Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med 10.2 hjälp??

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej kan någon hjälpa mig jag kör 10.2 men den loggar ut av sej själv och avslutar alla program typ omstart blir det har någon hört detta innan händer ofta hände även i systemet jag hade innan också 10.1 helt plösligt händer det att den loggar ut mig och sen får jag skriva in mitt lösen igen
skulle vara bra om någon kan maila mej hur jag löser detta
[email protected]

Är det så här du menar?

"Hej! Kan någon hjälpa mig? Jag kör 10.2, men den loggar ut av sej själv och avslutar alla program. Typ omstart blir det.

Har någon hört detta innan? Händer ofta. Hände även i systemet jag hade innan också. 10.1. Helt plösligt händer det att den loggar ut mig och sen får jag skriva in mitt lösen igen.

Skulle vara bra om någon kan maila mej hur jag löser detta.

[email protected]
"

Mikkeey: Du borde ta några extra lektioner i svenska, speciellt den gramatiska delen.

• Medlem
  • 2002-08-21 12:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Mikkeey: Du borde ta några extra lektioner i svenska, speciellt den gramatiska delen.

Tips: Kolla din stavning.

Kan ni vara lite snällare!!

Lugn nu. Det där var ganska harmlöst faktiskt. Jag förstod faktiskt inte vad killen skrev eftersom han inte använde en endaste punkt i hela inlägget. Chansen för att man ger fel råd ökar med cirka 1000%.

Ok, jag utgår från att HankPanks "översättning" är korrekt och svara på den frågan.

Kolla först om du kan se något mönster. Är det vid något speciellt tillfälle som detta händer varje gång, eller är det slumpartat?

Ifall det är slumpartat så är det svårt att få bukt på, och man vinner mycket tid på att göra en backup på viktiga grejjer och sedan formattera om burken och dra in nytt system.

Eh... du hankpank...

Är det inte kanske rent av ju liksom vettö ungefär cirka sissåhäringa som du menar att Mikkeey ska skriva...?:

...men det loggar ut...
(Systemet nämligen... neutralt substantiv... lämpligt pronomen alltså "det"...)

...loggar ut av sig ...
(Det talspråkliga "sej" återges normalt i skrift med "sig"...)

... av sig självt...
(Det prepositionella adverbet "själv" bör överensstämma med sitt huvudord till genus, numerus och kasus, enligt Erik Wellander, Riktig svenska, Norstedts, 1960...)

Det blir en omstart.
(Det verkar rätt onödigt att ersätta den underförstådda obestämda artikeln "en" med ett substantiv...)

Har någon hört detta förut?
("Innan" är en underordnande konjunktion, och bör användas endast som inledning av en bisats...)

Det händer ofta.
("Subjektslösa huvudsatser används så gott som uteslutande i obildat provinsiellt talspråk", Riktig svenska, Elias Wessén, A&W, 1962...)

Osv osv osv.....

"Huru ser du ett grand i din broders öga, och varder icke varse en bjälke i ditt eget", Bibeln, Matteus 7:3.

Ja jag säger då det
Om vi utesluter hur ovidkommande det förra inlägget var (förlåt J-Å, men det var det ), och går över till själva frågan. Jag skulle vilja veta hur det går för våran vän Mikkeey. Är det slumpartat?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-21 23:41

Komigen nu, släpp den dryga attityden. Visst är texten jobbig att läsa men nog går det. Speciellt när man har så goda svenskakunskaper som alla ni verkar ha. Större skrivning på näsan var länge sedan.

Anyway, Mikkeey 10.2 har ju inte släppts ännu. Alltså piratkopierad, alltså skylla dig själv.

Surt inlägg? Kanske det...

[ 21 Augusti 2002, 23:44: Meddelandet ändrat av: Acke ]

Jo Daniel... du har helt rätt... sorry... tappade behärskningen...
Jag vet att det inte hör hit... Men varför ska Mikkeey som ärligt och ödmjukt ställer en fråga behöva få näsan avbiten med anmärkningar om språket...?????

Precis
Alla verkar vara tillräckligt slutkörda för dagen för att inte få ut något vettigt idag heller. Jaja, hoppas Mikkeey svarar snart så vi får nån bukt på detta. Verkar vara ett intressant problem.

Acke: Detta gällde även i 10.1

Edit: Syftningsfel

[ 21 Augusti 2002, 23:49: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

• Medlem
  • 2002-08-22 11:26

Jag tror att det du beskriver har hänt mig också någon gång. Då handlade det om att jag körde ett program som fyllde hårddisken.

Resultatet blev att alla program stängdes ner, jag loggades ur och befann mig vid login-skärmen igen.

Jag gissade att det var Mac OS X (läs UNIX) som gjorde vad den kunde för att rädda situationen och undvika en systemkrasch. Fylld disk = omöjligt att skapa nya swap-filer.

//megus

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
Jag vet att det inte hör hit... Men varför ska Mikkeey som ärligt och ödmjukt ställer en fråga behöva få näsan avbiten med anmärkningar om språket...?????

Eftersom mitt "namn" nämndes i ditt första meddelande, förmodar jag att även detta syftade på mig.

