Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Livet utan Mac OS 9...

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett år och fyra månader efter det att Mac OS X Public Beta kom ut har jag nu gjort den totala övergången. Fram till nu har jag haft ett Classic-system installerat för DVD-tittande, Dreamweaver och annat smått och gott.

Sedan en vecka existerar det inte en OS 9-systemmapp mer på min hårddisk!

Hitills har allt funkat utmärkt. Det jag saknar är Photoshop, Outlook, Dreamweaver och en Oracle-klient för X, annars är jag nöjd.

Ska bli intressant att se om jag klarar mig utan OS 9. Hur gör ni andra?

Är det någon annan som redan har lämnat Classic helt till historien eller kommer att göra det snart?

  • Medlem
  • 2002-01-17 23:38

Jag har Outlook för Exchange kvar sedan är bytet komplett använder classic endast för det i princip. Är inte så road av att vara bootad i OS 9 längre... man vänjer sig fort vid nya möjligheter.

  • Medlem
  • 2002-01-17 23:42

Jag har Outlook för Exchange kvar sedan är bytet komplett använder classic endast för det i princip. Är inte så road av att vara bootad i OS 9 längre... man vänjer sig fort vid nya möjligheter.

  • Medlem
  • 2002-01-18 00:26

Classic för mig är, handelsbanken
(en och annan shockwave sida...)

och dreamweaver har blivit ersatt av bbedit

Kör bara X sen 10.1 släpptes, då gjorde jag en ren installation och hoppade över Classic-delen helt och hållet. Saknar bara Photoshop som det är nu.

Känns bra faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-18 05:11

Jag saknar faktiskt en del grejer...

T ex det man införde nyligen med att "fälla ned" fönster så de hamnade prydligt längst ned... de skulle kunnat utveckla detta mer i OS X, i stället försvann finnessen. Se´n är det lite halvlurigt att en del snabbkommandon fått byta plats. Eller stryka på foten. Funkar t ex äpple - shift - 4, hårkors & rita en ruta så blir det en skärmdump? Har glömt att prova. Och var i helsike är klippboken, denna geniala lilla applikation? Jag skulle trivas bättre i OS X om det var lite mer överbryggande från OS 9.x. Missförstå mig rätt - är ingen bakåtsträvare - OS X är jättemysigt att jobba i och jag gör det mer och mer, men man saknar några smågrejer. "Mycket vill ha mer", kanske...

En annan mycket bra grej med MacOS 9 är att man kan ta tag i fönsterkanter och flytta fönstren. Man kan dessutom lägga ut fönster delvis utanför bildskärmsytan.

Vill ha i MacOS X också ...

//Mikael

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
En annan mycket bra grej med MacOS 9 är att man kan ta tag i fönsterkanter och flytta fönstren. Man kan dessutom lägga ut fönster delvis utanför bildskärmsytan.

Vill ha i MacOS X också ...

//Mikael

Que??

/john

[ 18-01-2002: Meddelandet ändrat av: johnnie2times ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: johnnie2times:
Que??

/john

Man kan ta tag i kanten runt om på ett fönster (inte bara i namnlisten). Det tycker jag är bra.

Man kan också föra ett fönster upp under menybalken så att det hamnar "ovanför" bildskärmsytan. Det tycker jag också är bra. I viss mån kompenseras detta med att kunna minimera fönstren till dockan.

Båda dessa möjligheter vill jag ha i OS X.

//Mikael

[ 18-01-2002: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-01-18 08:57

Saknar en del grejer faktiskt.

Musik!
Varken Cubase eller Finale finns för X ännu. Codamusik påstår att Finale funkar bra i classicbakrunden vilket det inte gör. Det går med mycket krånglande faktiskt att få midi att funka med program i classic men drivrutiner för X?!? Men det funkar inte bra.
En annan del är ljud.
Stöd för mitt digitala ljudkort funns inte ännu. Eller rättare sagt, systemet verkar ha stöd någonstans men dom stora ljudredigeringsprogrammen har inte släppts för x ännu. Möjligen någon beta som inte har fullt stöd.

Så det saknar jag.

Men jag gör allt annat i X men är tvungen att boota om för att hålla på med inspelning och midi.

Något som löst denna problematik på annat sätt?

Martin

  • Oregistrerad
  • 2002-01-20 10:24

Det där anbelangar ju inte OS X, det är upp till mjukvaruutvecklarna (tredjepartsutvecklarna alltså). Vi på Propellerhead Software har precis visat på NAMM att man kan bygga ett fungerande Reason i OS X-miljö. Andra jobbar på med det här också, fler och fler musikprogram kommer dyka upp i OS X, men idag så är fortfarande rekommendationen att köra OS 9.x. Det går inte att köra musikprogrammen i Classic-läge, det är otillräckligt för de flesta av dessa resurskrävande program.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-20 11:31

Har inte påstått att det är något annat än upp tredjepartstillverkare. Diskussionen var väl om man klarar sig utan macos 9! Vilket jag då anser att jag inte gör ännu.

