Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF i Quark 6 eller?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-04 21:03

Jag kör fortfarande Quark 4.0 i Classic mode men planerar nu att uppdatera till QXP 6.0. Anledning till att det har dröjt är att jag inte har råd med nåt strul. Idag levererar jag så gott som samtliga trycksaker som PDF-filer genererade direkt i Quark via Acrobat distiller - funkar utmärkt. Min fråga till Er som jobbar på liknande sätt är om det fungerar lika bra i 6:an? Några problem? Något jag bör tänka på inför uppgraderingen? Har Quark inbyggt stöd för att spara som PDF numera eller är det fortfarande Acrobats distiller som gäller? Och slutligen fast jag vet att det har diskuterats i diverse trådar tidigare; är det smidigare att göra högupplösta (för tryck på papper) PDF.er i Indesign? Tacksam för råd!

• Medlem
  • 2004-05-05 23:33

ställ frågan i Grafisk produktion, och du kommer att få fler svar. Men de flesta svaren kommer att bli "Byt till ID genast!" QXP6 och PDF är inte riktigt goda vänner...

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-05-08 22:16
Ursprungligen av Baron:

ställ frågan i Grafisk produktion, och du kommer att få fler svar. Men de flesta svaren kommer att bli "Byt till ID genast!" QXP6 och PDF är inte riktigt goda vänner...

Det är väl lättare att fortsätta med Distiller än att byta till Indesign!?
Dessutom - Distiller är säkrare än både Quark och Indesign.

Alltså: Distilla PostScript-filer...alltid!

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-21 11:07

Jag använder Quark6 - Även om jag har InDesign som fortfarande är trögare.

Jag är medeveten om allt strul o problem kring Quarken - men använder den dagligen ändå av många positiva orsaker.

När det gäller detta med att skapa pdf-er så var det enkelt att göra det upp til 5an - man gjorde det direkt i skapa pdf - som gick via en ps fil (elelr så blev det bara en psfil) till Destiller.

Men av ngn idiotiskt anledning så gör inte 6an detta. Quark valde helt enkelt en annan lev än Adobe.

Jag går via skriv ut i stället. Äpple-P, välj skrivare: Adobe pdf. Tryck på exemplar o... där har du långt ned pdf-alternativ - där väljer du bland dina förinställda inställningar.... och gå vidare... vart du vil spara filen osv osv...

Enkelt som en plätt.

Ursprungligen av fjellis:

Jag använder Quark6 - Även om jag har InDesign som fortfarande är trögare.

Jag är medeveten om allt strul o problem kring Quarken - men använder den dagligen ändå av många positiva orsaker.

När det gäller detta med att skapa pdf-er så var det enkelt att göra det upp til 5an - man gjorde det direkt i skapa pdf - som gick via en ps fil (elelr så blev det bara en psfil) till Destiller.

Men av ngn idiotiskt anledning så gör inte 6an detta. Quark valde helt enkelt en annan lev än Adobe.

Jag går via skriv ut i stället. Äpple-P, välj skrivare: Adobe pdf. Tryck på exemplar o... där har du långt ned pdf-alternativ - där väljer du bland dina förinställda inställningar.... och gå vidare... vart du vil spara filen osv osv...

Enkelt som en plätt.

Det är minst lika lätt i version 6 att skapa en PDF. Du behöver ingen fysisk post script skrivare utan smartast är att sätta upp en virituell PDF skrivare med Adobes drivers.
Om man i alla fall hellre vill destillera en ps fil går ju det bra med, men numera finns det ingen anledning till det extra arbetet.
Vad är problemet, ge ett exempel?

O alla drivers finns förstås inbyggt i OSX eller WinXP/2000

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 00:03

Testar det och tackar för tipset!

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-01 13:48

Ingen anledning till oro!
Jobbar på ett tryckeri och gör dagligen massor med pdf:er från Quark 6 och använder exportera till pdf. Funkar kanon, alltså ingen anledning att byta till InDesign av det skälet.

Edit
Ursäkta! såg inte att tråden var urgammal! :eek:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-01 17:45
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Ingen anledning till oro!
Jobbar på ett tryckeri och gör dagligen massor med pdf:er från Quark 6 och använder exportera till pdf. Funkar kanon, alltså ingen anledning att byta till InDesign av det skälet.

Edit
Ursäkta! såg inte att tråden var urgammal! :eek:

Ändå tacksam för svar!

Jag gör både tryckbara och titt-PDF inifrån QXP 6.1. Funkar bra.

1
Bevaka tråden