- miri
- Medlem ●
- Lund
Photokina 2004 är igång idag med presskonferanser .Samtidigt som det hamras, borras och byggs försöker tillverkarna presentera sina nyheter för press och tv.
Photokina öppnar kl 1000 i morgon
Konica/Minolta visade upp sin nya SLR 6,1 Mpix kamera D7 med inbyggd bildstabilisator.
Pris ca 15000SEK för kamerahuset, dyrt tyckte någon. Mycket bra ren ljustark sökare. Verkar välbyggd.
Olympus visade flera nya kameror bla sin nya SLR 300serie och den lilla nya Mjiuserien. Samtidigt visades något som var en hybrid mellan bild och ljud. Kamera och MP3spelare. M:Robe picture your music. Mer information 13november.
Till E-2 visades 2 nya vidvinkelobjektiv. Olympus är stolta över att vara enda tillverkarn som har sensorrengöring inbyggt i kameran.
Leica visade stolt upp sitt samarbete med Imacon . SLR kameran R9 med utbytbart bakstycke, digitalt eller film. Sensor 1.3 på 10Mpix .Ingen AA-filtrering i kameran. Klart läcker kamera. Endast bakstycket kostar ca 4500euro.
Bra sökare och äkta Leicakänsla.
Samtliga tillverkare har ökat de mindre kamerornas upplösning upp till 7-8miljoner pixlar.
Sist på dagordningen var Canons visning av nya produkter.
Fick ta lite bilder med den nya 16Mpix kameran . Gunnar från Canon Sverige visade stolt upp det nya flaggskeppet.
mer kommer senare
Leica för både digitalt samt film. Lätt att ta bort smuts från sensorn. Varför inte en liknande Nikon kamera?
Photokina 28/9
Att få ut bilderna från kameran till papperskopior på ett enkelt sätt .
Den stora trenden verkar vara mindre kameror med allt högre upplösning samt dockning till en liten skrivare som skriver ut 10 x 15 kopior. Pris skrivare från ca 2500:- och ett utskriftspris från 3:80- 5:-. Man kan välja mellan sublimering eller bläckstråleskrivare.
LCD skärmarna har förbättrats och gjorts större.Tricken att sälja/kränga är lika många som utställare. Samsung hade mycket lättklädda kvinnor som visade upp små digitalkameror.
Värst var Agfa som lät de besökande vara med om en "nakenfotografering" .
Män med långa telen sprang som hindar för att få en plats för att dokumentera denna begivenhet .
Sonys lilla fräcka 5Mpix kamera med ett Carl Zeiss vario-tessar objektiv.3 bilder/sek. Bra tydlig LCD skärm
Bilder:
Sony, större LCD skärmar och mindre kamera , en trend hos samtliga tillverkare.
Fullt drag i Canonmontern.
Test av Nikon D2X+ nya 300 med stabilisator
Än lever Leica M
TVÅ SAKER SOM FÖRBRYLLAR MIG I DESSA DIGITALDAGAR.
Varför kan ingen berätta om dessa sublimeringsskrivare, bläckstråleskrivare....????
Hade en kund inne idag som köpt en bläckstråle och massa specialpapper.....skrivit ut 100 tals bilder, och nu efter 6 månader så har alla bilder bleknat....
EN BLÄCKSTRÅLEUTSKRIFT TÅL INTE UV-LJUS....TÄCK ÖVER HALVA BILDEN OCH TEJPA UPP DEN PÅ INSIDAN AV EN VINDRUTA.....EFTER ETT PAR DAGAR FÅR MAN EN HÄRLIG ÖVERASKNING.....
EN FOTOKOPIA SOM ÄR UTKÖRD PÅ FOTOPAPPER SER LIKADAN UT I MINST 100ÅR.....DETTA VET INTE ALLA DESSA DIGITALKAMERA-KONSUMENTER....
Hon frågade varför ingen sagt något. (ja ja man kan köpa UV-bläck...blir inte mindre patetiskt!)
Hon har nu fått ett antal hundra bilder utkörda från en brända CD.....kvalitén gör henne mållös.