Här är mitt personliga meddelande till Mikkeey skickat nån timme efter mitt första inlägg:

"Nä, tyvärr vet jag inte nåt svar till dina problem. Jag har precis själv stoppat in 10.2 och har ännu inga problem.
Mitt inlägg var bara ett försök att förtydliga vad du skrev då det inte innehöll en enda punkt eller stor bokstav. Det blir minst sagt svårläst då och de flesta struntar i att läsa det. Jag hoppas det hjälper.
mvh Henki "

Det enda jag gjorde med Mikkeeys text var att sätta ut punkter och stora bokstäver, samt att dela upp i stycken. Meningen med detta var att vara vänlig, även om jag också ville vara lite rolig, erkännes. Därav smilyn. Jag försökte faktiskt att inte vara dryg.

Nog om detta, hjälp grabben nu!

[ 22 Augusti 2002, 12:21: Meddelandet ändrat av: hankpank ]

Det var ungefär den jobbigaste texten jag nånsin läst här på 99mac, man får liksom dra efter andan efteråt... Men jag förstår ändå trots allt vad han menar och hur hans problem är. Vad gäller 10.2 så sätter jag tio mot ett att det är en piratkopia (det finns ute för dom som väldigt nyligen köpt dator - men det är inte så många ännu) och därmed är det inget som ska diskuteras här på 99mac, reglerna är såna oavsett vad man tycker om det. Men eftersom han hade problemet i 10.1 också så går det ju faktiskt att diskutera.

Så för att tala samma språk: Jag kollat på Apple sidor dom som handlar om support där hittade jag inte nåt från Apple men jag såg att det i alla fall finns andra som har upplevtsamma problem fast jag har ingen lösning för dig tyvärr men du kanske kan kolla MacFixit men dom har ju börjat ta betalt för att söka i sina arkiv men om du och andra haft problemet borde det finnas mer om det på nätet tror jag men jag vet inte jag har inte sett så mycket.

Hej alla först är det ingen piratkopia 10.2. För detta system hängde med min nya dator som är 1 vecka gamal. Men tack för all hjälp ni har hjälpt mig med.
Trode inte det fanns så dryga folk i mac världen

• Medlem
  • Kalmar
  • 2002-08-22 16:29

Man blir ledsen och arg av att ha tagit del av vissa inläggs arrogans. Att ta för givet att piratkopierade program används, att texten ej "passar in". Känslan av en slags överhöghet finns.
Vissa har så in i helv.te lätt att klanka ner när någon/någons svaghet blottas. Vad beträffar Mikkeey:s inlägg kan jag bara beklaga den arroganta respons du fick. Ber personligen om ursäkt trots att jag inte var med.

Per

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-22 18:26

Håller med dig Kuspen.

Micke, eftersom det var jag som tipsade dig om att vända dig hit så kan jag bara garantera dig att det finns ett flertal här på 99mac.com som kan svara dig på ett betydligt mognare och konstruktivare sätt.
Jag beklagar det inträffade och hoppas att nån kan hjälpa dig.

Mvh
R O B E R T

Missuppfattningar på missuppfattningar på missuppfattningar.

Läs inläggen ordentligt så ser ni att det faktiskt bara är ett missriktat klagomål på Mikkeeys inlägg:

Jag försökte först hjäpa till, men kunde varit tydligare.
Patrik är ensam om att vara gnällig.
Tott skojar till det för att Patrik stavat fel när han gnällt.
Daniel fattar.
Jan-Åke tror att jag bara försöker vara rolig och ger sig på mig och inte Mikkeey, därav bibelcitatet.
Adrian tycker med rätta att texten är ganska svårläst och försöker hjälpa till (och vara rolig?).

De andra inläggen är försök till hjälp, diskuterar "piratprogram" eller är missuppfattningar.

Släpp det här nu och koncentrera er på sakfrågan. Så farligt var det inte.

[ 22 Augusti 2002, 22:39: Meddelandet ändrat av: hankpank ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-22 23:38

Visst, det var jag som skrev om piratkopiering. Trodde inte att de maccar som har 10.2 i sig hade hunnit komma till sverige ännu. Anyway, nog pratat om detta.

Har du provat att skapa ett nytt konto och se om det händer där också?

Jag har träffat Mikkeey personligen och det är en supertrevlig och hjälpsam kille.

Mycket tråkigt att man skall behöva tas emot på det här sättet när man postar för första gången på 99mac.

Inte bara hånad för sitt sätt att skriva, dessutom anklagad för piratkopiering!

Mikkeey, jag tror Megus tips är värt att kika på, verkar logiskt.

[ 23 Augusti 2002, 00:23: Meddelandet ändrat av: Thomas J ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hankpank:
Adrian tycker med rätta att texten är ganska svårläst och försöker hjälpa till (och vara rolig?).

Mm, jag försökte skämta till det lite genom att skriva på samma sätt. Men jag försökte också söka igenom Apples Knowledge Database och deras diskussionsforum, utan att hitta så mycket mera än länken jag gav ovan.

Ok, killar. Släpp det där nu och hjälp till med hans fråga om ni kan.

Mikkeey: Skulle vilja svara på ditt dilemma men har inget svar, tyvärr.
Skulle du kunna specifiera ytterligare lite om det hela?

Gambit

Jag tror också att det skulle behövas bättre beskrivning. Hur mycket ledit HD hade du kvar då det hände? Hur ofta hände det? Fanns något samband?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-24 11:41

Mikkeey. Tyvärr, du får skapa om din fråga om du vill ha något svar. Kommer stänga denna tråd eftersom den helt urartat från vad den började med. Skapa en ny tråd och formulera dig mer specifikt. Då kan vi nog hjälpa dig.

/glemme

1
Bevaka tråden