Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rackmontering av iMac?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Finns det någon Mactekniker som skulle kunna ge oss den exakta/korrekta pinouten på DB15 och/eller HD15?

Kan meddela arbetet fortskrider. Dock litet problem med pengar, men det samlas mer och mer info. Kolla gärna in sidan om ni är intresserade: http://www.maclounge.net/ibib/imac_sl_atx/

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-11 22:19

Hittade detta urgamla projekt av någon anledning.
Hur gick det? Blev det någon iBox?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 22:34

Ny länk till iBox:

http://www.applefritter.com/node/view/858

Ett fulhack. Det där kan någon här på forumet säkert göra bättre.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-09-16 07:21

Är det ngn som har erfarenhet av att rackmontera en iMac DV (slot-loading)?

Vad jag har förstått så handlar denna tråd om att bygga om dom äldre varianterna av iMac (tray-loading).

Hej!

Nej, William beskriver hur man bygger om en iMacDV.

Jag har också haft lite funderingar på att bygga om min iMacDV som har en trasig CRT idag. Men det faller tyvärr på att det är ganska komplicerat. Det är betydligt mycket svårare att bygga om en iMacDV än en iMac rev A eller B.

Jag vet att det finns en Japansk sida som William hittat mycket av sin information på. Kolla igenom alla sidorna till denna tråd.

Lycka till!

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-09-16 12:24

Är det ngn som kan göra en liten sammanfattning om vad man behöver i mtrl väg och vad som skall göras?
Har läst igenom alla inlägg och försökt kolla på alla bilder (dom som fortfarande fungerar), men har svårt att hänga med.

Vilka delar skall man behålla på iMacen och vilka skall slängas/stoppas undan?
Vad behöver man köpa för delar?
Vad behöver man bygga ihop för att det skall fungera?

Finns det ngr bra steg för steg instruktioner?

Groaghach

Hej igen!

Skicka en fråga till William han är förmodligen den som har bäst koll. Jag har inte i.o.f.s haft isär min iMacDV i smådelar men beslöt mig för att bygga ihop den som den var innan. Den stora anledninger var att när man bygger om den kan man inte använda firewire. (Tror att detta beror på att firewire har 15V matning och ett vanligt ATX har bara 12V)

Jag har letat efter mina länkar som jag troode jag hade sparat, men har tyvärr inte hitta dessa än.

Behöver du hjälp med hur du ska få isär iMacen kan du höra av dig till mig, så långt har jag kommit en gång (även om det var ett tag sen)

Lycka till!

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-09-16 14:37
Ursprungligen av Berggren:

Hej igen!

Skicka en fråga till William han är förmodligen den som har bäst koll. Jag har inte i.o.f.s haft isär min iMacDV i smådelar men beslöt mig för att bygga ihop den som den var innan. Den stora anledninger var att när man bygger om den kan man inte använda firewire. (Tror att detta beror på att firewire har 15V matning och ett vanligt ATX har bara 12V)

Jag har letat efter mina länkar som jag troode jag hade sparat, men har tyvärr inte hitta dessa än.

Behöver du hjälp med hur du ska få isär iMacen kan du höra av dig till mig, så långt har jag kommit en gång (även om det var ett tag sen)

Lycka till!

Få isär datorn är inga problem. Men det är resten som jag vill veta.

Hur får man enklast tag på William?
(har testat att maila honom nu)

Groaghach

Konvertera en iMac DV till ATX-låda
Vissa dagar känner man sig ambitiös, vissa veckor i än större grad. Vissa av oss får ofta galna idéer, och åter andra tycker om att initiera projekt. Jag är en sådan person. Jag har en gammal iMac DV med en skärm som säckat ihop efter att jag försökt installera Mac OS X utan att uppdatera Firmware (SOM APPLE BORDE HA MEDDELAT ATT MAN MÅSTE GÖRA!!!, klåpare!).

OBS!!! Vill du skippa dravlet och veta hur man egentligen gör, kolla här: http://www.ct-scan.com/iMacATX/

Jaja, hur som helst. Jag fick en galen idé: ”Fan, jag har ju en fullt fungerande dator. Enda problemet är ju att den inte har någon vettig skärm. Kan jag inte stoppa in åbäket i ett datorchassi á la tornmodell?”.

Jag bestämde mig för att åtminstone försöka. Folk i min omgivning skakade på huvudet bakom min rygg, men log snällt mot mig när jag förde tanken på tal. Idag inser att jag att mina belackare hade rätt från början, William kommer inte att ro hem projektet.

Men jag har i alla fall lärt mig en massa som de inte kan ett jota om, ha – där fick dom allt!

