Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Livet utan Mac OS 9...

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I går installerade jag Office X svensk version, och fick dessutom Palmen att synka med den nya Palm Desktop. Det enda jag kör i Classic nu, är Netscape för att kunna betala räkningar på Handelsbanken. Tänk vad snabbt man vänjer sig, det känns nästan ovant att starta om i 9:an och jobba där en stund.

Synd bara att X är totalt oanvändbart vid normalt arbete. Att programmen kanske tar 5% kortare tid på sej att starta beror bara på att io-hanteringen är lite snabbare... inte direkt konstigt, Microsoft klarade det redan 1995...

Aqua är nog det mest viruslika interface man kan komma. Maken till fulare menyer och ett mer slarvigt gjort interface finns inte någonstans i datavärlden, möjligtvis ligger det i nivå med Windows 3.1. Dessutom är det extremt långsamt. Jag har testat det på både G4 400->733MHz och på nya iBook och PBG4 550.... extremt långsamt och direkt oanvändbart på alla dessa system.

Att det ska ta lika lång tid att öppna ett fönster på en 733MHz-burk i MacOS X, som det gör i 8.1 på 5200 är helt sjukt, dessutom suger användargränssnittet fortfarande fett, hur kan man ens komma på tanken att göra genomskinliga fönster? Det kommer *aldrig* gå att få snabbt, eller realtidsskuggor - inte när Apple programmerar iallafall.

När MacOS X är lika snabbt som System 6.0.7 på en SE/30 - då byter jag (om det går att stänga av svett-Aqua också).

Mvh Fredrik

Jag håller med dig till viss del, det nya gränssnittet tar onödigt stor plats (snälla Apple, jag vill kunna välja storlek på systemtypsnittet) och transparans och knappar som ser ut som godis kan man vara utan. Men jag byter inte gärna bort multitasking och det faktum att jag har startat om 10:an en gång på två månader. OS 9 krävde en eller ett par omstarter per dag.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Lukas:
<snip>
man vänjer sig fort vid nya möjligheter.

Jag kör X hemma och 9an på jobbet... Går inte en dag utan att jag är nere och letar efter dockan på jobbet!
Tycker att Finder i X är rätt snabbt, det går mycket fortare att öppna mappar med några tusen filer i, kopiera och flytta mellan dessa mappar, osv... Och väldigt smidigt att ändra programtillhörighet för flera filer med info-rutan!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias A:
I går installerade jag Office X svensk version, och fick dessutom Palmen att synka med den nya Palm Desktop.

Mattias, synkar du via vaggan eller över IR? Jag fick två feta Kernel Panics när jag försökte synka med min Palm via IR. Så nu ska jag köpa en adapter till min PC-vagga (fick genom jobbet). Någon som känner till en en bra PS2/USB-adapter?

Var beredd på att ditt OS X börjar att spöka efter att du installerat Palm Desktop. Om ni börjar få krascher, i synnerhet i Office v. X så beror de med största sannolikhet på Palm Desktop.

Konstigt att folks MacOS 9 krashar.... min dator här på jobbet, en G4 400 med 512MB ram krashar mycket sällan, 2-3 ggr/mån. Naturligtvis händer det att jag startar om den ibland - men krashar? nepps...

/f

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-23 23:26

Har kört Palm Desktop betan nu ett par veckor. Synkar via IR. Första gången fick jag en fet kernel panic, men sen har det gått som smutt. Man måste dock växla över till IR i modemporten uppe på listen om du kör internt modem. Om detta var orsaken till kraschen ska jag dock låta vara osagt. IR är smidigt och det låter lite onödigt att behöva lägga 500 spänn på en adapter till vaggan.
Vad gäller övriga program vänjer man sig snabbt vid OSX. Stabilt och skötsamt. Hastigheten är inget som stör. Att sitta och harva på nätet med 56kb har härdat mig. Sen är det lite störande med drivrutiner till scanner & skrivare men det kommer väl. Har en rel. nyinköpt OKI-laser, och även om den var billig vore det surt att behöva fimpa den.
Det viktigaste, som jag inte testat än, är hur fcp3 kommer att funka. Om det flyter på är det adios 9.2.

Citat:

Skapades ursprungligen av: peterl:
Har en rel. nyinköpt OKI-laser, och även om den var billig vore det surt att behöva fimpa den.

Nån som vet nåt om OKI-drivisar till OSX?

Anders

synkar med vaggan, har inte provat ir ännu.

Bigmac:

Citat:

Aqua är nog det mest viruslika interface man kan komma. Maken till fulare menyer och ett mer slarvigt gjort interface finns inte någonstans i datavärlden, möjligtvis ligger det i nivå med Windows 3.1.

Vad babblar du om? Jag skulle vilja påstå att det är helt tvärtom - det är oerhört välgjort.

Jag gillar också Aqua. Det är ett elegant och trevligt gränsnitt och någon Performa 5200-prestanda har jag inte upplevt i mitt OS X.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2002-02-02 16:49

Just nu är livet os 9. Det gååår för segt med x:et

Bevaka tråden