Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Nya Classic" till Mac OS X

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det för speciellt med Systemmappen som installeras tillsammans med Mac OS X som följer med de nya G4orna?
Eller som är förinstallerat.
Den hittar nämligen inte de skrivare som finns anslutna även om man installerat de drivrutiner som behövs när man kör i Classic mode.
Jag har ett par apps som jag måste köra i CM, men inga skrivare finns med på listan, inte ens Acrobat Distiller. Kan bara välja "Allmän svartvit" och "Allmän färgskrivare".

Är detta en ny maskin som inte kan boota i OS 9? Det är ju möjligt de ändrat något med Classic för dessa maskiner och ev fått med någon bugg. Första generationen av vadsomhelst brukar ju vara lite vingligt.

Några fundering:

Hur väljer du vilken skrivare som ska vara aktiv i Classic?

Är programmet Desktop Printer Utility till någon hjälp?

Har du testat att köra med Adobe PS istället?

[ 09. mars 2003, 14:06: Meddelandet ändrat av: Anders Täpp ]

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-09 14:38

Nurell
Ladda ner Gimp-print här
Följ instruktioner hur lägger man till en skrivare i Utskriftskontrol som följer med de drivisar.
Kanske det kan hjälpa annars det kan vara bra behålla sin gammal burk som kan starta från nian just till såna oväntade situationer.
Du har väl Quarken kvar, tror jag så...innan den nya kommer... Du vet "just in case".
De gamla är bra till att sköta scanning, utskrifter och dyl. Kopla de i nätverk är inte så svårt och kan bli guld värd ibland.
Mer än man får när man säljer de.

• Medlem
  • 2003-03-09 14:59

Gimp print är ju super-UNIX. Classic kommer inte ens märka av att det är installerat. Hur installerade du drivrutinerna? Vissa installationer fungerar inte som de ska i classic.

Kolla att alla tillägg verkligen ligger på plats. Om du har tillgång till en gammal installation, så kan du ju jämföra, eller helt enkelt kopiera hela det systemet. Men det kanske inte fungerar på de nya?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-09 18:23
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:
Gimp print är ju super-UNIX. Classic kommer inte ens märka av att det är installerat. Hur installerade du drivrutinerna? Vissa installationer fungerar inte som de ska i classic.

Kolla att alla tillägg verkligen ligger på plats. Om du har tillgång till en gammal installation, så kan du ju jämföra, eller helt enkelt kopiera hela det systemet. Men det kanske inte fungerar på de nya?

Man Installerar Gimp i OSX och lägger man till skrivare (väljer den/de modeller man behöver) enligt instruktioner som följer med Gimp också i OSX.
Man bör se till i Systeminställningar>Classic>Avancerat>Öppna tilläggskontrol och att alla tilläg skall med. Annars laddas inte in tillägg som är utöver det minimum från MacOS9.

• Medlem
  • 2003-03-09 19:52

Jag förstår inte vad du menar... Gimp print är ju skrivardrivrutiner för OS X. På viket sätt påverkar de, enligt dig, Classic-programmen?

Grundproblemet här är ju att Classic-program använder de skrivare man angett i väljaren i OS 9, och inte har tillgång till OS X:s skrivare. Eller menar du något annat?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-10 08:35

Det stämmer. Gimp är för OSX. Hur funkar det i samband med Classic vet jag faktiskt inte. Har inte själv testat det med något program som körs i Classic.
Det jag har skrivit om Classic det var menat att om du har drivisar installerade för Classic så se till att alla de tillägg laddas in vid uppstart.
Personligen anser jag (och det brukar jag göra själv) att har man ett program som körs i 9 då startar jag en självständig OS9 från en annan partition. Då blir resultatet som bäst. Göra en omstart tar bara ungefär en minut och då kör man som vanligt, utan strull.
Classic skyr jag som pesten. Det är en nödlösning som är gjord för att strulla till så mycket det går. Eller inte funka alls. Jag tror att meningen med Classic är att vi lämnar 9 bakom oss så fort som möjligt.
Jag tycker att om man skall köpa en ny burk nu, som ej går att starta från 9 och man har behov ibland att gå tillbaka till 9, då ska man behålla sin gammal burk kvar ett tag. Just för att boota i 9 och strunta i Classic. De pengar man får för sin gamla burk är ingenting om man jämför med nyttan att kunna starta från 9.
OSX är idag överlägsen allt annat, men inte i alla lägen. Inte än. Den lilla obekvämligheten att ej kunna köra 3 program samtidigt kompenseras lätt av möjligheten att göra saker som ej går att göra i OSX.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-10 09:39

Gimp-print funkar inte i classic. Classic använder OS9 skrivardrivrutiner som installeras och väljs i Väljaren som de alltid gjort i OS9.

