Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nätverk i 10.2

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

godag,

Jag har kört in 10.2 på min dator på jobbet, o när jag försöker koppla upp mig mot servrar etc inom företaget så frågar den som vanligt efter anv-id o lösenord (jag kan inte längre logga in som "guest"). och jag får alltid resultatet att jag inte kan komma in på en server pga felet "-5023". någon mer som har märkt det här eller som vet vad man kan göra åt det?

känns inte lite surt att behöva starta om datorn i classic för att kunna komma åt filer på servrar. annars rockar ju 10.2 rejält!

• Medlem
  • 2002-08-15 15:26

Vilken build?

• Oregistrerad
  • 2002-08-15 16:00

Vilket protokoll kör du? SMB eller Appletalk? Hade samma strul, men med appletalk så funkade det smärtfritt....

6c115

ajfan..jag kör smb...hur ändrar man det till appletalk?

va jag känner mig korkad... nu fungerar appletalk

trodde jag... jag får inte fram "appletalk zones" ? så det står ändå smb bla bla bla när jag försöker koppla upp mig mot server

• Medlem
  • 2002-08-15 16:30

Du kan ju alltid pröva något i stil med (har inte problemet nämligen):

[asaro:~] lukas% mount_smbfs //user@host/share mountpoint

Som mountpoint kanske /tmp/test eller så (du måste skapa diret test i tmp). Du frågas då efter domän och lösenord. Efter det skriver du bara mount så mountas filsystemet i /tmp/test (eller ska iaf).

• Oregistrerad
  • 2002-08-15 16:37

Gå in i system inställningar och välj nätverk. kryssa i aktivera appletalk under fliken Appletalk. Sen fick jag logga ur och logga in igen innan det funka.... Hoppas det funka!

det löste sig till sist. det står fortfarande inga appletalk-zoner som man kan välja på. men när jag väljer connect to server, så får man upp olika servergrupper, och om jag väljer den som bara står med en asterisk så blir det appletalk..annars smb... nåja då har man lärt sig ngt nytt.

tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden