Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X "lagg", why?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 00:42

Jag har under kvällen för första gången som PC-ägare (kommande "switcher") fått klämma mer än någonsin på feta G5-burkar. Däribland nya iMac G5, men även PowerMac G5 duals.

OS:et är bra om tillräckligt med minne sitter i såklart, allt annat vore att inte köra en fet motor på alla cylindrar.

MEN en sak slog mig när jag tänker på hur Win XP Pro fungerar. Desktopen/fönsterhanteraren i Mac OS X är väl pålagd ungefär som det funkar på en Linux/Unix dator. Denna känns inte fullt optimerad, visst det finns lite snygga funktioner som flyter grymt bra.
Men en så simpel sak som att resiza fönster och flytta fönster snabbt laggar, även på de snabbaste datorerna. Först trodde jag det berode på minnet, sen på grafikkortet i iMacen. Men det verkar inte så...... Är det så pinsamt att det helt enkelt är "dålig" kodning?

Detta borde då putsas upp ordentligt och det snabbt. Är det mer sådana här "effekter" som man upptäcker i Mac OS X efter lite mer undersökningar? Jag bara undrar.

• Oregistrerad
  • 2004-10-02 00:44

Jag är inte upprörd, bara lätt chockad av denna upptäckt.

Hörde viskningar om att detta troligen blir löst i "Tiger", som är mer G5 optimerad och lär putsa till en del som idag inte är effektivt kodat.

Vad har ni med mer erfarenhet att säga, vad tror ni?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 00:51

Hmmm hur ska svaret bli här då till en Pc kille

Jag sitter vid min G5 nu med kanske 15 fönster uppe och flyttar dom runt som få och minimize. Inget "lagg" då inte!
Nu kan det kanske vara så överjävligt att min står väldigt luftig och inte rört något nyttoprogram såsom PhSH, illu, quark eller logic!

Fast nör jag hanterar många sådana dokument så kan det bli lite "lagg" samma lagg som jag vet det även blir på en PC XP! Fast det är inget man retar sig på tycker jag!

Men när allt är perfekt så borde öven det funka fint
¨

mvh tobias

Förstår inte vad du menar? Det finns då rakt inget "lagg" på min PB G4 inte. Det går att flytta och skala om fönster helt i realtid utan minsta fördröjning.

/M

Samma sak här.. har aldrig märkt att mina fönster laggar även fast jag har 10 program uppe samtidigt.
Sitter med en Powerbook 12 " 1,33Ghz med 1,25GB ram

Laggade bra mycket med på min förra win XP P4 1,8Ghz med 1GB ram, Där kunde vi snacka fet lagg när 10 program var uppe samtidigt.

• Oregistrerad
  • 2004-10-02 01:04

Detta fenomen observerades främst med iLife applikationer. Jag frågade en på Macoteket om detta och han trodde också att det var pga. halvbra programering.

Det känns helt enkelt inte så sjukt smidigt som det borde på dylika kanonburkar med G5:or under huven.

Jag känner igen lite av känslan från tiden med Linux med X windowmaker osv, fast då kan det ju hara bli ett fall frammåt iom Tiger

Ta upp en CPU mätare och så kör runt fönster, det måste kunna gå smidigare än så.... Dessutom stör jag mig på att man endast kan justera mha nedre högra hörnet.

Ursprungligen av stry:

Dessutom stör jag mig på att man endast kan justera mha nedre högra hörnet.

På min förra bil så kunde jag öppna tanklocket både utifrån med nyckel och inne i bilen. På min nya bil så kan jag bara öppna den innifrån bilen, och lika glad är jag för det

Detta är en vanesak som man vänjer sig vid, visst jag håller med dig. Störde mig själv på det första tiden. men efter någon vecka i OS X så hade jag glömt det.

• Oregistrerad
  • 2004-10-02 01:07

Det sjuka är att när jag såg "Exposé" användas då flöt det fint som snus, den där bubbliga baren längst ned är mkt smidig också. Så "Quartz Extreme" gör ett jobb som en Win XP inte kommer i närheten av ännu.