Att köpa en digitalkamera eller en "vanlig kamera" gör ingen skillnad i om man vill ha papperskopior. Man går in på ex Scandinavian Photos hemsida och beställer bilder från sin digitalkamera, kvalitén är skrämmande bra....
En annan passus är varför alla dessa s k fotografer ratar Fujis Super CCD......en fullständig revolution....för att inte tala om den nya Fujikameran 810....som dels har en åttakantig CCD-cell med en stor focus CCD-cell och med en Högdager - Lågdager CCD-cell i kanten. Detta fixar till detta dilemmat med att man inte kan ta bilder i olika ljusförhållande och försöka härma den negativa färgfilmens korn.
BILDER TAGNA MED 810 FÅR EN ATT RAMLA BAKLÄNGES........och Fuji planera att lansera S3 Pro som har ännu mera CCD-celler i CCD-cellerna......TITTA PÅ DETTA ISTÄLLET...SNACKA OM NYHET!
Nästa gång kan vi ta upp detta med den patetiska DIA-filmen.... NEGATIV FILM ÄR OSLAGBART!
Att exponera en diafilm korrekt är väldigt få fotografer (och lyckostar) som kan. En negativ film är gjord för att klara felexponeringar plus att den negativa filmen utvecklats ENORMT..... LOOSERS PLÅTAR MED DIA!
(Hoppas alla nu sätter morgonkaffet i vrångstrupen.....)
Mvh
Onewheel
TVÅ SAKER SOM FÖRBRYLLAR MIG I DESSA DIGITALDAGAR.
Varför kan ingen berätta om dessa sublimeringsskrivare, bläckstråleskrivare....????
Hade en kund inne idag som köpt en bläckstråle och massa specialpapper.....skrivit ut 100 tals bilder, och nu efter 6 månader så har alla bilder bleknat....
EN BLÄCKSTRÅLEUTSKRIFT TÅL INTE UV-LJUS....TÄCK ÖVER HALVA BILDEN OCH TEJPA UPP DEN PÅ INSIDAN AV EN VINDRUTA.....EFTER ETT PAR DAGAR FÅR MAN EN HÄRLIG ÖVERASKNING.....
EN FOTOKOPIA SOM ÄR UTKÖRD PÅ FOTOPAPPER SER LIKADAN UT I MINST 100ÅR.....DETTA VET INTE ALLA DESSA DIGITALKAMERA-KONSUMENTER....
Hon frågade varför ingen sagt något. (ja ja man kan köpa UV-bläck...blir inte mindre patetiskt!)
Hon har nu fått ett antal hundra bilder utkörda från en brända CD.....kvalitén gör henne mållös.
Att köpa en digitalkamera eller en "vanlig kamera" gör ingen skillnad i om man vill ha papperskopior. Man går in på ex Scandinavian Photos hemsida och beställer bilder från sin digitalkamera, kvalitén är skrämmande bra....
En annan passus är varför alla dessa s k fotografer ratar Fujis Super CCD......en fullständig revolution....för att inte tala om den nya Fujikameran 810....som dels har en åttakantig CCD-cell med en stor focus CCD-cell och med en Högdager - Lågdager CCD-cell i kanten. Detta fixar till detta dilemmat med att man inte kan ta bilder i olika ljusförhållande och försöka härma den negativa färgfilmens korn.
BILDER TAGNA MED 810 FÅR EN ATT RAMLA BAKLÄNGES........och Fuji planera att lansera S3 Pro som har ännu mera CCD-celler i CCD-cellerna......TITTA PÅ DETTA ISTÄLLET...SNACKA OM NYHET!
Nästa gång kan vi ta upp detta med den patetiska DIA-filmen.... NEGATIV FILM ÄR OSLAGBART!
Att exponera en diafilm korrekt är väldigt få fotografer (och lyckostar) som kan. En negativ film är gjord för att klara felexponeringar plus att den negativa filmen utvecklats ENORMT..... LOOSERS PLÅTAR MED DIA!
(Hoppas alla nu sätter morgonkaffet i vrångstrupen.....)
Mvh
Onewheel
Man kan gå in på vilken fotoäffär som helst (nästan) och skicka sina bilder för print på kemiskt fotopapper.
Man behöver väl inte gå taket för att folk använder bläckstråleskrivare hemma?
