Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac/hårddisk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-30 22:22

Som sagt i tidigare tråd: jag har införskaffat en röd iMac. Hårddisken är dock lite klen och jag funderar på ett byte. Jag kikade lite snabbt på macotekets lista och funderar på en seagate barracuda 7 på 120 gig. Folk brukar ju säga att de skall vara så vansinnigt tysta...

fråga:
Är maxgränsen 127 GB på iMacen eller är den lägre? (borde vara 127 tycker jag)
Är någon annan disk bättre att satsa på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-30 22:33

iMac Ruby från 2000 har Ultra ATA/66-gränssnitt, så ja, 127 GB är max för den interna hårddisken. En Seagate Barracuda 7 på 120 GB bör fungera, men fråga Macotekets tekniker för säkerhets skull. LAN-Master hjälper dig med att byta hårddisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-30 22:48
Ursprungligen av Mondo:

iMac Ruby från 2000 har Ultra ATA/66-gränssnitt, så ja, 127 GB är max för den interna hårddisken. En Seagate Barracuda 7 på 120 GB bör fungera, men fråga Macotekets tekniker för säkerhets skull. LAN-Master hjälper dig med att byta hårddisk.

Byta hårddisk blir plättlätt... jag var nämmeligen tvungen att plocka ut disken, sätta den i G4:an, installera panther och os 9 (för att få in firmwareuppgradering) och sätta tillbaka den i iMacen för att få panther på maskinen. CD:n är nämligen inte helt med på mina noter (se annan tråd). Annars låter det hela väldigt bra. Nån vacker dag när jag har lite pengar skall således en seagate barracuda införskaffas.

Detta ger en enkel följdfråga:
Finns något bra program som helt enkelt drar över en hårddisks hela innehåll rakt av till en annan hårddisk? Nu när jag gjort en sån fräsch systeminstallation på datorn, skulle det kännas lite trist att göra om allt...

Eller är det bästa helt enkelt mv /volumes/nisse/ /volumes/essin/ eller någonting i terminalen?

Ursprungligen av claude:

Detta ger en enkel följdfråga:
Finns något bra program som helt enkelt drar över en hårddisks hela innehåll rakt av till en annan hårddisk? Nu när jag gjort en sån fräsch systeminstallation på datorn, skulle det kännas lite trist att göra om allt...

Eller är det bästa helt enkelt mv /volumes/nisse/ /volumes/essin/ eller någonting i terminalen?

Carbon Copy Cloner är ett sådant program, som skickar över allt från en disk till en annan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-30 22:58

Jag föreslår en Seagate Barracuda 40 GB 5400 rpm i iMac. De blir inte lika varma som 7200 rpm-diskarna och iMacen är ju lite känslig för värme. Den har ju inte någon fläkt men en känslig analogdel.

Jag har monterat två såna diskar i två olika iMac och har nu beställt ytterligare en till en iMac 350. De är snabba, tysta och gör underverk för en iMac.

Jag köper mina diskar hos Dustin. Men de finns även hos Inwarehouse m fl.

Jag bytte HD på min Imac DV/SE i somras.
Max gränsen för mig var 128GB eftersom jag lade in en 160 GB Samsung 5400rpm för dryga 1000 lappen (nu är dom ju billigare).
Jag valde 5400rpm pga att jag hört att 7200 skulle kunna göra datorn för varm iofs så är ju hårddiskarna i dag mkt bättre kylda än förut. Seagate har jag hört har 7200:or som är ganska kalla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-01 15:04
Ursprungligen av Macus:

Jag föreslår en Seagate Barracuda 40 GB 5400 rpm i iMac. De blir inte lika varma som 7200 rpm-diskarna och iMacen är ju lite känslig för värme. Den har ju inte någon fläkt men en känslig analogdel.

Jag har monterat två såna diskar i två olika iMac och har nu beställt ytterligare en till en iMac 350. De är snabba, tysta och gör underverk för en iMac.

Det låter ju finfint. Hur mycket gör det med den ökade värmen från en 7200-varvare? 5400-varvaren kostar ju hela 50 kronor mer än 7200-varvaren ... Hur är skillnaden i prestanda förresten? Dels mellan de båda barracudorna och dels mot originaldisken. Jag letade runt lite på nätet efter tester, men det var inte helt okomplicerat...

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-10-01 16:00

Har använt 7200 HD i min iMac DV SE 400Mhz sedan 2 år tillbaka och har inte märkt ngr problem än (peppar, peppar, ta i trä).
Men jag märkte på en gång att datorn blev snabbare än med orginaldisken. Testade ett halvår med en IBM HD 60GB, men använder nu en WesternDigital HD 120 GB 8MB.
Kan inte påstå att det blev ngn större skillnad på ljudvolymen. Orginal HD rasslade en massa, medans dom nya väser lite mer. Så det tar ut sig tycker jag.

Groaghach

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-01 16:30
Ursprungligen av Groaghach:

Har använt 7200 HD i min iMac DV SE 400Mhz sedan 2 år tillbaka och har inte märkt ngr problem än (peppar, peppar, ta i trä).
Men jag märkte på en gång att datorn blev snabbare än med orginaldisken. Testade ett halvår med en IBM HD 60GB, men använder nu en WesternDigital HD 120 GB 8MB.
Kan inte påstå att det blev ngn större skillnad på ljudvolymen. Orginal HD rasslade en massa, medans dom nya väser lite mer. Så det tar ut sig tycker jag.

Verkar ju bra det där med hastigheten...

Med ljudet är det meningen att köpa seagatediskar, då de är mycket tysta. Eftersom det (nästan?) bara är hårddisken som låter tänkte jag: "en tystare disk ger en tystare dator". Det vore underbart...

Jag får se om det blir 7200-rpm eller 5400-rpm, men seagate barracude 40 GB har jag bestämt mig för. (Jag har andra datorer med 100-tals GB utrymme i nätverket, så det är mest för snabbheten och ljudet jag vill byta disk)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-01 18:46

Nu har jag installerat en ny Seagate Barracuda 40 GB 5400 rpm i iMac:en.
Den nya är t o m ännu tystare än de tidigare. Den hörs inte alls. Spooky!
Satte i lite mer minne också, så den ökade snabbheten beror nog mest på att datorn slipper swappa mot disken lika mycket som tidigare. 192 MB är nog ett minimum för att slippa det när man kör Mac OS X.
Jag har även satt i en Seagate Barracuda 80 GB 7200 rpm i en B/W nyligen. Den disken upplever jag som något mera högljudd. Jag är övertygadom att man har betydligt större nytta av en snabbare disk i en snabbare dator. I en iMac G3 så är det perfekt med den 5400 rpm-disken som jag har köpt.

PS. Glöm inte att bygla om disken till Master om du ska sätta den i iMac:en. Den levereras byglad som slave. Man får flytta en bygel ett snäpp åt vänster.

1
Bevaka tråden