Men en så simpel sak som att resiza iPhotofönster, safari eller iTunes... Det störde mig faktiskt

• Medlem
  • 2004-10-07 20:31
Ursprungligen av stry:

Det sjuka är att när jag såg "Exposé" användas då flöt det fint som snus, den där bubbliga baren längst ned är mkt smidig också. Så "Quartz Extreme" gör ett jobb som en Win XP inte kommer i närheten av ännu.

Men en så simpel sak som att resiza iPhotofönster, safari eller iTunes... Det störde mig faktiskt

Du har faktiskt rätt. Jag har aldrig tänkt på att fönster laggar när man resizar de. Fast det brukar jag sällan göra så det stör mig inte det minsta.

Ah, iLife-programmen lirar ju i en egen division. Går nog att optimera mycket där.

/M

• Oregistrerad
  • 2004-10-02 01:20

#8 Ja ok, alltså halvbra programering :/ Sånt gillar jag av principskäl inte, men låt gå. Jag blundar för denna gång och hoppas/kräver att nästa släpp som lär komma snart av iLife '05 är mer optimerad, G5-optimerad och känns som en injektion av raketbränsle Något ska de väl jobba med där på Apple

#9 Ja, jag är väl bara ovan PC:are antar jag, du har nog rätt. Grymt impad över Mac OS X annars, skönt att jag får min lilla UNIX-station på köpet så att säga, känns tryggt och kraftfullt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-02 01:27

Rezise av fönster är fruktansvärt "slött" jämför med Windows. Men att flytta runt fönster i OSX går lika snabbt som i WIndows.

Samma på min PB 12 867Mz 640MB och min PB 12 1,33GHz 1,25MB samt PM G5 som jag klämde på inne hos Kullander och Kullander häromdagen.

Ni är bara vana vid att denna långsamma hastigeten och därmed tror att det är snabbt

Jag har idag stängt min Windows PC för gott trots att den är snabbare på allt, men det finns andra kvaliteer med Mac och OSX som jag gillar bättre trots att den är lågsammare.

• Oregistrerad
  • 2004-10-02 01:31

#11 Ah, vatten på kvarn.... Han inte testa så många andra program och köra runt med.

Men när jag tänker efter så stämmer det att det är just "resize" av fönster som är lite segt. Även start av ex iTunes kändes "så där" snabbt jmf med PC faktiskt.

Men det är väl mer jobb kvar att göra på OS X när det gäller detta.....

• Medlem
  • 2004-10-02 02:17

Alla fönster är dubbelbuffrade. Det ger effekten att fönstren aldrig bryts upp, eller att bakgrunden ser konstig ut när man rör ett fönster. Det ger också bakeffekten att det inte går riktig lika smidigt att förändra storleken på fönster. Om man kollar på fördelarna, jämfört med den enda lilla nackdelen, så vet jag vilket jag väljer.

Windows fönsterhantering är för sorglig, särskilt under stress. Om du skulle försöka dra igång Longhorn (som utnyttjar samma teknik) på i princip vilken jävla monster-PC som helst, så skulle du se hur smidigt det är. OS X ligger en generation före Windows när det avser fönsterhantering (bland annat), och det ger tyvärr en del prestandaförluster i vissa avseenden. Det är bara vissa isolerade fenomen som är slöa, själva systemet känns snabbare. Garanterat.

Det är snarare så att Windows kommer bli "lika slött" som OS X när det väl kommer ikapp.

Problemet för Microsoft är att de aldrig kommer komma ikapp, eftersom de hela tiden bygger vidare på sin idag ganska omöjliga NT-kod...

Dessutom så körs fönsterhanteraren som en process som vilken annan. Det ger lite sämre respons, men betydligt bättre systemsäkerhet. Det betyder kanske inte så mycket för de flesta, men det är en förklaring och det gör att en till synes totalkraschad Mac fortfarande kör alla sina tjänster...

