Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCP-film till PC för DVD-bränning

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla.

Jag har en FCP- film i min mac, men ingen DVD-brännare. Min kompis har en pc med dvd-brännare, men såklart inte FCP.

Är det bästa sättet att göra en "self-contained" Quicktimefil och föra över via nätverket, eller ska jag exportera i Mpeg4 med en gång?

Eller finns det något annat, smartare sätt att göra det på? (PC-utan FW)

ödmjukast

Gleisner

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-09-19 16:16

Skulle vilja veta en sak innan jag då kan svara, och det är: vad är syftet med att lägga den på en DVD?
Hur lång är den?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-19 16:26

Kentor! Han kanskje helt enkelt vil ha sin film som en DVD film.

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-09-19 16:35

Ja då ska han ju varken konvertera till Mpeg4 eller något QuickTime format utan till Mpeg2, kanske därför jag frågar!

Detta beror givetvis på vilket format som kompisens dvd-program kan hantera, men generellt så är det mest smidiga att skicka över en Quicktime-fil, som sedan konverteras i programmet. Snabbt, och smidigt skulle jag våga påstå.

Jotack, svårt med siffrorna där. Mpeg2 menade jag. Och anledningen till att jag vill ha den på DVD är just att ha den på dvd. Det är så mycket lättare då att visa filmen för folk, om man kan skicka dom en skiva, istället för hela powerbooken

En säger inte som quicktime, utan som mpeg2, en säger qt. hmm.

men då är det välan bara att pröva sig fram själv. Tänkte att kanske pc:n inte tycker att qt är toppen, men så ska vi välan se vad som blifver bäst.

tack.

gleisner

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-09-19 22:06
Ursprungligen av gleisner:

Jotack, svårt med siffrorna där. Mpeg2 menade jag. Och anledningen till att jag vill ha den på DVD är just att ha den på dvd. Det är så mycket lättare då att visa filmen för folk, om man kan skicka dom en skiva, istället för hela powerbooken

En säger inte som quicktime, utan som mpeg2, en säger qt. hmm.

men då är det välan bara att pröva sig fram själv. Tänkte att kanske pc:n inte tycker att qt är toppen, men så ska vi välan se vad som blifver bäst.

tack.

gleisner

Om du har möjlighet att konvertera till Mpeg2 direkt från FCP är det klart bäst men det beror ju på om du då har "QTMPEGExport.component"
Annars måste du ju göra till ex. en DV-stream och konvertera med te.x ffmpegX eller tanka över den mycket större DV filen och konvertera på PC'n.

Se bara upp så att filen inte blir komprimerad två ggr. Först i FCP och sedan kanske ett billigt DVD-program vill komprimera den ytterligare en gång.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 16:43
Ursprungligen av gleisner:

Eller finns det något annat, smartare sätt att göra det på? (PC-utan FW)

I och med att du har en DV-film och ska encoda den till MPEG-2 är det bäst att undvika en konvertering där i mellan (som redan nämts). Om du ska encoda DV-filen i din Mac eller hans PC beror ju på vilka programvaror ni har och vilket format hans DVD-program vill ha/klarar av. Vet du vad han har?

...annars kan du ju ta ut DVD-brännaren ur hans PC och stoppa in den i din Mac.

Vad har din kompis för program för DVD skapande?

1
Bevaka tråden