Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Unix regerar min dator - Var tog Aqua vägen?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu vet de´ sjutton vad som hänt.

Skulle starta upp datorn (Mac OS 10.2) i morse och skärmen blir svart efter att den startat upp. Istället för att skrivbordet kommer upp blir skärmen svarta och det står (i vit text) nå´t i stil med "Darwin... bla, bla, bla, Local, login: " Påminner oroväckande mycket om terminalen som jag aldrig leker runt i. Känns som Unix regerar min dator - Var tog Aqua vägen?

Alla tips tages tacksamt emot!

Finns ingen knapp jag kan hålla nere under uppstart etc?

• Oregistrerad
  • 2004-09-24 15:29

Låter som om den vill boota single user...
Kolla på apples sidor om det inte står något.

prova att skriva

mac-boot

och tryck retur

(obs: "minusstrecket" får du genom att trycka på "frågetecken och plus-tangenten" på svenska tangentbord)

Men om du vill zappa PRAM kan du ju alltid testa detta först: håll nere Äpple och Alt och P och R under uppstart tills du hör det andra Plong-ljudet.

Det är inte så att det står "Master passowrd missing" eller något liknande?

• Medlem
  • 2004-09-24 17:04

Har fått liknande problem på en Beige G3 med 10.2 server. Testa att starta med system-CD:n och reparera skivbehörigheter och se om det hjälper.

• Medlem
  • 2004-09-24 23:18

Kan man inte testa att starta med x intryckt?

Prova att hålla ned Shift-tangenten efter startplongen när du startar om. Håll den nedtryckt tills det står Säker Start i vita rutan.

Detta är himla märkligt...

Nu har jag (eller rättare sagt, hjälp stackars Marmor över telefon att) zappa PRAM-minne, starta med shift nere men hon hamna i samma prompt-meny igen.

Det står "login:" på slutet i denna text. Hon testar med att skriva sitt anv.namn och "pass:" dyker upp. Skriver in detta och det står "welcome to Darwin" och "Last login" bla, bla. Men inget Mac OS X aqua utan bara en massa kod-språk...

Mycket märkligt. Vad göra?!
Har även testat att skriva mac-boot efter inloggning i Darwin-miljön men då står det "command not found".

Alla tips är välkomna. Man sitter som fast i Uppsala och morföräldrarna bor ju i Umeå.

• Oregistrerad
  • 2004-09-27 19:15

För att få tillgång till alla kommandon och sådär så bör du "mounta" hårddisken och lite annat jox…
Där ser du : inte minns jag hur så försök förklara det över telefon

Ingen systemCD???
Reset:a nvram??? (förklara det per telefon )

Ursprungligen av Pär:

Ingen systemCD???

Jo, men hur ska en 75-åring klara den skivan? Några snygga kommandon vore klockrent. Själv hade jag ominstallerat, ominstallerat, ominstallerat för länge sedan.

Detta skrev jag för en dryg vecka sedan:

Hade nyss en med samma problem. Startade från en FW-disk. Reparerade rättigheterna startade om in i Open Firmware (alt+äpple+o-f). Skrev reset-all
Startade om i Verbose mode (äpple+v)

Ursprungligen av Micke W:

Detta skrev jag för en dryg vecka sedan:

Hade nyss en med samma problem. Startade från en FW-disk. Reparerade rättigheterna startade om in i Open Firmware (alt+äpple+o-f). Skrev reset-all
Startade om i Verbose mode (äpple+v)

Det där låter som nå´t Mormor och jag ska testa.

Fråga1: Visst går det lika bra att starta från system-CD:n?
Fråga2: Vad innebär att "starta in i Open Firmware"
Fråga3: Vad innebär att "starta i Verbose mode" Är det vanlig uppstart det eller?

Fråga4: Vad händer om jag skiter i uppstart från annat system, går dirket på "starta i Open Firmware" och reset:ar? Blir det pannkaka eller kan det räcka? System-CDn ligger nämligen här hemma hos en morbror i en tredje ända av Sverige (Hela tjocka släkten kan tyckas vara inblandad! )

Tack för alla fina svar!

Detta blir bara värre och värre!

Nu har vi testa att starta upp från Install-CD:n. Följande lyder resultatet:

* I skivkontroll kan inte "kontrollera behöriget" eller "reparera behöriget".
* Endast "Kontrollera skiva" samt "reparera skiva" är klickbart.
* När vi kör en skivkontroll kommer i rapportten, med röd text, att meddelande om att nycklarna (kanske stod det nyckelringarna) är pajj.

Man tycker ju då att detta skulle kunna fixas med "kontrollera behöriget" eller "reparera behöriget". Med dessa går ju inte att välje, inte heller efter att man kör "Kontrollera skiva" eller "reparera skiva".

Förutom SKIVVERKTYG finns en annan funktion i Installer-menyn på Installer-CD:n - "ÅTERSTÄLL LÖSENORD...". Men i programmet kommer inte ens HD:n upp (bara CDn syns). Detta är ju märkligt eftersom Skivvertyg i alla fall ser HD men inte kan laga behörigheterna.

Hur ska ju bryta mig in i datorn?! Kan discwarrior tjaffsa med behörigheter? Datorn har Mac OS X 10.2. Ska man testa med Install-CD från 10.3?

famlar i mörkret...

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-10-11 16:07

Hade samma problem på min iMac för ett tag sedan, då var det något problem med att komma åt inloggningsfönstret.

Körde detta, och det gick till sig:

mount -uw /
chmod 1774 /
reboot

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=38098&

1
Bevaka tråden