Martin

  • Oregistrerad
  • 2002-01-20 17:25

Well, mate, då delar vi ju åsikt, inget att hetsa upp sig över alltså.

Ja, Äpple-skift-4 fungerar precis om i Mac OS 9.

Gimp och BBEdit kan inte ersätta Photoshop och Dreamweaver för mig (hehe) så det är fortfarande väldigt mycket OS 9.

För min del kör jag endast Classic när jag ska betala räkningar via Handelsbanken. I övrigt har Classic helt fasats ur, och jag är lika glad varje gång jag slipper starta det. Tack vare Palm Desktop-betan kan Palmen prata obehindrat med Macen, och allt går hur smidigt som helst.

Vissa nackdelar finns dock med min migration. Från att ha varit Mac-fundamentalist och peka-klicka-gränssnittets främste förespråkare, har jag nu blivit bästa vän med terminalen. Findern har jag inte använt på flera veckor (varför få musarm när man kan köra cp, mv, ls, rm och open?) och MS Word står och skäms i ett hörn. Trots allt går det otroligt mycket snabbare och smidigare att använda vi och latex, och labbrapporterna har dessutom blivit snyggare på köpet. Dreamweaver har fått stryka på foten - i stället ssh:ar jag direkt till webbservern och redigerar med vi. Photoshop är allt jag saknar, men det använder jag inte så ofta på min hemdator - fast det ska bli en högtidsstund den dag jag lägger in version 7 på min hårddisk!

(oj... jag tror att jag just outade mig som mega-nörd)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2002-01-21 12:03

Kör numera endast 9:an när jag behöver använda Filemaker, Quark och Excel. Men det är hemskt vad mycket snabbare 9:an är jämfört med X:et.

Mats

Citat:

Skapades ursprungligen av: MatsOlov:
Men det är hemskt vad mycket snabbare 9:an är jämfört med X:et.

Personligen tycker jag att Mac OS X jämfört med 9:an inte är snabbare utan bara att det upplevs snabbare, t ex öppna nya fönster, program etc. Väl inne i ett program tycker jag inte att X är slöare utan snarare tvärtom för att inte nämna stabiliteten.

Det har sagts förut men tål att upprepas: Mac OS X måste bli snabbare i det som en ny användare upplever som snabbt; Öppna apps etc.

Kan nämna att jag var inne på OnOff och tittade lite och hamnade framför en Compaq med XP och att öppna apps etc i den var oroväckande och läskigt snabbt, villket inte behöver betyda att den är snabbare att jobba i en an Mac med Mac OS X. Men för en PC anv som därifrån går till en Mac med Mac OS X och öppnar lite program och tittar runt som man gör första gången man tittar på ett nytt system så måste det vara avskräckande.

/John

Mikael Svensson: Man kan ta tag i kanten runt om på ett fönster (inte bara i namnlisten). Det tycker jag är bra.

Jag tycker att det kantlösa är bättre. Mer space = ett par pixlar bredare.

...sen är det ju också så ruskigt snyggt.

[ 21-01-2002: Meddelandet ändrat av: Marcus Broman ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-01-21 16:31
Citat:

Skapades ursprungligen av: johnnie2times:
Det har sagts förut men tål att upprepas: Mac OS X måste bli snabbare i det som en ny användare upplever som snabbt; Öppna apps etc.

Nja, så enkelt är det väl inte? OS X måste helt enkelt bli snabbare på saker som måste vara snabba om man skall kunna jobba effektivt i GUIet. Det största problemet tycker jag är scrollning, Finder och i stort sett alla program är som sirap (jmf med 9an och även med en fattig peze)

Hu skall man kunna jobba snabbt om man inte ens kan få tag i sin fil snabbt eller scrolla till rätt sida snabbt?

Sen tillkommer ju allt annat som är helslött, dvs det mesta

Det är inte en fråga om "upplevelse" utan om ren och skär hastighet tycker jag.

mattan

Jag kör nästan bara OS X nuförtiden. Classic ligger på min HD men det är OS X jag bootar upp i varje dag. Det ända som jag inte kan använda som jag använder ofta är Toast... min USB brännare stöds inte av Toast 5.1 i OS X... förresten? någon som vet om man kan ta hem extra drivisar för en Que USB för Mac OS X... det skulle vara great.