Det finns dock en möjlighet som jag inte testat. Om man installerar en skrivare i OSX10.2.x med Gimp-print och sen delar ut den på nätverket [Systeminställningar>Fildelning>Tjänster>Dela skrivare] så ska det vara möjligt att hitta den från en annan OS9-dator. Det kan tänkas att det skuulle kunna gå även från samma dator från Classic!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-10 10:47

Skrivardelning i OSX använder sig av Rendezvous vilket resulterar i att endast operativ som stödjer Rendezvous kan hitta skrivarna. I dagsläget stödjer inte os9, eller någon version av windows det.
Vet inte hur det är med linux och liknande...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-10 11:26

Jag har inte hört att Rendezvous är inblandat, annat än för skrivare som är byggda för det.

Från ett MacOSXHints -tips:
"OS 9 clients then have to create a new desktop LPR printer, with ´hostname´ set to your Jaguar server and ´queue name´ set to the printer´s CUPS name as displayed by...
% lpstat -v
... or the CUPS web interface. Of course, this also works with any other client using LPD instead of IPP, such as older UNIX boxes."

Detta görs alltså med Skrivbordsskrivarverktyget i OS9.
Detta förutsätter att det är en Postscript-printer. Men en skrivare som installerats med GIMP-print och EPS Ghostscript fungerar som en Postscipt-printer.

Hela tipset finns på: MacOSXHints . OBS att det som står före ovanstående citat inte behövs om man installerat GIMP-print.

Meddela gärna om det funkar när du testat.

EDIT: Hittade detta: på Sourceforge

Dom har fått det att funka från en ANNAN OS9-maskin, men inte från Classic på SAMMA OSX-maskin som skrivaren är kopplad till.

[ 10. mars 2003, 12:04: Meddelandet ändrat av: thomas ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-10 14:04
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Jag har ett par apps som jag måste köra i CM, men inga skrivare finns med på listan, inte ens Acrobat Distiller. Kan bara välja "Allmän svartvit" och "Allmän färgskrivare".

Jag misstänker att du menar listan över skrivarbeskrivningar i Quark, eller hur? Den listan visar PPD-filerna i /Systemmapp/Tillägg/Printer descriptions/. Så om du saknar några PPD-filer så kan du kanske kopiera över dem från en annan dator.

Tack för alla tips.
Dels har jag varit sjuk i ett par dagar och dels har jag haft så mycket annat att göra, så jag har inte hunnit kolla så mycket.
GimpPrint var inget som löste problemen, men det var ett bra tips ändå. Tack för det.
Jag skrev i en annan tråd, som heter "Utskriftsproblem" om att jag hade lyckats få igång utskrifterna genom att använda en Systemmapp från en PB G4 med samma mjukwares installerade, det var bara en schimär eftersom det bara fungerade tills jag startade om nästa gång.
Nu har jag installerat en ny 9.2.2-mapp och gjort en nyinstallation av de skrivardrivrutiner och PPD-filer för de skrivare som är aktuella (HP LaserJet 5000 och Tektronix Phaser 780P, samt Acrobat Distiller) i System 9.2.2-mappen.
Och nu verkar det fungera efter flera omstarter av både Mac OS X och 9an.
*Peppar, peppar ta i trä*
Lite skakigt känns det dock, i morgon kanske det inte fungerar.
Den gamla G4an har sonen "ärvt" och alla diskar till den är stekta, dessutom skulle det vara svårt att ta tillbaka den nu, när han är så glad över "nya" datorn.
Jag har ju en PowerBook G4 också, där allt funkar, men det känns lite B att behöva använda den när man har en fet burk med en CinemaDisplay på när kunderna kommer och ska kolla på något jobb.
Jag hoppas med detta att jag kommit runt problemen med utskrift från ClassicMode och tackar alla som engagerat sig i mina problem.
Om någon undrar eller har frågor i det här ämnet så är jag glad om jag kan hjälpa till, jag har lärt mig en del nya saker under tiden jag hållit på.

Angående att OS 9 inte kan boota på de nya G4orna beror på att hårdvaran inte funkar i OS 9. Tror det största problemet ligger i logic-enheten.

Jomen det var ju inte det som det handlade om.
Jag vet att min nya PM inte kan boota i 9an.
Jag ville ju kunna skriva ut i CM, det gick inte så bra, nu går det. Varför vet jag inte riktigt, för tillfället går det bra.

1
Bevaka tråden