Beträffande TTL (Time to Live) så är det sannt iofs.
Nu var det dock inte det som bod hade problem med. Vi redde ut det hela tillsammans, och jag kom fram till att en ändring som i stort sett innebar en ändring av NS-pekare inte var genomförd på alla ställen korrekt.
Har dock inte hört från bod om det löst sig nu, men jag skulle tro det.
Fungerar bra nu.
Det som strulade till det mest var att vi hade en .com adress till vår nameserver. Vi hade inte riktigt koll på var den var registrerad (hade inte gjorde detta själv...) från början och hur vi skulle ändra så att det slog igenom i ".com root"-servers.
Lösningen var att jag istället använde en .se adress för vår nameserver. När man registrerar denna hos nic.se så överför dom det till svenska root-servers.
Så nu har vi koll (hoppas jag).
Men helt riktigt som påpekades, så borde vi stället ner TTL innan bytet (ett par veckor innan). Men eftersom vi inte varit med om liknande problem innan så... Förra gången vi bytte IP, så hade vi två servers i luften samtidigt eftersom vi då också bytte rent geografiskt. Då var det inga problem. När den ena IPn så sakta försvann, tog ju den nya över. Denna gång skedde IP-adressen pga att vår "@"#€ ISP fick för sig att byta. Stryk skall dom ha!
Tack för all hjälp, Jonas och andra.
¨