Kör samma setup - inget classic utan bara OS X. Det enda jag saknar är photoshop, stöd för min scanner (HP 4200C), min skrivare (HP Laserjet 6L), ett optimerat Office X, ett vettigt program att redigera webbsidor i (tips mottages - jag är Frontpage-skadad sen mina 13 år med PC och Windows...) och ett smartare sätt att ansluta sig till servrar utan att behöva ta Connect To Server varenda gång (det finns säkert ett smartare sätt men jag har bara inte hittat det än). På tal om det - går det inte att ansluta sig till samba-maskiner som inte pratar Appletalk ?

Scannern, skrivaren och Frontpage är de enda tre anledningarna till att jag öht har kvar en PC fortfarande...

Betan på PS fungerar riktigt bra! Den kommer säkert snart. GoLive kommer också... Dreamweaver likaså... Frontpage=fult ord
Men till nuet. Agfa har X stöd, VueScan stöder redan nu en hel hop med scanners ( http://www.hamrick.com/ ).
HP 6 är väl en riktigt typisk PC-skrivare? Kommer knappast drivisar, sälj eller kasta!
Ansluta till server = AppleScript, lägg i dockan.
Eller har du testat med bokmärke & spara lösenord i nyckelring?

Jo. jag kört betan av PS7 men visst, den fungerar, men den är verkligen apslö. Gissar att det är tonvis med debugkod som ska bort. GoLive har jag aldrig testat men det sägs vara bra - ska ringa Adobe imorrn och fråga, eller finns det någon här som vill dela med sig av en beta ?

Frontpage må vara fult men det är vad jag kan och det är i en sån miljö jag trivs bäst och helst inte när man måste bygga en hel sida från scratch i en texteditor.

Jag vägrar acceptera att en laserskrivare som fungerat klockrent i tre år inte är värd något bara för att jag byter till mac. Samma sak gäller min scanner - det är förvisso en "pc-scanner" men den har anslutning via USB och hur svårt kan det vara att få en scanner att fungera ? Skrivaren är än mer upprörande där det finns tusentals drivrutiner, till och med till en gammal junkskrivare som Laserjet 4L, men inte till en modernare som 6L.

Jorå, har testat keychain och det är ju trevligt. Ska rota vidare med applescript - först ska jag lista ut varför mail.app kraschar hela tiden...

HP 6MP har drivisar för X. Frontpage är ett åbäke vad det gäller layout, dock bra när det gäller sitehantering av stora siter.

Samba utan Appletalk? Finns Samba öht med Appletalk?

  • Medlem
  • 2002-01-21 20:53

...och jag som inte begriper hur jag NÅGONSIN skall kunna gå över till X.
(Har hitills inte hittat något av mina älskade ljudprogram till X. Om vi nu bortser från Reason. Dessutom känns det här med terminalfönster, filtilägg och unix extremt omacigt. Är kanske något slags "classic"-fundamentalist? )

*gömmer sig långt ner under skrivbordet, inväntar mothugg*

Ma,

jag tänker inte utdela några mothugg. Jag vill dock försöka övertyga dig om att terminalen är en oerhörd tillgång, en som också kan se riktigt cool ut om man nu tycker sånt är viktigt.

Filtilläggen kan du gömma, precis som i Mac OS 9.

Vad det gäller ljud finns det många fler som kan det bättre än jag men ReasonReason-grabbarna menar att OS X är en toppengrund för lek med ljud.

Marcus - om jag inte slår på appletalk på min win2k-server och i OS X 10.1.2 ser jag inte vare sig servern eller de utdelade resurserna.

Vet inte riktigt vad detta beror på ärligt talat, men det är irriterande.

Då ser du bara AppleTalk-resurserna vad jag kan förstå och inte Samba-resurserna.

Windows-burkar i nätverket syns inte automatisk i "Network" bara för att SMB är installerat. Mac OS X stödjer inte NetBIOS (Det gör däremot Dave) och därför syns inte windows-maskinernas utdelade resurser.

Den enda möjligheten är att mounta dem via "connect to server". Du kan skapa en ".nsmbrc"-fil som skriver det rätta namnet i domän-rutan men det är i stort sett allt. I samma fil ska man också kunna lägga till SMB-favoriter men jag har inte fått det att fungera än.

Jag har gått över helt till X sedan 6 veckor tilbaka. Jag känner mig mycket nöjd... Jag jobbar med grafisk production och upplevde endel problem med typsnitt och Postscript i början, men när problemen var lösta har jag inte haft några mer problem.

När jag använder InDesign 2 och dess möjlighet till b la genomskinlighet och dropp skuggor så skiljer sig systemen markant mac os x är säkert minst 10 ggr snabbare vid postscriptberäkningar. Mycket imponerande.

Bevaka tråden