- Christofer
- Medlem ●
- Katrineholm
- 2004-09-20 21:55
Blizzard Entertainment och Vivendi Universal Games hade i fredags en liten sammankomst om World of Warcraft i Stockholm för press och fansites. Från MacGamers var Martin Larsson och jag själv, Christofer Karlsson, på plats för att se vad de hade att dra fram ur hatten.
Ett event på slottet
Eventet hölls i Livrustkammaren som ligger i direkt anslutning till slottet. För de som inte varit där så kan det sägas att det i dag är ett museum där man visar upp rustningar och vapen från fornstora dagar.
Kan man hitta en mer stämningsfull lokal till ett event som detta?
Tillställningen började kl 16.00 med lite tilltugg och dryck. Tanken var nog att vi skulle få chansen att mingla med övriga deltagare och diskutera spelet, men det hela blev ganska stelt och de flesta snackade bara med folk de redan kände. Indelning kändes självklar; de inbjudna fansen i ena halvan av rummet och pressen i den andra halvan. Någonstans där mittemellan satt två filurer från MacGamers och diskuterade glatt allt möjligt om spel och Mac.
Skip to the chase
17.00 så började en demovisning av World of Warcraft På vägen in till rummet där presentationen hölls så gick vi genom fyra-fem olika rum fyllda med rustningar och svärd. När vi kom fram till det sista rummet hördes en mycket mycket stämningsfull musik i det nersläckta rummet (som visade sig vara titelmusiken till spelet). Det enda ljus som fanns i rummet, förutom den projekterade storbilden, kom från några få röda spotlights som var riktade upp mot väggarna.
Visningen som pågick i ca en timme hölls av självaste Chris Sigaty, producent för spelet. Han demovisade de grundläggande bitarna för hur man skapar sin karaktär, slåss, köper/säljer prylar, transporterar sig i världen etc.
Under inledningen berättade Chris att de hade varit osäkra på hur Europa-marknaden skulle ta emot ett spel som WoW. När uppskrivningen för betaversionen startade i Europa-regionen så visade det sig, och det med besked, att det finns ett enormt sug efter denna typ av spel även här.
Han meddelade även att vi som spelar i Europa till en början inte kommer kunna spela på serverar som ligger utanför vårt område (USA och Asien), men kommer släppa på det efter ett tag. Skälen till detta ska framförallt bero på betalningssätt, support och näthastighet. I samma veva så fick vi också veta att när alla regionala servrar väl kommit upp och kör den skarpa versionen av servern så kommer uppdateringarna i spelet ske över hela världen samtidigt, så när som på en möjlig fördröjning upp till 24 timmar.
Spel och interv... nähe?
Efter att den en timmeslånga genomgången av spelet var klar fick alla som ville testa spelet på de fem demodatorer som stod uppställda i rummet.
Vi var i förväg meddelade att vi få tid till att ställa lite frågor i en intervju med Chris, men i sista sekund så prioriterades tyvärr någon blaska som kallar sig för Expressen, vilket gjorde att vi stod där som två fån när allt började packas ihop vid åttatiden. Dock så lovades det att vi ska få ställa våra frågor via e-post istället. Med andra ord så kommer intervjun, men en klar tidsplan har vi inte ännu.
Med en lätt besvikelse lämnade vi de i princip tomma lokalerna för att för bege oss hem.
Bildrepotage från eventet hittar du här
Tur i oturen så tänkte vi nu passa på att ge er chansen att ställa de frågor om WoW som ni själva vill ha svar på. Posta frågorna i nyhetstråden så finns möjligheten att just din fråga kommer med i intervjun.
Du hittar denna nyhet på MacGamers.se
Tack till Erik Axetun, Axlight Produktion, för lån av kamerautrustning.