Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GB med elgitarr och bas?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-17 22:17

Lite nyfiken om någon använder GB med gitarr och eller bas? Funkar det bra? Känns det bra? Finns det någon förstärkare som funkar bra med bas? Det vore mycket intressant att ha GB som "övningsförstärkare" tycker jag, utöver inspelningsmöjligheter...

• Oregistrerad
  • 2004-08-17 22:48
Ursprungligen av hgus:

Lite nyfiken om någon använder GB med gitarr och eller bas? Funkar det bra? Känns det bra? Finns det någon förstärkare som funkar bra med bas? Det vore mycket intressant att ha GB som "övningsförstärkare" tycker jag, utöver inspelningsmöjligheter...

Vill inte vara en finne i röven men tror tyvärr att GB blir svårt att köra på din iBook 300Mhz. Om det nu är den du tänker använda.

Själv kör jag GB på en iBook 800Mhz å det är inte snabbt direkt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-17 23:08

Nej, inte dasslocket inte. Eventuellt en ibook 700mhz (min brors), men jag har tänkt få jobb och köpa en ny dator snart...

Det är väl sådant som ljudkvalitet jag tänkte på, och känsla. Är det inte kul (bra ljud och känsla) så struntar man ju i det. Så...?

• Oregistrerad
  • 2004-08-21 18:20

Du bör upp över 1Ghz G4 om du ska köra GB .

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-21 18:59

Gitarr och bas går aldeles utmärkt att spela in i GB, fins ett gäng bra effekter till dem i GB också!
Här kan du lyssna på ett test stycke jag har gjort med en gitar och en midi keyboard.

http://www.funbaze.net/test.mp3

• Oregistrerad
  • 2004-09-05 00:05

mmm

jag lirar en fender jazzmaster och är mycket nöjd med förstärkar-delen av GB. har på senare tiden kommit igång igen och spelat mer gitarr, mycket p.g.a. alla möjligheter man får i GB.

skaffa gärna även Jam Pack och/eller programmet Guitar Rig från natine instruments. ännu fler presets och ljud...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-05 15:28
Ursprungligen av filmfredrik:

jag lirar en fender jazzmaster och är mycket nöjd med förstärkar-delen av GB. har på senare tiden kommit igång igen och spelat mer gitarr, mycket p.g.a. alla möjligheter man får i GB.

skaffa gärna även Jam Pack och/eller programmet Guitar Rig från natine instruments. ännu fler presets och ljud...

Vad har du för dator? Det blir min brors 700mhz iBook för min del - allt jag har råd med för tillfället. Hoppas att jag åtminstone kan ta en trumsampling och en bassampling att spela till...

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 16:25
Ursprungligen av hgus:

Vad har du för dator? Det blir min brors 700mhz iBook för min del - allt jag har råd med för tillfället. Hoppas att jag åtminstone kan ta en trumsampling och en bassampling att spela till...

jag har en emac 1.25Ghz med 256RAM. GB funkar bra så länge man inte har andra saker igång, men det handlar ju om minne. ska snart köpa 512MB till. 768 borde räcka ett tag...

• Oregistrerad
  • 2004-09-15 07:32

Jag kör gb på en quicksilver 867, med en bunte program igång samtidigt, har 640 mb ram, det är mycket sällan det krånglar för mig.
det händer att jag kör upp till 10 inspelningsspår plus några midispår, och först när jag komer up i dom mängderna brukar jag få "media to slow?"-felet
men om jag bara har 5-6 inspelningsspår så erre inga som helst proglem.

Ursprungligen av Ovsing:

Gitarr och bas går aldeles utmärkt att spela in i GB, fins ett gäng bra effekter till dem i GB också!
Här kan du lyssna på ett test stycke jag har gjort med en gitar och en midi keyboard.

http://www.funbaze.net/test.mp3

har du lagt dit trummorna själv? Funkar GB om jag har 700MHz?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-27 20:45

Jaha, nu har jag testat med nya 'booken, och GB i sig verkar snurra helt okej, men med gitarr inkopplad så laaaaagggaaaarrr det... Playback ligger en halv sekund efter ungefär. Kan man göra nå't, jag använder en iMic så det är USB och det lär väl lagga i playback hur man än gör?

Ursprungligen av hgus:

Jaha, nu har jag testat med nya 'booken, och GB i sig verkar snurra helt okej, men med gitarr inkopplad så laaaaagggaaaarrr det... Playback ligger en halv sekund efter ungefär. Kan man göra nå't, jag använder en iMic så det är USB och det lär väl lagga i playback hur man än gör?

Jag har ingen direkt positiv erfarenhet av iMicen i sig så jag tippar att det är den.

Jag har inget direkt delay/latency då jag kör gitarren direkt i ljudingången på min G5 1.8 singel proc.
Åtminstone inte så att det stör eller inte går att lira in/öva!

/John

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-28 16:09
Ursprungligen av johnnie2times:

Jag har ingen direkt positiv erfarenhet av iMicen i sig så jag tippar att det är den.

Jag har inget direkt delay/latency då jag kör gitarren direkt i ljudingången på min G5 1.8 singel proc.
Åtminstone inte så att det stör eller inte går att lira in/öva!

/John

Det är väl någon kombination av latency i USB och iMicen. Det går dock utmärkt att spela in, men att ha datorn som övningsstärkare går inte.

Sedan är det väl iofs väldigt tungt för processorn med mjukvaruförstärkarna, så det hjälper väl inte direkt att jag har en iBook 700, och för tillfället väldigt lite plats på HD:n (1 gig)

1
Bevaka tråden