- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Jag ska skriva ut en bild av min flickvän som hon ska använda vid en ansökan.
Har en bild i 1600x1200 som ska bli lite större än 4x3cm - det ger nästan 1000 dpi.
Använder Adobe sRGB färginställningar i min Canon EOS-1D, har en Epson Stylus Photo 895 som klarar 2880 dpi.
Vid utskrift ser det hemskt ut, färgerna är "platta" och bilen är synbart taggig trots Photo paper och 2880dpi inställning. Några tips?
Om bilden är 1000dpi och skrivaren pallar 2880dpi så ska det väl bli bra?
Jo, det ska inte vara ett hinder. Dessutom tror jag de där upplösningtalen inte är samma sak, när det gäller bilden är det pixlar per tum och när det gäller skrivaren är det skrivarens droppar per tum, så jag tror inte man kan överföra siffrorna rakt av. Men det där finns det nog folk som kan mycket bättre än jag. Hursomhelst ska inte det spela någon roll. En bild behöver sällan vara mer än 300-400 dpi för att bli perfekta vid utskrift (ProPrint t.ex, har 400 dpi som maximal upplösning).
Hursomhelst, här är länken till sidan jag snackade om: Understanding Printer Colour Management
Där står det lite om hur man ställer in färger, men om du får taggiga bilder så har jag ingen aning. Själv får jag ut bilder av nästan lika bra kvalité som de digitala labben på min Canon i990, men jag har inte använt Epson och hållt på med färgrymder.
Jag testar igen med "color correction" avslaget. Ge mig en minut eller två
Japp, det blev ännu sämre
Går det inte att använda en Epson Stylus Photo för att skriva ut bilder?
Eller är det PICNIC (problem in chair, not i code)
Jag tror att du ska skala ner bilden till rätt storlek.
3x4 cm, det räcker att den har en upplösning på 300 dpi.
Det blir en j-a massa beräkningar för skrivaren eller programmet för att få tillet.
Samma fenomen dyker upp om man skalar ner bilder kraftigt i QXP, det kan bli konstiga effekter.
Att ta i i överkant är sällan någon lösning på såna där saker.
Håll dig till en rimlig storlek på bilden och normal upplösning. Det blir inte bättre för att du överdriver, snarare tvärtom.
Ok - testar.
Jag blev sur nu, funderar på att köpa en Canon I9950 asap.
Ok - testar.
Jag blev sur nu, funderar på att köpa en Canon I9950 asap.
Ta det lungt, det är bara en fråga om inställningar.
Först och främst ska du se till att du valt rätt papperstyp i skrivardrivrutinen. Epsons drivrutin ställer in färgmängd efter den papperstyp man valt i drivrutinen. Jag tror att du har felet där.
I Photoshop ska du välja att skriva ut med förhandsvisning. Under "Show more options" (jag har engelsk version) så väljer du Color Management.. Source space (käll profil) ska vara den RGB som din bild har, eller CMYK. Bilden ska ha den profilen tilldelad.
I printspace kan du först pröva med "Same as Source" då skickar Photoshop bilddatat obehandlat till skrivaren.
Observera här att systemet ser din Epsonskrivare som en RGB-skrivare.
Om du har fått en profil med skrivaren kan du prova den här men det är viktigt att den stämmer med det papper du använder.
Om du vill använda din Epson som ett provtryck så ska du välja "Proof" som "Source space" det tryck du vill härma på skrivaren. "Print space" ska vara en Epson profile för ditt papper. använd Relativ renderingsmetod.
-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
Trots den påstådda upplösningen på 2800dpi, så är den verkliga upplösning knappast över 600dpi. Förmodligen lägre för det mesta, pga av stockastiskt raster.
Skala bilden till den storlek du vill ha, och sätt upplösningen till 150-300dpi. 150 räcker säkert... Sedan måste du hitta exakt rätt skrivarinställning för att utskriftens färger ska bli bra. Om du har ett Epsonpapper, så ska du ställa in rätt modell. För alla andra typer av papper brukar resultatet bli bäst om man skruvar ned upplösningen lite, och väljer "vanligt papper".
