Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon 20D

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-24 14:51

Köpte själv en 300D i feb och är mycket nöjd med denna fick grymmt bra pris på den också... Skulle dock vara intressant att pilla på en 20D, det är ju betydligt mer skillnad på den och en 300D än på en 300D+Hackad firmware och en 10D

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 15:51
Ursprungligen av kainen:

... 300D+Hackad firmware...

Vad innebär detta?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-24 16:05
Ursprungligen av Mattias Malm:

Vad innebär detta?

Att 300D får många av 10D:s funktioner som egentligen finns där men är spärrade i mjukvaran i kameran just för att dom skall kunna sälja storebror dyrare.

(se http://www.bahneman.com/liem/photos/tricks/digital-rebel-tricks.html)

Ahh. Synd att man inte alltid har pengar över. En 20D måste jag ju bara ha. Måste försöka sälja alla mina 300D prylar först bara..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-16 21:23

Ska nog köpa mig en Canon D20,,,, eftersom ska göra en rese / mat / upplevelse bok under nästa år, så känns som en OK digital smälla kan vara ett bra kompliment till mina Pentax 67or.. Fast eftersom jag kommer att resa både hit och dit så är jag lite orolig över hur tåliga dom digitala husen är emot vatten, värme, snö och sand dvs en helt vanlig combat plåtning...

  • Medlem
  • 2004-09-16 21:37
Ursprungligen av Fredric:

Ska nog köpa mig en Canon D20,,,, eftersom ska göra en rese / mat / upplevelse bok under nästa år, så känns som en OK digital smälla kan vara ett bra kompliment till mina Pentax 67or.. Fast eftersom jag kommer att resa både hit och dit så är jag lite orolig över hur tåliga dom digitala husen är emot vatten, värme, snö och sand dvs en helt vanlig combat plåtning...

Min 10D har tålt det mesta ...extrem värme med fukt samt under 20 minus har den iofs inte varit med om några längre stunder.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-16 22:17

Min kollega har fått sitt ex av Canon 20D idag. Vi skall köra en liten test mot 10D och D70 i morgon för att utröna hur mycket bättre denna kamera är än föregångaren.
Autofocusens snabbhet och förmåga att låsa i kontrastlöst , dåligt upplyst motiv.
brus i olika iso tal
färgåtergivning
autoexponering komplext motiv med solbelysta detaljer och skugga. (se om Canon lyckas bättre med sin exponeringsmätare)
uppräkningsfel/interpolering av motiv med fina detaljer, moire

mvh

  • Medlem
  • 2004-09-17 15:15
Ursprungligen av miri:

Min kollega har fått sitt ex av Canon 20D idag. Vi skall köra en liten test mot 10D och D70 i morgon för att utröna hur mycket bättre denna kamera är än föregångaren.
Autofocusens snabbhet och förmåga att låsa i kontrastlöst , dåligt upplyst motiv.
brus i olika iso tal
färgåtergivning
autoexponering komplext motiv med solbelysta detaljer och skugga. (se om Canon lyckas bättre med sin exponeringsmätare)
uppräkningsfel/interpolering av motiv med fina detaljer, moire

mvh

.....Underbart !!!

.....hoppas att 20D är bättre än 10D vad gäller utfrättheten.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2004-09-17 14:36

Min kom idag, ska ut och plåta lite i helgen.

  • Medlem
  • 2004-09-17 15:16
Ursprungligen av Hasse A:

Min kom idag, ska ut och plåta lite i helgen.

Mocklis din spjuver

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-17 19:05

Varken photoshop eller PhaseOne stödjer 20D raw filer. Man blir hänvisad till medföljande Canon program.
Mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-17 19:50

Har idag provat 20D, Rapp kamera med snabb autofocus, känns dubbelt så snabb som min D70, tyvärr togs alla bilder i rawformat som inte kan öppnas med annat än Canons eget rawprogram.
Vi jämförde exponeringen 20D, D70 och olika svåra motiv, de flesta låg inom histogrammet utan att någon exponeringskompensation behövde göras. Man kan mao köra 20D på programautomatik utan att vara rädd för att högdagrarna skall bli utfrätta. (bra mycket bättre på svåra exponeringar än 10D)
Sökaren är förbättrad, likaså buffert och serietagning.
Rent spontant känns denna kamera som en "riktig" kamera, likaledes tycker min kollega .
mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 10:38

[QUOTE="miri"]Har idag provat 20D, Rapp kamera med snabb autofocus, känns dubbelt så snabb som min D70, tyvärr togs alla bilder i rawformat som inte kan öppnas med annat än Canons eget rawprogram.
/QUOTE]

Är det en stor nackdel, eller bara mer omständigt?

Ursprungligen av Jörgen U:
Ursprungligen av miri:

Har idag provat 20D, Rapp kamera med snabb autofocus, känns dubbelt så snabb som min D70, tyvärr togs alla bilder i rawformat som inte kan öppnas med annat än Canons eget rawprogram.

Är det en stor nackdel, eller bara mer omständigt?

