Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Compact Flash kort?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har ju börjat komma en hel del olika minnesmoduler för Digitala stillbildskameror, videokameror, MP3 spelar m.m.

Jag använder idag både Memory stick och Compact Flash kort. Det finns tydligen ett par typer till såsom Multimedia card osv.

Vad använder du och till vad?

Jag har en hel hög Compact Flash till min IXUS Digital. Största är 256MB och de minsta 64MB och det är helt underbart. Med tre extrabatterier kan jag klara det mesta. I mitt förra liv hade jag en PC10 och även om den var kul så blev det ändå inte av att jag filmade lika mycket som jag plåtar. Jag gillar verkligen min IXUS.

Men Jag får inte mitt CF att montera på PBG4 under MacOSX (101, har inte testat med 103) och det är extremt gränssättande.

Aha... Jag har en Kodak DCS 315 digitalkamera med två PC-Card platser (alt. en typ 3 plats) och till den fick jag en 500MB Calluna hårddisk i PC-Card format typ 3.

Problemet är just det att Powerbook hårddiskarna inte stödjer typ 3 PC-Card längre...

Nu har jag iofs en 64MB Compact Flash modul också (men inte någon PC-Card adapter) som jag har till min iPaq handdator. :rolleyes:

Blir nog dags att köpa in en PC-Card adapter för Compact Flash...

På NK:s nedervåning finns en fotobutik, och där finns en av dom coolaste apparaterna jag sett på länge!

En liten foto automat som kan använda CD-ROM, DVD-ROM, DVD-R, Zip-skivor, disketter, Compact Flash kort, Multimedia kort och någonting till som jag inte minns.

Automaten läser av det media du använder och tar fram alla kompatibla bilder (JPEG, GIF, TIFF och gud vet vad) och visar dom på skärmen.

Sedan kan du välja vad du vill ha: ID-kort, 20x30 kort, en blandning av olika kort, din egen kalender osv osv. När du har valt klart så börjar butikens stora fotoprinter att brumma och så produceras det du beställt.

Kvaliteten är fantastiskt bra, långt bortom förväntningarna! :eek: :eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 00:14
Ursprungligen av Björnström:

På NK:s nedervåning finns en fotobutik, och där finns en av dom coolaste apparaterna jag sett på länge!

En liten foto automat som kan använda CD-ROM, DVD-ROM, DVD-R, Zip-skivor, disketter, Compact Flash kort, Multimedia kort och någonting till som jag inte minns.

Ja, den är riktigt användbar. Den finns på alla Fujifilm-butiker.
De flesta Expert och andra fotobutiker har liknande maskiner. Till billigare pris dessutom och i Experts fall lika god kvalitet.

Själv brukar jag knalla in på Expert Fridhemsplan, de är trevliga. De kan också fixa på 1 timme. Dessutom kan du ladda upp bilderna till dem hemifrån, ringa butiken och sedan hämta efter en timme. (Förresten, de har numera flyttat in i Reda-gruppens gamla lokaler på Fleminggatan, två-tre kvarter från gamla butiken vid biblioteket.)

  • Oregistrerad
  • 2001-05-16 00:27

CompactFlash till min Canon kamera. Funkar oklanderligt.

Funderar på att byta till en Sony istället, (S75) men då blir det nya Memorysticks å nya PC-cards etc

[ 16 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

Jag använder CompactFlash kort till min digitalkamera (Nikon Coolpix 950) och jag tycker det funkar utmärkt.

Fast visste ni att det finns olika hastigheter på korten? De kostar förvisso mer men det gör skillnad när man läser ner bilderna på kortet. Tyvärr är det svårt att få tag i Lexmark kort här i Sverige, det verkar mest vara Sandisk som är urslöa. Till och med Experts egna kort är snabbare än Sandisk.

Jag har just beställt ett 128 MB kort och har sedan tidigare ett 48 MB och ett 64 MB kort. Jag räknar inte med 8 MB kortet som kom med kameran då den knappt rymmer nåt alls.

De nya Nikon Coolpix 995 (och dess mindre modell 775) som kommer i juni ska förresten klara av microdrive kort så man kan ha 1 gigabyte eller så.

Apropå prisskillnader, i USA kostar nu ett 128 MB kort (inte Lexmark) inte mer än cirka $85-90 USD. Även med moms och frakt så är de mer 500 spänn billigare än det billigaste kortet i Sverige. Ett 128 MB kort här kostar nästan 2.000:- inkl moms. Visst hade det varit trevligt om även vi i Sverige fick ta del av de låga priserna. För ett år sedan kostade minneskorten cirka $2 USD per megabyte, nu ligger de under $1 USD och de verkar sjunka.

Dags att klaga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 23:35
Ursprungligen av CyberPet:

Apropå prisskillnader, i USA kostar nu ett 128 MB kort (inte Lexmark) inte mer än cirka $85-90 USD. Även med moms och frakt så är de mer 500 spänn billigare än det billigaste kortet i Sverige. Ett 128 MB kort här kostar nästan 2.000:- inkl moms.

Vilka minnen menar du kostar så mycket..??

  • Medlem
  • 2004-09-23 23:30

Jaha, och jag kör 2 Gb microdrive...

  • Medlem
  • 2004-09-23 23:38

kolla när det postades...

Jag klarar mig fint med 512+64 CF till min D70. Är sällan ute på längre strapatser.

Funderade ett tag på att plocka ut en 4 GB Microdrive ur en Muvo mp3-spelare men vad sjutton ska jag med 4 gigg till...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 23:42
Ursprungligen av Baron:

kolla när det postades...

Hoppsan!! Nu hajjar jag din smiley... Snyggt trick!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 23:54

CompactFlash

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 00:19

Just ja. Jag använder CompactFlash av tre anledningar:
1. De är billigast per Mb. (Kolla pricerunner)
2. De går att få i stooora storlekar, 1, 2, 4 Gb.
3. De passar i min kamera, HP Jornada 720, med PCMCIA-adapter i både PCn och Jornadan (Den har två kortplatser - 1 PCMCIA & 1 CF) samt i Macens USB-kortläsare.

En fjärde anledning är att de är snabba. Men, se upp lite här, det finns slöingar, ofta NoName. Men man kan välja vad man för stunden prioriterar utan att behöva byta format mellan alla burkarna.)

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-09-24 08:52

Jomen, en gammal tråd, men intressant iallafall.
Jag har ett 128MB CF i kameran och tre SDkort (256, 128 och 128) som används till min telefon och flickans mp3spelare.
Alla moteras fint i Panther via extern kortläsare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 10:53

Jag använder xD-kort (16 och 2x128) till min Olympus mju kamera.

1
Bevaka tråden