Hej
Har suttit och läst igenom Apple developer cvsoverview men blir ändå inte riktigt klok.
Har haft behov av versionshantering länge men aldrig tagit tag i det. Nu undrar jag om ni har lust att hjälpa en okunnig komma igång.
Har lite problem med att jag inte vet hur man 'döper' projekt...
Säg att jag har en ekonomihemsida vars filer ligger i ~/Documents/ekonomi/ där all research m.m. ligger. det finns även en www-mapp däri ( ~/Documents/ekonomi/www ) där samtlig källkod för webbplatsen ligger.
Nu vill jag lägga till det här projektet (endast www-mappen) i cvs:en under kodnamnet 'ekonomisidan' och när jag exporterar så vill jag att www-filerna ska hamna i ~/Sites/ekonomi/
Sen har jag ~/Documents/korpen/ där allt rörande mitt korpfotbollslag ligger. Även där finns en www-mapp där all källkod tillhörandes webbplatsen ligger. Den www-mappen vill jag också lägga till i cvs:en men under projektnamnet 'korpen'. Äsch, ja ni förstår... jag har knappt någon kunskap alls om hur det här fungerar.
Vore väldigt väldigt tacksam om någon vänlig själv kunde förklara och tipsa om hur man använder och utnyttjar cvs på bästa vis under mac os x.
Vill/måste lära mig mer om hur man använder branches, hur man ser vilka branches som finns?
Hur ser man för övrigt vilka projekt man lagt in i CVS:en ?
Hoppas någon orkade läsa igenom hela inlägget och kan svara på någon av frågorna
Mvh
Ivar
ps. Finns det något GUI-program man absolut borde börja använda istället för att köra via terminalen?