Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Falsk 16:9 Har man någon nytta av detta??

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2004-09-22 00:28

Har en Panasonic GS-22, Den har en CCD 800000 pixlar(400000 netto).

I den finns en oäkta 16:9. När jag filmar får jag svarta streck upptill och nedtill.

Om jag filmar i detta läge och tar in filmen i FCP ska jag använda Anamorphic eller ej? Jag verkar inte få någon skillnad vid antingen eller...

Men då är frågan, om jag visar denna film på en widescreen tv, då skall väl 16:9 fylla hela skärmen. Kommer den att göra detta??(Har inte haft möjlighet att testa ännu...)

Om inte detta är fallet så är det ju ganska meningslöst att köra 16:9. Då man inte fyller skärmen på en vanlig TV och ej heller på widescreen

Om man skulle kunna ta bort strecken upptill och nedtill och göra en 16:9 på detta sätt skulle kvaliten bli tillräckligt bra??

Jag är rätt förvirad så lite hjälp och vägledning skulle göra gott.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 00:58

Använd inte den inställningen du förlorar bara bildinformation, om du vill at det ska se ut som 16:9 kan du hellre göra om det i FCP.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2004-09-22 08:35
Ursprungligen av Earth:

Använd inte den inställningen du förlorar bara bildinformation, om du vill at det ska se ut som 16:9 kan du hellre göra om det i FCP.

Hur gör jag om detta i FCP utan att stretcha bilden???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 11:19

Jag lägger på en skalad "matte" från den lilla menyn i nedre högra hörnet av viewern. Du har det också i effectsmenyn som matte - widescreen som du sen kan anpassa i filterinställningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 11:38

Det formatet du filmar i kallas letterbox och det är bara att behandla det som en vanlig 4:3 film i FCP och sedan när du skal visa sen på en 16:9 skärm välga Letterbox. Men då blir det ju svart streck både uppe och nede för alla med 4:3. Du kan ju like gärna filma i 4:3 och sedan bestämma dej för om du vil göra en letterbox version i FCP. Så kan du ju bestämma själv om du vill använda mest av den övre delena av filmen eller den nedre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-30 23:33

Själv har jag anamorphic i min kamera, dock inte äkta anamorphic förlorar bildupplösning samt bilinformation. Men jag tycker det är bättre att köra anamorphic om man nu ska ha widescreen. Tycker det känns lättare att redigera filmen för att sedan återställa den till letterbox. Finns ingen anledning att först filma 4:3 först i tron om att man kanske vill visa sin film i 4:3 Har man filmat för Wide, blir det fel att visa den för 4:3 bildutsnittet blir ju inte rätt. Men har man ingen anamorphic i kameran är det definitivt bättre att maska i efterhand för man måste i alla fall maska oavsätt, täxtern går ju utanför bild annars, inget snyggt.

I kommersiella produktioner har jag hört att man alltid maskar, kan nog bero på att det är en 4:3 kamera. Men att alltid göra så (för man kan ju justera bilden i efterhand om man tex klippt huvudet där man maskat) är lite fusk, då står man ju där sen när man filmar äkta widescreen.

Hoppas du förstog va jag mena, sen handlar de nog oxå om tycke och smak.

1
Bevaka tråden