Det kan ju vara kul ibland att få ut en bild på papper på direkten.
Men för bilder som man vill spara - och framförallt - för att komma undan med vettiga pengar är det bättre att få bilderna printade på riktigt fotopapper.
Nu är väl det här utanför ämnet men...
Åttkantiga sensorer ger inte bättre bilder i sig. Tvådelad sensor ger mer dynamik, men mer brus. Fuji tappar massor av trovärdighet med sina lögner/halvsanningar om interpolation. Inte konstigt om många skyggar.
Varför inte ställa samma känslosamma fråga om Sigma/Foveon? Det är en betydligt mer revolutionerande sensor med potential att ersätta alla de andra.
Nu är väl det här utanför ämnet men...
Åttkantiga sensorer ger inte bättre bilder i sig. Tvådelad sensor ger mer dynamik, men mer brus. Fuji tappar massor av trovärdighet med sina lögner/halvsanningar om interpolation. Inte konstigt om många skyggar.
Varför inte ställa samma känslosamma fråga om Sigma/Foveon? Det är en betydligt mer revolutionerande sensor med potential att ersätta alla de andra.
Det finns uträkningar på vad den 8-kantiga Fujisensorn ger i upplösning jmf med den dubbla interpolerade bildfilen som kameran levererar.
Av den stora interpolerade 12Mpix filen är upplösningsfaktorn ca 1.2
Upplösningen står mao inte i proportion till den stora bildfilen.
En 6,1 Mpix bildfil från en kamera som interpoleras upp till 12Mpix i Photoshop har en upplösningsfaktor som är lägre än Fujifilen (ca 0,9 om jag minns rätt)
Fuji har med sin föregående modell S2 något större dynamisk omfång jmf med exv Canon D60, Nikon D100.
Vad S3 har att erbjuda i förbättringar vad det gäller dynamisktomfång, brus etc vet vi först när kameran har testats ordentligt.
Somliga hävdar att den 8-kantiga sensorn har en större * fill-in factor än en vanlig ccd/cmos . Detta är möjligen en av anledningarna till det något bättre uppmätta dynamiska omfånget på S2.
*Fill in factor=hur stor del av pixeln som är täckt med kisel
mvh
Det finns uträkningar på vad en 8-kantig sensor ger i upplösning med den dubbla bildfilen som kameran levererar.
Inte katten spelar formen på pixeln någon roll för upplösningen? Däremot är diagonal sampling ett känt knep för att flytta runt upplösning lite. Inte höja, bara flytta mellan diagonaler och huvudriktningarna. Formen på sensorelementen ger en viss påverkan på frekvensrymden, men det är subtila saker. Större sensor ger lite mindre spridning, lite mindre distorsion, men jag skulle vilja se en seriös uträkning som bevisar att det spelar någon roll för upplösningen. Dubbla upplösningen, som Fuji hävdar, låter bra långsökt. I så fall skulle dubbel-sensorerna enligt samma resonemang ge en akut försämring!
Åttkantigheten kan möjligen innebära att en större del av kiselytan används till sensor (vilket jag tror du menade på slutet) men det är en annan sak, påverkar inte upplösningen men dock brusnivån.
Känner du till några källor som analyserat problemet i något djup så är jag intresserad. Till exempel uträkningarna du nämner.
Inte katten spelar formen på pixeln någon roll för upplösningen? Däremot är diagonal sampling ett känt knep för att flytta runt upplösning lite. Inte höja, bara flytta mellan diagonaler och huvudriktningarna. Formen på sensorelementen ger en viss påverkan på frekvensrymden, men det är subtila saker. Större sensor ger lite mindre spridning, lite mindre distorsion, men jag skulle vilja se en seriös uträkning som bevisar att det spelar någon roll för upplösningen. Dubbla upplösningen, som Fuji hävdar, låter bra långsökt. I så fall skulle dubbel-sensorerna enligt samma resonemang ge en akut försämring!
Åttkantigheten kan möjligen innebära att en större del av kiselytan används till sensor (vilket jag tror du menade på slutet) men det är en annan sak, påverkar inte upplösningen men dock brusnivån.
Känner du till några källor som analyserat problemet i något djup så är jag intresserad. Till exempel uträkningarna du nämner.