Jag drog ner till 300dpi nu. Ser fortfarande hemskt ut, synliga pixlar i utskriften. Färgerna är platta, känns som om man tappat 3/4 av bildinformationen på väg ut till skrivaren.
Ingen skillnad i bilden jämfört med 1000dpi.
Några fler tips? Jag kör utan färgjustering och 2800dpi. Testar att gå ner till 720dpi nu.
Jag drog ner till 300dpi nu. Ser fortfarande hemskt ut, synliga pixlar i utskriften. Färgerna är platta, känns som om man tappat 3/4 av bildinformationen på väg ut till skrivaren.
Ingen skillnad i bilden jämfört med 1000dpi.
Några fler tips? Jag kör utan färgjustering och 2800dpi. Testar att gå ner till 720dpi nu.
Frågan är om du klickat rätt i alla dialogrutor som finns i utskriftsdialogen till Epson.
Tror inte det.
Jag kör:
Media Type: Photo Paper
Mode: Custom -> 2880dpi, No Color Adjustment -> Smooth Edge: Off
Microweave: On (går inte att slå av)
Jag kör:
Media Type: Photo Paper
Mode: Custom -> 2880dpi, No Color Adjustment -> Smooth Edge: Off
Microweave: On (går inte att slå av)
Kan du inte mejla över filen så får jag prova på min Epson, jag har två olika.
Vi har givit upp nu, det blir bara skit av alltihopa.
Ska försöka få låna en feting Canon under veckan för att jämföra.
Ok ..Så här skriver vi ut på en epson 2100:
Gör om bilden till 360 dpi / (ljämt dellbart med tex 1440)
I ps välj skriv ut med förhandsvisning ..se till att målprofilen är samma som pappret heter.
Välj no color correction, välj high speed off, välj 1440 upplösning...och se till att du väljer rättsorts papper också....
Missar man på en av dessa så brukar det knasa , men så skriver vi ut bilder och lämnar till tryckerier som referens printar ....funkar toppen...
Jag har haft samma problem med min Epson. Jag löste problemet med att Lägga in skrivarens drivrutiner på nytt. Därefter blev det perfekt.
Jag är på Macoteket just nu och skriver ut samma bilder på en Epson Stylus Photo R300 - och VILKEN SKILLNAD!
Blev sugen på en Stylus Photo R800 nu, har skrivit ut A4 och 10x15 - resultatet är fantastiskt bra.
Jag är på Macoteket just nu och skriver ut samma bilder på en Epson Stylus Photo R300 - och VILKEN SKILLNAD!
Blev sugen på en Stylus Photo R800 nu, har skrivit ut A4 och 10x15 - resultatet är fantastiskt bra.
Du kan ju inte ge upp bara för några dåliga utskrifter från din EPSON. Då skulle min aretsplats ha en väldigt dålig ekonomi.
Däremot så har det gått åt enorma mängder fotopapper när jag ställt in/provat mig fram med våra skrivare. Och det är ju iof inte gratis?
Tror starkt på att installera om drivrutinerna till skrivaren om du provat med de andra alternativen.
Lycka till
Är inte din Stylus Photo 895 en sån där uråldrig skrivare som inte Epson stöder längre (dvs. äldre än ett år), och som använder CUPS/gimp-print för utskrifter istället för Epson-drivrutiner?
I så fall kanske denna länk till Gimp-Prints FAQ kan ha med saken att göra.
Du har 2 problem
Platthet i bilderna= prova en annan skrivarprofil än den valda. Simulera color proofing mot din valda skrivarprofil och se vad du får för resultat.
Kör en utskrift med Epsons egen skrivartest, får du fel här så tyder det på ett fysiskt fel i skrivaren
Skapa en skrivarprofil för ditt pappersval/bläck genom att mäta upp skrivaren.
Jag tror heller inte att du vinner särskilt mycket på att köpa nytt.
Har själv en billigare skrivare som är kalibrerad och ger utmärkt resultat
mvh