Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express-fråga

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 08:42

Hej alla!

Efter tio års Mac-paus har jag nu äntligen beställt en iBook (Började med en 16 MHz Classic, sen vidare till två "Performor", varav den snabbaste var 33 MHz).

Jag har tänkt att upprätta ett trådlöst nätverk hemma med Air Port Express. Nu till min fråga:

Förutsättningar:

1) 1 iBook med AirPort Extreme-kort
2) 1 AirPort Express
3) 1 PC, min stationära dator.
4) bredbandsanslutning från Bredbandsbolaget
5) switch från D-link
6) sladden från bredbandsuttaget (LAN) är kopplad till switchen, vilket även PC:n är.

Fråga: Kan jag koppla in Air Port Expressen till switchen och därmed åstadkomma att PC:n kör internet som vanligt via kabel, men att macen får sin uppkoppling via Air Port Expressen (som får internetanslutningen från switchen)? Hur gör jag detta?

Om inte detta går undrar jag hur jag ska åstadkomma samma resultat på annat sätt!

Mvh Fredrik Bergman, Uppsala

Ja det kan du - bara att koppla in och konfigurera med medföljande program.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 09:19
Ursprungligen av Micke W:

Ja det kan du - bara att koppla in och konfigurera med medföljande program.

Tack så mycket för det snabba svaret Micke!

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 08:38

En liten fråga till. Ska det vara någon särskild sorts nätverkskabel mellan switchen och AirPorten?

Mvh,
Fredrik Bergman, Uppsala

Vet inte om det är korsad eller rad. Eventuellt har Apple varit lika fiffiga som med sina datorer (de flesta i alla fall) och lagt in auto-funktion på ethernetinterfacet. Då kan man använda antingen eller.

1
Bevaka tråden