Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudnivå vid mix i FCP för DVD-produktion!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter och ljudlägger ett DV-projekt i FCP som skall sluta på DVD.

Har läst mig till att ljudnivån std ska ligga runt -12dB FS med peakar upp till -9dB FS? Stämmer detta? Om inte, vilken standard är det som gäller!? Jag har läst att A.Pack har en limiterfunktion som jobbar mot -31 dB FS, jag har dock varken fördjupat mig i A.Pack eller utrett A.Packs funktioner eftersom jag inte ämnar komprimera ljudet i det här fallet...

Tacksam för svar!

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 19:17

Det här handlar väl mest om analogt till digitalt ljud, men när jag skummade fanns det även en del som borde vara intressant för din del också.
http://www.digitalprosound.com/articles/viewarticle.jsp?id=15724

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-09-11 15:24

Det bästa är ju om du kan få så hög signal som möjligt utan att det peaker. Tal brukar man säga skall ligga runt -12. Men ditt högsta ställe kan peaka så högt du kan, typ -1. Men å andra sidan är FCPs mätare helt värdelösa och jag litar inte på fem öre på dom. Har ljudlagt en film i FCP och det slog över ganska mycket utan att jag hörde ett skvatt till dist, så antagligen klipper fc ganska kraftigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 20:28

Ja, jag undrar de jag, jag har jobbat i alla versioner av FCP nog distar de om man lyssnar noga, kör en testsignal o höj den till +1 db då hör man en stor skillnad, så mätaren stämmer. Digitalt ljud -12 motsvarar 0 db i analogt ljud. Men starndard för långfilm o en massa andra produktioner brukar ligga på -18 o tom -20 oxå. Hela SVT har -18 som starndad i alla sina digitala redigeringar. Så högre än -12 rekomenderar jag inte att gå, det är ganska högt. Digitala ljudet har större omfong än de analoga eller hur jag ska förklara de.

ville tillägga ett par saker. Lustit nog tycker jag själv de blir för lågt med lägre än minus 12 om man bränner allt på en dvd. Alltenativet är då att höja ljudet i en kopia när filmen är klar, så man har orginalet kvar.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-09-23 23:27

Värdelöst att bränna en dvd som är heldigitalt (både bild och ljud) och ligga under -12. Visst man kan ha det som referens vid tal etc, men när det peaker så låter man det ju gå upp till 0.
Och att bara testa att lägga en testton i fcp på +1 dB och märka att det distar säger inte så mycket om mätarna tycker jag...
Tycker också det är fel att säga att "Digitalt ljud -12 motsvarar 0 db i analogt ljud". Det beror ju på vad man kör för referens. Du kan ju ha vilken referens du vill bara du vet om hur hög den är i princip.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-26 23:41

Jo de ju sant, men vid inspelning är man nog ganska klumpig om man peakar vid 0. Slår de över direkt, kan man räkna med sparken om man jobbar som ljudtekniker. Ljudet får i princip aldrig slå över i en filmproduktion. Sen beror de ju på, Vill man ha på 0 som du säger gör ju inte de så mycke bara man har koll, men smartast är nog höja ljudet vid redigering. Digitalt ljud som slår över kan inte räddas o måste kastas bort.
I proffsmaskiner motsvara 12 digitalt 0 analogt. Då måste man göra om ljudet om man tex ska kopiera sin film hos nåt företag.
Men i konsumentkameror o bandare, märker jag ingen skillnad i nivåer, antagligen har de en dämpare eller nåt.

• Oregistrerad
  • 2004-09-27 09:16

Jag vill minnas att SVTs skrivna specifikationer är -12db för 0db ref och peakar upp till -8/-9. Hur som helst är det här analoga sändnings specifikationer. För DVD kör jag -12 som 0 och limiter på -3 db vilket verkar fungera bra och ingen har klagat på ljudet.

För filmer för icke cineaster skulle jag försöka att få ljudet att låta ok på en relativt låg nivå eftersom kraftig dynamik kan störa informationsflödet till tittaren.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-10-01 19:48

Jag håller mig också till referens -12dB vid inspelning. Men jag trodde vi menade redigering nu eftersom vi snackade om fcp. Och att inte gå över -12dB vid mixning tycker jag är värdelöst. Där reglerar du ju nivåerna som du vill och kan rädda allting genom att bara sänka om det nu slår över.
Jag håller med att det är idiotiskt att sikta på så höga nivåer vid inspelning att det riskerar att slå över 0. När jag gör inspelning på media med 16 bitar har jag också referens på -12 (på dialog), och tom -20 när man har media som är 24 bitar. Då är man väldigt säker.

När det gäller nivåer så måste man vara väldigt noga med att berätta vad man refererar mot.
SVT har det vi kallar test på -18 dBfs (18 dB under 0 på digitalmätare) med toppar på -9 dBfs. Det motsvarar + 9dB på de peakmätare som vi använder, med nordic scale.
0 dB (test) är 1W över 600 ohm eller 0,775 volt p/p.
Om man har en typ mackie eller soundcraft eller likn. mixer så är deras 0 dB oftast +4 dB på vår skala.
Så detta med nivåer kan bli oerhört förvirrande.

Ha det bra

Mats B
Karlstad

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-10-02 11:14

Mycket siffor där Matsen...
Se om jag fattat detta rätt. Om jag använder en analog mixer med nordic scale på vu mätarna (tex SQN som väl har nordic scale ?) och skickar testton från denna som enligt vu mätaren är ungefär 0 (enhet vetti tusan) så bör jag ställa kameran på -18db (om det lagras digitalt på kameran). Och får jag då en top på Sqns VU på +9 så ligger denna allstså runt-9db på kameran?

Jag sa ju att det kan bli förvirrande....
Du har alldeles rätt. Gör du så har du vettig överstyrningsmarginal på kameran.

Mats B

• Oregistrerad
  • 2004-10-02 17:13

Om det ska bli ännu värre och mer förvirrande har ju olika system olika mycket headroom för hur mycket det kan gå över också. Angående decibelbegrepp kan ni läsa på http://sv.wikipedia.org/wiki/decibel. jag har skrivit lite om olika dB-begrepp (dBV/dBu/dBv/dBm och liknande).

FS betyder full scale; "när skalan visar på max, hur mycket skickas då ut"

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-10-06 18:03

Jag har gått en jävla massa ljudteknikkurser, båda korta och långa, och varje gång "lär vi oss" dB men jag får aldrig riktigt kläm på det där. Dom enklare delarna med logaritmisk skala och sånt är cool, men allt det där andra, 1 watt e samma som 1 volt över 600 ohm å allt vad det är...suck det kommer man nog aldrig få in i skallen.

1
Bevaka tråden