Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort asiatiska typsnitt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att ta bort de asiatiska typsnitten? Ligger i System/Library/Fonts. Ifall jag drar dem till papperskorgen får jag meddelandet: "Åtgärden kunde inte utföras eftersom objektet ägs av root". Känns onödigt att alltid ha dem i typsnittsmenyn trots att jag aldrig kommer att använda dem.
Någon som vet något?

Filerna ägs av root, därav kan du inte ta bort dem. Du måste vara root när du gör det.
Du får antingen logga in som root i OSX, eller köra terminalen och därifrån ta bort typsnitten.
Skriv su för att logga in som root i terminalen(Du måste ha enablat root, vilket jag inte tror du har, men här står det hur.), därifrån kan du flytta filerna via kommandot mv. En annan ide är ju att starta om i OS9, därifrån är det enkelt.

[ 22-01-2002: Meddelandet ändrat av: Fredrik Sigbjörn ]

Intressant, varför tycker du att du behöver ta bort dom. Plockar du bort baksätet ur bilen också om du inte använder det. Skämt åsido, tror du att typsnitten påverkar prestandan? Vet du att de gör så? Vi får säkert svaret av någon NixNisse.
Det kan väl vara trevligt att se asiatiska tecken på webben i stället för %?=*^, det tycker ialla fall jag.

Det verkar iaf inte som att antalet typsnitt påverkar datorns prestanda. I så fall skulle det märkas i top, och det gör det inte. Darwin är, som de flesta andra unixvarianter, riktigt bra på att inte låta "sovande" processer ta upp minne och processorkraft. Min gissning är att det är med typsnittshanteringen som de flesta andra delar av systemet, att den inte tar upp just några resurser när den inte används. I OS 9 kunde det ju vara annorlunda däremot...

Fast det såklart, jag baserar min gissning endast på viss bekantskap med kerneln samt lite "labbande" med top, TextEdit och typsnittspanelen... kom och överbevisa mig, någon!

Typsnitt tar liksom allt annat på datorn kapacitet i form av hårddiskutrymme. Därav att man tar bort sånt. Jag skulle själv vilja strippa ner mitt OSX lite, kanske ta bort alla onödigt språkfiler och språkresurser. Har för mig att jag sett ett program som fixar detta.

Ha, ha, ha...
Har du 80 megs disk eller...
Köp större disk eller spara utrymme där det verkligen finns nåt att spara från. Att strippa systemet kan slå tillbaka en vacker dag...

Jag kan dock tänka mig att det tar lite längre tid att starta program som laddar in alla typsnitt för förhandsvisning men i övrigt??
Nää, kasta inte alla "läckra" typsnitt. Den som har mest typsnitt då han dör, vinner.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Ha, ha, ha...
Har du 80 megs disk eller...
Köp större disk

Är inte det enklaste om man har iBook, har du sett hur krångligt det är att byta diskar i en sån? 10 gig är faktiskt rätt lite, så då blir man sparsam med utrymmet...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Är inte det enklaste om man har iBook, har du sett hur krångligt det är att byta diskar i en sån? 10 gig är faktiskt rätt lite, så då blir man sparsam med utrymmet...

Precis, nog vill jag ha större hårddisk nu, men 9.5mm diskar är inte det billigaste. Sen kan man ju alltid rensa bort mp3 för att få utrymme, men lite kul vill man ju ha på disken.

Mina LaCie Pocket är guld värda...

1
Bevaka tråden