En av de bästa är Anders Uschold. Det finns ca 776 träffar vid sökning. www.uschold.com
tillägg: vill du träffa honom så är han i Sverige för fösta gången och deltar i Digital Bild för grafisk produktion 24 nov Stockholmmässan
Anders driver ett institut som mäter prestanda för digitalkameror, både för tillverkarna och ett antal fototidskrifter
En av de bästa är Anders Uschold. Det finns ca 776 träffar vid sökning. www.uschold.com
Du råkar inte veta någon enstaka artikel som behandlar ämnet vettigt? Jag kollade lite på Uscholds sida men hittade ingenting. På tyska är det dessutom, det läser jag inte flytande precis.
Och jag är inte ett dugg intresserad av testbilder. Jag vill ha en ordentlig signalbehandlingsanalys. Testbilder beror på alldeles för många andra faktorer. Ska man diskutera en sensors egenskaper så ska man till frekvensplanet, se till de teoretiska skillnaderna. Testbilder säger inget om sensorn om man inte kör med exakt samma optik och efterbehandling.
Du råkar inte veta någon enstaka artikel som behandlar ämnet vettigt? Jag kollade lite på Uscholds sida men hittade ingenting. På tyska är det dessutom, det läser jag inte flytande precis.
Och jag är inte ett dugg intresserad av testbilder. Jag vill ha en ordentlig signalbehandlingsanalys. Testbilder beror på alldeles för många andra faktorer. Ska man diskutera en sensors egenskaper så ska man till frekvensplanet, se till de teoretiska skillnaderna. Testbilder säger inget om sensorn om man inte kör med exakt samma optik och efterbehandling.
Sök på hans namn och det du vill veta, kanske det finns, många av hans artiklar är översatta till engelska.
Jag föreslår att du besöker Stockholmsmässan och ställer direkta frågor till Dr Uschold, jag
tror inte du blir besviken på dennes mans kunskaper eller svar. Jag kommer med stort intresse att delta som åhörare.
Har du några arbeten/artiklar i ämnet publiserade? Om så - var kan jag läsa dom?
mvh
Har du några arbeten/artiklar i ämnet publiserade? Om så - var kan jag läsa dom?
Nej, det har jag inte.
Spännande! Vad säger Minolta om sin Digital 7 ?
Minolta vill ha ett bra alternativ till sina analoga kameror, de riktar sig i första hand till gamla Minoltaägare. Själva tror de inte att de skall ta marknadsandelar av Nikon eller Canon.
Ljud och Bild grabbarna Bertil Hellsten och Anders Albinsson med på pressmötet.
Bertil testar och klämmer på Minolta
Fuji kommer med en skrivare för bilder tagna med telefon, ta en bild skicka bilden via internet till en liten skrivare.
Kommer senare med blåtand koppling
Fånigt????
Bild tagen med Fuji SLRkamera sk 12Mpix, stor och liten pixel för bästa dynamiska omfång
Haha, här hade vi någon med åsikter. Inte ofta man ser versaler i inläggen.
UV-bläck är väl inte något nytt, det använder alla som kör med lite större bläckstråleskrivare och då blir det beständigt.
Haha, här hade vi någon med åsikter. Inte ofta man ser versaler i inläggen.
UV-bläck är väl inte något nytt, det använder alla som kör med lite större bläckstråleskrivare och då blir det beständigt.
Har du sett en bild som är ett par år gammal, utskriven med UV-bläck??? - Nähä, trodde inte det....det är ett skämt!
Det bästa med detta är att alla nya kunder som "trillar" in på ett proffslab (digitallab) och som sedmera får se en fotopappersutskrift som kostar 2.95 (eftersom bläcket sätter sig i patronerna, så får man slänga dom efter mycket mindre utskrifter än tillverkarna uppger = DYRARE PER UTSKRIFT!), blir trogna kunder och undrar om industrin fått en "puck i huvudet" - då dom säljer den här skiten.
Bläckstråleutskriften skall användas till rätt ändamål t ex storformatsutskrifter m m, inte fotoutskrifter - på fotopapper för fotografer.
Känns lite som David och Goliath just nu....men "still kicking"......