Problem 0 – isärplockning
Först måste man plocka isär åbäket, vilket egentligen är så svårt. Var bara mycket försiktig när du är och petar med skärmen, de kan ge riktigt otrevliga överraskningar om man har otur.

Problem 1 – elström
För att en dator ska fungera behöver den ström, helst växelström i 115 eller 230 volt. Här i norden föredrar vi det senare. Problemet är bara att de interna delarna måste få rätt strömstyrka för att fungera och inte brinna upp.

iMacen har självklart ett inbyggt nätaggregat som konverterar all ström korrekt. Problemet med det är att om jag vill stoppa in moderkortet i ett ATX-chassi och vill använda chassits inbyggda nätaggregat för att få ström måste jag på något sätt konvertera strömstyrkorna korrekt så att moderkortet inte brinner upp.

Invändning: Men, vänta lite... Varför kunde du inte använda iMacens eget nätaggregat?

Jadu, det är en jäkligt bra fråga. Så här på rak arm, ungefär ett år efteråt kan jag inte riktigt påminna mig varför jag inte kunde använda det. Men jag gissar att det har att göra med bildskärmen och att det skulle bli fult. Men, jag vet ärligt talat inte riktigt.

Alltså, du måste se till att få rätt strömstyrka till moderkortet, annars är det kört.

Problem 2 – bild
iMac DV har ett jobbigt problem, nämligen att den har en specialkonstruerad bildskärmskontakt som i sin tur måste konverteras till VGA för att du ska kunna få någon bild på en extern skärm. Om man är lycklig och har en DV-modell med VGA-spegling så är det nog ett mindre problem. Om det verkligen är det vet jag inte, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem då, eftersom VGA-kontakten redan är mixad och klar.

För att få ut någon bild från datorn behöver du alltså konvertera bildsignalen från den inbyggda porten.

Problem 3 – småsaker
Lite mer problem har man också, t.ex. så har iMacen en speciell IDE-kabel till hårddisken och CD-/DVD-enheten. Den måste man bygga också (den är nämligen lite kort i rocken).

Problem 4 – ihopsättning
Här har man lite delikata problem att ta hand om. Bland annat hur mycket man vill borra i sin fina ATX-låda. För iMacens moderkort är inte direkt byggt för att passa i en rektangulär låda. Men har man viljan så går det mesta. Räkna dock med borrhål och långa skruvar.

Jag önskar alla er lycksökare lycka till. Själv har jag gett bort min fungerande iMac och slängt iMacens fina hölje som jag tänkte göra en lampa av...

Om ni inte är avskräckta, kolla in den här länken där en macsnubbe (-snubba?) vid namn jon har lyckats med projektet jag inte orkade med: http://www.ct-scan.com/iMacATX/

Lycka till!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-19 17:19

Fortsättning iMac-moddning

Jag lyfter den här tråden då jag har några frågor angående ombyggnad av min iMac DV.
---

Jag har kikat lite på olika hemsidor där folk bygger om iMacs till allt från pizzaboxar till ATX-chassin. Själv skulle jag vilja bygga något som liknar ett rackmontage, men den skall ej sitta i ett serverrack utan vara en fristående maskin.

Målet är att bygga in den i en låda och ansluta en extern skärm via VGA-porten baktill på logikkortet. Jag skulle helst vilja använda nätdelen från iMacen, men jag antar att jag måste baka in hela "Power/Analog/Video"-kortet i min pizzabox i så fall? Går det att lösa enkelt på något vis. Det bör ju helst rymmas i en "pizzalåda" (egenkonstruerad box).

Hur har de gjort i iRack-skalet som säljs. Får den strömmatning i rätt voltstyrka från serverracket som den sitter i eller skickar de med en separat nätdel i lådan?

Tacksam för tips från er som har funderat över eller genomfört iMac-moddningar!!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-19 20:17

Idag monterade jag ned datorn försiktigt, med "jord-armbandet" på osv. När jag hade demonterat hela maskinen använde jag bottenplattan som logikkortet, down-converter board och power/analog/video board var monterade på. Jag monterade korten på plattan när den var lös, G3 processorn använder den ju som kylplåt osv, och anslöt högtalarna, startknappen/hörlursuttagen osv. Sedan anslöt jag en VGA-skärm till VGA-porten. När hårddisk, DVD-Rom och RAM var inkopplat ville jag göra ett startförsök. Jag kontrollerade så att allting satt rätt, sen satte jag tillbaka batteriet, gjorde en reset av PMU'n och sen en provstart.

Den ville inte gå igång!

Så jag kikade lite i servicemanualen. Batteriet visade sig vara tvärtomt, bara 0,5V.

Men så slog tanken mig. Går det verkligen att göra såhär?

