Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera G4 - riskfritt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag behöver mera kräm i min G4 AGP 450 MHz (1 GHz eller lite mer). Vilket är bäst - ett Sonnet processorkort eller köpa en beg senare G4 med snabbare processor? Jag tänker på risken med uppgradering. Köpte för några år sedan ett kort till en 7500/100 MHz till G3 350 Mhz men det fungerade aldrig bra. Enligt expertisen är G3-kortet för snabbt för den långsammare arkitekturen i 7500:an. Kan det finnas liknande problem med G4?
Sign. En som ofta undrat förr.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-09-25 23:23

Jag har ett 1,2 GHz PowerLogics-kort i min G4 AGP 400 MHz (Mystic). Jag har inte haft några problem. Det finns fler här på 99mac som har gjort liknade uppgraderingar och vad jag minns har ingen haft några problem.

Använd sökfunktionen och sök runt lite i forumen så hitar du nog flera trådar i ämnet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-25 23:33

Jag har flera gånger installerat uppgraderingskort i G4 modellerna quicksilver & gigabit ethernet.

Det har fungerat bra alla gånger.

Det är en väldigt liten skillnad mellan modellerna från sawtooth & MDD (100MHz - 167MHz systembuss) om vi bortser från grafikkort & hårddisk kontollers mm. Så en snabb G4 uppgradering gör enorm skillnad.

Skälv kör jag en quicksilver 2002 800MHz med ett gigadesigns G4 dual 1.33GHz kort & det är verkligen STOR skillnad. Kan tex köra över 23 stereo spår i Garageband mot tidigare typ 6.

Kan rekommendera macsales.com när dollarn e låg, frakten till dörr blir cirka 300kr & momsen kan du slippa om du har en väldans tur, men det ska du nog inte räkna med utan den kommer senare på faktura från frakt företaget.

Om du väljer en dual så måste du kolla om din burk stödjer det. Det kollar du ex här:
NOTE: Your logic board must have a UNI-N revision of at least 7 to support Dual processors. Please download this small application from MacBidouille to easily verify this.
http://www.macbidouille.com/downloads/UniNorthASICChecker.sit

Men det finns ju dom som stött på problem också.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-09-26 03:10

Mystic SKA klara dubbla CPU.

Tack för synpunkter och förslag. Det låter betryggande och jag har fått något att bita i.

Köpet en GigaDesign 1.2 GHz från Macsales ett väldigt lyft för en G4/400 plötsligt blev OS X trevligt. GigaDesign kan rekomenderas enda saken jag inte gillar är din lilla kylflänsen och en liten snabb ganska surrig fläkt. Kylflänsen är mindre än den på 200 MHz 604E processorer. Macsales eget märke av CPUs verkar ha lite större kylfläns och fläkt så de kanske är tystare.

Jag rekomenderar en G4 i 1.0-1.2 GHz området, 800 MHz är ofta i underkant och de närmare 1.5 GHz är så mcyket dyrare än 1.2 med ganska modesta prestandökningar. Dual CPU är inte prisvärt om man inte jobbar mycket med SMP appliaktioner

Har även en 7500 med Sonnet G3/350 funkar utmärkt och på mitt förra jobb hade vi 7300 med 400 MHz G3 funka också bra. G3 korten brukar det inte vare problem med fast man måste plocka ut L2 cachen för att inte få trassel. En svaghet är ju att den inbyggda grafiken är mycket seg även med en G3

1
Bevaka tråden