Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivverktyg!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 13:06

Vad gör datorn när man trycker [kontrollera behörigheter] i programet skivverktyg i osx?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 13:29

Den här tråden kanske kan ge dig lite info.
http://99mac.se/forum/showthread.php?p=407633#post407633

Här är en matig sida och några länkar om detta hos Apple:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25751

• Oregistrerad
  • 2004-09-23 13:29

Hej! Tack för länktipsen. Anledningen till att jag frågade, var för att jag har hört att man bör göra en skivkontroll nån gång i månaden! Varför? Jag tryckte på knappen och datorn tuggade ett tag så jag blev orolig att jag gjort nåt dumt! Var det det? Vad menas med behörigheter i mac världen? Jag har ganska nyligen gått över från pc till mac och håller just på att lära mig maskinen.

mvh Johan

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-23 14:50

Det är bara bra att kolla behörigheter lite då och då. Ta t.ex. för vana att alltid göra det före o efter systemuppdateringar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 15:06

Varenda gång jag reparerar skivbehörighet "reparerar" den nedanstående:

"Reparerar behörigheter för “iBook HD”
Determining correct file permissions.
We are using special permissions for the file or directory ./System/Library/Filesystems/cd9660.fs/cd9660.util. New permissions are 33261"

Är den inte reparerad??? Vad håller den på med:mad:?? Går den inte att "reparera" en gång för alla???

Är det förresten någon skillnad att "reparera skivbehörighet" och "kontrollera skivbehörighet" ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 10:31

Ingen som vet

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-24 10:57
Ursprungligen av Kambei:

Ingen som vet

"Vet" är en definitionsfråga.
Jag undrade i alla fall samma sak för ett halvår sedan i Apples egna forum och fick samma, entydiga svar av samtliga, nämligen att "den bara skriver så där. Inget att bry sig om över huvud taget".
Ungefär.

1
Bevaka tråden