I manualen står det att spänningen matas på följande vis:
Once the unit is plugged in, power flows from the AC outlet at the wall to the AC inlet on the power/analog board. From there, the power flows through the main cable on the power/analog board, to the video neck board, down converter board, logic board, and all its attached components.

Och jag har ju inte anslutit video neck board (kortet i bakkant av CRT-röret) till power/analog/video kortet. Får verkligen down converter board och logic board någon spänning då?

Eller beror startproblemet på en kraschad PMU som ej kan återställas pga. dåligt batteri?

Tips mottages tacksamt! Just nu är jag lite osäker på om det GÅR att köra en iMac utan skärmen inkopplad över huvudtaget. Eller om maskinen kräver att video neck board är inkopplat för att kunna starta!

"Resettade" du PMU:n med nätkabeln ansluten (i väggen)? Om inte, prova det med, då skall det gå att få igång burken även fast batteriet är slut.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-19 23:16

Jag testade det också nu. Men det gjorde ingen skillnad. Kanske blev analog-kortet rökt när jag höll på och demontera datorn? De är väl ganska känsliga så vitt jag förstått just på iMacarna.

Eller är det så att något av skärm/videokort måste vara anslutet för att den skall gå att starta?

Det får kanske bli ett försök med en annan nätdel och moddning enligt någon av alla beskrivningar som ligger ute på nätet. Men lite råd i förvirringen vore kanske bra.

Ja, det kan så vara att videokortet måste vara anslutet. Det förklarar kanske, varför de som gett sig på dessa projekt använt sig av ATX-nätagg istället för att använda macens egna.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-20 01:37

Skärm och grafikkort måste vara anslutet för att den skall gå igång. Jag kopplade in skärmen också nu när allt stod löst på skrivbordet, och visst surrade den igång på första försöket. Jag såg att Andersson löst problemet genom att lägga in en firmwareuppgradering på sin iMac DV. Efter det krävde den inte längre att skärmen skulle vara ansluten för att starta.

Men det kanske inte var samma uppstartproblem som jag har? Utan skärm/kort kommer den ju inte igång alls, inte till grå skärm ens.

Jag får kanske lösa det med en ATX-nätdel i alla fall och lite moddning.

Saken är den att jag inte har något USB-tangentbord där jag befinner mig nu (bor ej här utan är på besök över julen). Jag installerade ett färskt 10.3 från installationsskivan, men när man startar datorn vill den dra igång inställningsassistenten. Och utan tangentbord stannar den och säger "anslut ett tangentbord för att fortsätta...".

Går det att komma förbi det utan tangentbord?

Jag misstänker att enda alternativet är att ta ur hårddisken, sätta den i mitt FW-case, ansluta den till min Powerbook, plocka bort inställningsassistent-filerna, tillbaka med disken och sedan starta. Eller?

Ja, jag ska väl ordna ett t-bord vad det lider...

Tack för alla svar hittills! Det här är riktigt kul. Nu kan det dessutom bli lampa eller akvarium av det tomma iMac DV-skalet som står ihopmonterat på skrivbordet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-20 02:07

Finns det något sätt att installera iMac Firmware Update 4.1.9 utan Mac OS 9 tro? :/

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-20 03:17

Sådär. Nu är firmwaren uppgraderad och maskinen spinner som en katt, förutsatt att både bildskärm och videokortet (baktill på CRTn) är inkopplat, annars startar den inte. Kopplar man bara in videokortet utan skärmen så surrar den igång, men sen dör den strax därpå.

Det hela skall lösas mha. en smidig ATX-nätdel (skall försöka få tag på en liten modell). Sen följer jag nog guiden på hardmac.com och använder endast logikkortet ihop med ATX-nätdelen, sedan DVD-Rom och en hårddisk. Allt detta i en smäcker pizzakartong i passande material (alu, plexiglas?).

Perfekt julprojekt. Som om man inte hade nog att göra nu i jul.

PS. Jag förstår inte vad folk menade med att firmwaren skulle lösa problemet med bildskärmstvång för uppstart. Men men, ATX är nog enda lösningen... jag återkommer. DS.

Gonatt!

Så jäkla roligt att ni har tagit upp tråden och jobbar vidare på det.

Jag följer tråden med spänning.

Jag undrar hur det gick för er grabbar. jag har fått tag på en iMac DV med lite tjall på skärmen. Vore sjukt kul att laga den eller bygga om den till något annat.

Eftersom det är skärmen som "hoppar" så antar jag att det är någon komponent som är paj, mest troligt en kondensator, så det kan gå att byta ut detta.

Men jag undrar om ni lyckats driva en extern skärm från er DV utan att ha grejerna monterad i imacen?

//K

Bevaka tråden