Senast redigerat 2004-10-02 02:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 10:27

En annan faktor är huruvida fönstrena har metall-dekor eller inte. Metallfönster är ruskigt mycket slöare att resizea.

Hårdrock kontra reggae.

Windows öser på, dundrar fram. Ylar, skriker. Rakt, linjärt. Börjar, tvärstannar.

Mac OS X lunkar på, jah man, window coming up. Du-dunk, du-dunk. Cykliskt, stadigt, förtroendeingivande.

Precis så känner jag när kommer hem till Macen efter att ha suttit vid brorsans Windows-burkar. Fönsterhanteringen kanske inte är lika snabb alla gånger, men ack så mycket skönare!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-02 12:06
Ursprungligen av Leif Karlsson:

Hårdrock kontra reggae.

Windows öser på, dundrar fram. Ylar, skriker. Rakt, linjärt. Börjar, tvärstannar.

Mac OS X lunkar på, jah man, window coming up. Du-dunk, du-dunk. Cykliskt, stadigt, förtroendeingivande.

Precis så känner jag när kommer hem till Macen efter att ha suttit vid brorsans Windows-burkar. Fönsterhanteringen kanske inte är lika snabb alla gånger, men ack så mycket skönare!

Kan du skicka mig några flaskor av vad-det-nu-är du dricker?

Klockrent!:)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-02 12:09

Jag har fått intrycket av ändring av storleken på fönster är denna:

WinXP: Flyter jättesnabbt. Enorma grafikbuggar uppstår 90% av tiden.
OS X: Går långsamt, men inga grafikbuggar uppstår.

Flytta fönster:
WinXP: Flyter jättesnabbt. Enorma grafikbuggar uppstår 50% av tiden.
OS X: Flyter jättebra och inga grafikbuggar uppstår.

Rada upp fönster:
WinXP: Rada upp fönster?
OS X: Flyter jättebra och grafikbuggar uppstår sällan med Exposé!

Vad klagar ni på?

• Oregistrerad
  • 2004-10-02 12:38

#13 Ja stämmer nog, ser inte direkt innehållet i fönster i XP, men då kör jag performance inställingar. Som du säger så är fönsterhanteraren en process som vilken annan i OS X, som om man kör en vanlig X i någon linux dist.

Säkerheten och stabiliteten vinner, men rappheten förlorar. Jag tror dock man kan putsa detta mer i framtiden.

#14 Ja det låter troligt också. Tack.

Det finns gott om grafiska specialeffekter i XP. Jag gillar den där effekten som ibland uppstår när man flyttar en dialogruta, när hela skärmen plötsligt fylls av oändligt många kopior av samma dialogruta.

• Medlem
  • 2004-10-02 14:00
Ursprungligen av Kristian B:

Det finns gott om grafiska specialeffekter i XP. Jag gillar den där effekten som ibland uppstår när man flyttar en dialogruta, när hela skärmen plötsligt fylls av oändligt många kopior av samma dialogruta.

Ja, den är rätt "trippy".

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-10-02 14:36

Min favorit är den där blåa effekten hehe

EDIT: WIN + E (håll inne) är kul... man får ena se hur minnet tar slut och den får problem med att ladda teckensnitten och ikonerna

• Oregistrerad
  • 2004-10-04 22:57

Det finns gott om grafiska specialeffekter i XP.

Som på min 3Ghz DELL på jobbet, där muspekaren fryser under tiden som animeringen för minimering/maximering av fönster körs. Impressive (not).

• Oregistrerad
  • 2004-10-02 17:30

Faktum är att Win XP Pro har varit mkt stabilt för mig allt sedan SP1. Inget att direkt klaga på där faktiskt, även om jag gillar OS X bättre pga Unix och säkerhetsaspekter, samt mer logik för användaren.

