du valde i netinfo skriv in ditt root lösenord och tryck på enter.Skriv update_prebinding -root / tryck på enter. Obs det ska vara mellanslag efter ordet prebinding och mellanslag efter ordet root

Mitt minne svek mig igen,för mina tips så bör du ha bsd-subsystem och utvecklarverktygen installerade.

rolloq

1
Bevaka tråden