Så var det när Nikon D70 kom också. Tar ett tag innan t.ex. Adobe får ut sin Photosop-plugin antar jag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-23 10:52

[QUOTE="Jörgen U"]

Ursprungligen av miri:

Har idag provat 20D, Rapp kamera med snabb autofocus, känns dubbelt så snabb som min D70, tyvärr togs alla bilder i rawformat som inte kan öppnas med annat än Canons eget rawprogram.
/QUOTE]

Är det en stor nackdel, eller bara mer omständigt?

Eftersom jag har valt att arbeta med raw i ett program för mina kameror, och detta program inte stödjer Canons Raw filer idag så blir det lite bökigare att använda ytterliggare ett raw program. (Canons)

PhaseOne och Photoshop kommer sannolikt med uppdateringar snart.
mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 16:36

Nu har Photoshop släppt RAW-update för 20D

Nu går det smidigt att öppna raw-filerna från 20D...

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2608

Bara att ladda ner och följa instruktioner...

BTW... är det någon som har koll på varför man byter filnamnet på RAW-filen till CR2 istället för CRW? Finns säkert någon jättebra förklaring som jag inte orkat bläddra fram i instruktionsboken än?

  • Medlem
  • 2004-09-17 22:00

Tackar för ditt utlåtande miri

Du fick mig att inse att det är värt ett byte. Förbättringarna jämfört med 10D är tillräckligt stora för mig.

....Damn' att jag beställt ny dator precis

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-19 17:45

Vi har idag gått igenom ett ental bildfiler från 20D. Min kollega, van Canon fotograf med D30. D60 . 10D och numera ägare till 20D .
20D inställd på parameter 1 och Adobe RGB färgrymd.
Bildmässigt finns det vid autovitballans en varm ton av rött i bilderna som vi inte känner igen från tidigare Canonkameror.
Hudtoner blir för röda, även så en neutral grå yta.
Nya bilder skall tas där alla kamerans inställningar kontrolleras.
mvh

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-09-19 17:56

Hoppas på bra recentioner o gärna bilder, blir nog ett köp inom de närmaste 14 dagarna, MUMAAA.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-18 16:51

Hej Vad jag kan se är det fortfarande den gamla pluginen och den stödjer inte 20D

Canon
Newly added support! EOS-1D
Newly added support! EOS-1Ds
EOS-1D Mark II
Newly added support! EOS 10D
Newly added support! EOS D30
Newly added support! EOS D60
Newly added support! EOS 300D
(Digital Rebel/Kiss Digital)
Newly added support! PowerShot 600
Newly added support! PowerShot A5
Newly added support! PowerShot A50
PowerShot Pro 1
Newly added support! PowerShot S30
Newly added support! PowerShot S40
Newly added support! PowerShot S45
Newly added support! PowerShot S50
Newly added support! PowerShot S60
Newly added support! PowerShot G1
Newly added support! PowerShot G2
Newly added support! PowerShot G3
Newly added support! PowerShot G5
Newly added support! PowerShot Pro70
Newly added support! PowerShot Pro90 IS

Missar jag något med din länk?
mvh

Ursprungligen av miri:

Hej Vad jag kan se är det fortfarande den gamla pluginen och den stödjer inte 20D

...

Missar jag något med din länk?
mvh

ACR stödjer inte 20D officiellt, ännu, men fungerar ändå med 20D-filer. En uppdatering lär komma så fort Adobe känner sig nöjda med justeringarna som behövs för 20D.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 09:39

Formulerade mig inte tillräckligt klart...

Ursprungligen av Per Ejeklint:

ACR stödjer inte 20D officiellt, ännu, men fungerar ändå med 20D-filer. En uppdatering lär komma så fort Adobe känner sig nöjda med justeringarna som behövs för 20D.

Jag blev så glad när jag fick det att fungera att jag inte forskade vidare i det. Jag antar att den går på EOS 1D Mark II:s filändelse och öppnar filen. Men om den gör det korrekt med färginställningar osv. vågar jag inte svara på. Jag blev tillräckligt nöjd med att kunna browsa och plocka upp filerna och ställa färgerna i den i mitt tycke suveräna raw-inställningspanelen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-20 18:15

Var hos min Canon kollega idag och försökte öppna 20D fil i hans photoshop cs med senaste raw pluginen. Fungerade ej. Ge gärna ett tips om hur du lyckas att få en 20D raw att öppnas i PS.

mvh

Ursprungligen av miri:

Var hos min Canon kollega idag och försökte öppna 20D fil i hans photoshop cs med senaste raw pluginen. Fungerade ej. Ge gärna ett tips om hur du lyckas att få en 20D raw att öppnas i PS.

mvh

Hm, det låter som om det inte är senaste Camera Raw installerat trots allt. 2.3 ska det vara. Kolla att den ligger i Plugins->File Formats. Sen är det bara att släppa en CR2-fil på Photoshop eller öppna inifrån browsern.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-20 18:41
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Hm, det låter som om det inte är senaste Camera Raw installerat trots allt. 2.3 ska det vara. Kolla att den ligger i Plugins->File Formats. Sen är det bara att släppa en CR2-fil på Photoshop eller öppna inifrån browsern.

Alldeles riktigt , vid kontroll så hade han bara raw 2.2. Skickat över 2.3 till honom
mvh

Bevaka tråden