Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vidvinkeladaptrar???

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 23:18

Jag försöker hitta en vidvinkeladapter till min DV-kamera. Jag har kollat in Century Optics och Cavision, men självklart vill jag kolla in fler tillverkare. Vilka fler företag finns det som gör bra produkter?

Vad har du för kamera (vilken filtergänga?). önskad faktor på linsen, max pris?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 11:10
Ursprungligen av Peterji:

Vad har du för kamera (vilken filtergänga?). önskad faktor på linsen, max pris?

Oj, oj. Ser nu att jag själv glömt att lämna massor av den info jag ibland själv efterlyser mellan varven. Jag har en Panasonic NV-DX110B som har 43 mm ?. Önskad faktor har jag ingen direkt, men x .65 och neråt får det väl vara om det skall vara någon vits? Maxpris är väl runt 4-5000, men helst mindre. Det skall även vara möjligt att zooma genom hela linsen, för det kan jag inte med den jag har idag. Vad gäller filterdiametern så finns det ju olika adaptrar har jag förstått så att man kan gå en bit uppåt ialla fall i filterdiameter?

jag har själv en MX300 som väl är efterföljaren till din kamera. Använder Panasonic VW-LW 4307 WE vidvinkellins 0.7/43 mm - funkar bra tycker jag. zoombar, ca 130 gram. 1095 sek på digicom.nu
(sen har det oxå kommit en AG-LW4307 till den nya DVC30, kan va värt att kolla, ca 170 dollar på BHphoto i USA.)

Hej,
finns inte mycket att välja på till 43mm gänga
Inte blir det lätt att komma under 0.7x om man vill zooma hela vägen heller.....
Undantag finns dock, men kräver mellanringar (och frågan är om det går
över huvud taget).
Sony har en ny lins på 0.4x som inte kostar skjortan och som i alla fall på
DSR-PDX10 kan zooma hela vägen. MEN den är på 37mm, så frågan är om
den alls fungerar med adapter upp till 43mm (utan svarta hörn osv).
Mvh
Robert

  • Oregistrerad
  • 2004-09-15 21:29
Ursprungligen av Robert 2:

Hej,
finns inte mycket att välja på till 43mm gänga
Inte blir det lätt att komma under 0.7x om man vill zooma hela vägen heller.....
Undantag finns dock, men kräver mellanringar (och frågan är om det går
över huvud taget).
Sony har en ny lins på 0.4x som inte kostar skjortan och som i alla fall på
DSR-PDX10 kan zooma hela vägen. MEN den är på 37mm, så frågan är om
den alls fungerar med adapter upp till 43mm (utan svarta hörn osv).
Mvh
Robert

Jag har fått positivt svar från Century Optics att deras 0.65x skall fungera med full zoomfunktion genom att använda en 43 till 58 mm gängadapter. Cavision har inte behagat svara mig ännu, men du kan ha rätt, det kanske blir svårare att hitta under 0.65x. Det var därför jag ville ha ytterligare tips.

Jag skall kolla upp alla tips jag erhållit hittils, vilka jag tackar för.

1
Bevaka tråden