/Onewheel
Har du sett en bild som är ett par år gammal, utskriven med UV-bläck??? - Nähä, trodde inte det....det är ett skämt!
Bläckstråleutskriften skall användas till rätt ändamål t ex storformatsutskrifter m m, inte fotoutskrifter - på fotopapper för fotografer.
/Onewheel
Jag har jobbat med reklam i alla dess former nu i över 18 år och har gått från rent hantverk till digital miljö med allt vad det innebär av för- och nackdelar. Ett av dessa stora steg var just möjligheten att kunna börja skriva ut bilder digitalt. Jag har jobbat i alla format från lilla A6 från bordsskrivare upp till flermetersförstoringar för fasadreklam i professionella industrimaskiner. Problemet med ljusblekning har varit känt under många år och varit en av de stora "barnsjukdomarna" i branschen, Dock tycker jag att man har fått rätsida på detta ganska bra och man kan numer, utan några större problem, få fram högkvalitativa utskrifter med bra ljusbeständighet genom det nya UV-bläcket. Dock är det fortfarande förenat med en mycket högra kostnad per utskrift...
Men det är bara halva sanningen när man talar om ljusbeständigt bläck; minst lika viktigt är valet av utskriftsmaterial - och där är papperskvalitén "boven" i dramat (vi bortser nu ifrån övriga material som också finns på marknaden; alltifrån bomullstyger till plastfilmer). Sanningen är lika enkel som evig - bra beständiga utskrifter kostar pengar, såväl i papper som bläck...och det är marknaden MYCKET medveten om då man kan sälja konsumentskrivare för 900:-/st (som är tekniskt mycket bra) och samtidigt tjäna de riktigt stora pengarna på förbrukningsmaterial som bläck och papper.
Jag har själv gjort många tester av utskrifters beständighet och har i mitt fönster sedan över tre år ett antal olika prov. Vanligt "konsumentbläck" bleks mycket fort om det utsätts för direkt solljus; det handlar snarare om veckor än månader, i vissa skräckfall rent av dagar! Men där skiljer det också mycket mellan
originaltillverkat bläck och "piratprodukter". I fallet med UV-bläck är beständigheten mellan flera månader och år - jag har ett par utskrifter som efter tre år närmast helt opåverkade, men då pratar vi också om dyrt bläck och papper (jämförbara priser med konventionella fotoframkallningar och förstoringar).
Vill man vara riktigt säker på att bevara foton för framtiden bör man istället satsa på att laminera bilderna. Det finns idag en uppsjö med bra bordslaminatorer i storlekar upp till A3 för konsumentmarknaden som ger fullgott skydd (inte bara mot blekande UV-ljus utan även mekanisk skada och vatten). Utskrifterna blir totalt sett dubbelt så dyra, men fortfarande billigare än med konventionell fototeknik.
Glöm heller inte att utvecklingen går framåt i rasande takt; skrivare och papper som är ett par,tre år gamla är redan "akterseglade" av bättre produkter - och den utvecklingen verkar aldrig stanna av utan ökar alltmer eftersom. Det kan m.a.o. löna sig att byta hårdvaran och vara noga i valet av förbrukningsmaterial.
Lycka till!
Vänliga Hälsningar
Clavius
minst lika viktigt är valet av utskriftsmaterial - och där är papperskvalitén "boven" i dramat (vi bortser nu ifrån övriga material som också finns på marknaden; alltifrån bomullstyger till plastfilmer). Sanningen är lika enkel som evig - bra beständiga utskrifter kostar pengar, såväl i papper som bläck...och det är marknaden MYCKET medveten om då man kan sälja konsumentskrivare för 900:-/st (som är tekniskt mycket bra) och samtidigt tjäna de riktigt stora pengarna på förbrukningsmaterial som bläck och papper.
Jag har själv gjort många tester av utskrifters beständighet och har i mitt fönster sedan över tre år ett antal olika prov. Vanligt "konsumentbläck" bleks mycket fort om det utsätts för direkt solljus; det handlar snarare om veckor än månader, i vissa skräckfall rent av dagar! Men där skiljer det också mycket mellan
originaltillverkat bläck och "piratprodukter". I fallet med UV-bläck är beständigheten mellan flera månader och år - jag har ett par utskrifter som efter tre år närmast helt opåverkade, men då pratar vi också om dyrt bläck och papper (jämförbara priser med konventionella fotoframkallningar och förstoringar).