För mig är det viktigast egentligen att OS X och Win funkar hop i nätverk osv, så kriget mellan plattformarna som pågår ute på forum känns bara gammal och dassig. Been there done that, kör nu flera plattformar istället. Från att ha varit militant linux användare

Men jag ser hoppfullt på OS X, det finns mer att göra på effektivitetssidan och hårdvaran finns ju som bekant på plats redan

• Medlem
  • 2004-10-05 03:16

Som det sades tidigare, det är ju bara lagg i rezising av metallfönster, inte dom vita, så var det även i OS 9.. Sedan så gillar jag ju hur jävla fint OSX trådar på en dualpropp..Det påverkar ju onekligen "smoothies".i findern, speciellt när man kör flera trådar.. Har man jobbat på en dualpropp vill man inte gå över på en single…

Eller som Gassé sa, "det är bättre att dubbla antalet processorer än att dubbla klockfrekvensen"

det är ett problem med lagg i macos x fönsterhantering, något som xp klarar mycket bättre fö, sedan att vissa inte vill erkänna det och svammlar om "nt-kod som kommer i kapp i longhorn" bekräftar bara att vissa macanvändare lever i sin egen lilla värld, man kan bara hoppas att apple tar problemet på allvar, det är som du säger lite (mycket) pinsamt att det ska lagga på en g5 när man resizar fönstren

• Medlem
  • 2004-10-05 09:30
Ursprungligen av ingemarl:

det är ett problem med lagg i macos x fönsterhantering, något som xp klarar mycket bättre fö, sedan att vissa inte vill erkänna det och svammlar om "nt-kod som kommer i kapp i longhorn" bekräftar bara att vissa macanvändare lever i sin egen lilla värld, man kan bara hoppas att apple tar problemet på allvar, det är som du säger lite (mycket) pinsamt att det ska lagga på en g5 när man resizar fönstren

Jaha, så du förnekar att Longhorn kommer gå över till en dubbelbuffrande fönsterhantering (inte alls olik den OS X har), som kräver minst 64MB grafikkortsminne (helst 128-256MB)?

Dessutom tycker jag inte att det laggar särskilt störande på min Powerbook, och jag kan inte föreställa mig att problemen skulle vara värre på en G5:a. Jag tycker att det känns som en storm i ett vattenglas. Windows använder ett gammalt och snabbt system, och OS X har ett modernare och i vissa avseenden långsammare. Däremot finns det ju så mycket som det gamla systemet inte klarar av, så en rättvis jämförelse går inte att göra.

NT-koden kommer inte att komma ikapp iom Longhorn. Den är densamma, oavsett namn, och i min mening en kvarnsten. MS har inte så mycket val där eftersom de vill att man ska kunna köra så mycket gamla program som möjligt. Något som förvisso är nobelt, men det leder till att Longhorn inte blir vad det hade kunnat bli.

Hur andras kod eller andra systems lagg ser ut är helt irrelevant. Upplever användare av OsX att de inte kan arbeta obehindrat eller att de saktas ner av gränssnittet så är det för långsamt. Själv stör jag mig inte väldigt mycket på fönsterhantering, möjligtvis storleksförändring. Men generellt kunde gränssnittet vara lite rappare.

• Medlem
  • 2004-10-05 12:06
Ursprungligen av frequencies:

Hur andras kod eller andra systems lagg ser ut är helt irrelevant. Upplever användare av OsX att de inte kan arbeta obehindrat eller att de saktas ner av gränssnittet så är det för långsamt. Själv stör jag mig inte väldigt mycket på fönsterhantering, möjligtvis storleksförändring. Men generellt kunde gränssnittet vara lite rappare.

Visst är det så, men jag upplever fördelarna som större än nackdelarna... självklart respekterar jag att andra har skilda uppfattningar i frågan.

Jag försökte bara belysa att det finns en helt krass, teknisk orsak till segheten, som förmodligen är svår att ändra på. Huruvida Apple skärper sig eller inte, tror inte jag spelar någon roll.

Bevaka tråden