Vill man vara riktigt säker på att bevara foton för framtiden bör man istället satsa på att laminera bilderna. Det finns idag en uppsjö med bra bordslaminatorer i storlekar upp till A3 för konsumentmarknaden som ger fullgott skydd (inte bara mot blekande UV-ljus utan även mekanisk skada och vatten). Utskrifterna blir totalt sett dubbelt så dyra, men fortfarande billigare än med konventionell fototeknik.
Lycka till!
Vänliga Hälsningar
Clavius
Kan du nämna något om vad man skall tänka på när man väljer papper för utskrift från bläckstråle skrivare? Vilka faktorer är viktiga osv.
miri, toppen med alla rapporter! Förstod att Minolta inte tänker konkurrera med Nikon och Canon, men har de över huvud taget nämnt någor om priset på deras Digital 7, eller blir det en dyr historia? Då är det ju frågan om man inte ska dumpa sina gamla Dynax 5si och köpa ett Nikonhus, både analog och digitalt och köra samma gluggar på båda.
Denna morgon började med att snacka lite med Jörn Fritzin Profoto AB. Jörn är en levande legend här nere, varit med vid 15 Photokina sedan 1976 (själv har jag varit här sedan 1984)
Jörn representerar Profoto och säljer bla Hasselblad. Fick se 3 nya objektiv , 300/4,5 , macro 120/4 och ett 100mm/2,2 + cf adapter, dvs man kan använda gamla objektiv på Hasselblad H1.
Återkommer om en stund, skall vara med på Hasselblads presskonf 1130.
Denna morgon började med att snacka lite med Jörn Fritzin Profoto AB. Jörn är en levande legend här nere, varit med vid 15 Photokina sedan 1976 (själv har jag varit här sedan 1984)
Jörn representerar Profoto och säljer bla Hasselblad. Fick se 3 nya objektiv , 300/4,5 , macro 120/4 och ett 100mm/2,2 + cf adapter, dvs man kan använda gamla objektiv på Hasselblad H1.
Återkommer om en stund, skall vara med på Hasselblads presskonf 1130.
Vi måste utan att ha vetat det suttit bredvid varandra... Jörn e en god vän til mig... 1130 var jag med på HBs presskonferens.. tog en kaffe med Jörn precis innan... )))
Vi måste utan att ha vetat det suttit bredvid varandra... Jörn e en god vän til mig... 1130 var jag med på HBs presskonferens.. tog en kaffe med Jörn precis innan... )))
Är det till att sitta här någonstans? ( bild 2)
Christian Poulsen CEO Hasselblad/Imacon var mycket irriterad på all förannonsering av produkter , nyheterna skall visas på Photokina och inte på Internet veckorna före mässan .
mvh
Jag såg den här länken om en kamera som visas på Photokina nu.
Verkar ganska ball:Länk
Den var bra att hålla i mycket bra grepp - sökaren var tydlig (Det är HBs med)... vägde inte lika mycket som HBs... priset 9500 EU cirka utan objektiv.. sagd lev tid dec.. men mjukvaran var man hemlig med så jag tvivlar.. HBs kan man köpa redan nu... Tyst var den också... men lite ful ankunge...
Hasselblad och Imcon vilken kombination
Vill man veta något om ccd, dynamiskomfång ,brus, pixelstorlek, så är det Christian Poulsen man skall fråga. Denna man som grundade Imacon, och som gjorde Imacon bordsscannern till ett fullproffsverktyg bygger också ett av de bästa digita bakstyckena till mellanformat. Nu leder han dessutom Hasselblad och Imacon som blivit ett företag.
Ett Hasselblad kamerahus med normaloptik och digitalt bakstycke 170000:- , kommer även en billigare variant . Jag tror att Hasselblad kommer att lyckas. En av orsakerna är att andrahandsvärdet är fortfarande högt på den nya kameran.
Fotografer vågar därmed att investera på nytt i digitalt mellanformat.
IKEA har köpt 14 stycken
Bilden : Christian tillsammans med ägaren Mark Shriro )