Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD syns inte !

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2002-12-17 20:58

Jag har flera DVD-skivor som vägrar att låta sig synas. De monteras helt inte på skrivbordet. Finns det något kommando för att tvinga fram skivan på skrivbordet?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William Naversten:
Jag har flera DVD-skivor som vägrar att låta sig synas. De monteras helt inte på skrivbordet. Finns det något kommando för att tvinga fram skivan på skrivbordet?

Kan vara en dum fråga men, är du säker på att datorn har DVD-spelare?

Annars vet jag att en gammal version av OS X Jaguar hade detta problem (En Beta hade samma problem. De påstår tillochmed att Apple hade gjort så med flit, vilket jag inte tror på).

Någon Unix Guru kanske kan något fint terminal-kommando för att visa DVD-skivor på skrivbordet?

• Medlem
  • 2002-12-17 22:50

Japp. Jag har bränt flera stycken på datorn själv...

Sorry. Har en iMac (15") med DVD-R....

hmmm..har bränt DVD-R på min Quicksilver, bränt filer etc.. Syns perfekt på skrivbordet på Quicksilvern men inte på farsans imac G4 med Combo drive...skumt också... !!

Samma problem månde ?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William Naversten:

Har du kontrollerat Finder --> Inställningar --> Visa dessa objekt på skrivbordet?

• Medlem
  • 2002-12-18 21:15

Japp. Har kollat finder-inställningar. Jag har försökt leta efter något program där "mount disc" eller liknande finns som kommando, men det verkar inte fungera för CD/DVD varken i Norton Utilities eller FWB Smart /HDT. Har någon något tips på något program som tvingar DVDn att montera sig på skrivbordet???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-19 03:22

Syns den i Apple Systeminformation? I sådant fall, vad står det?

• Medlem
  • 2003-01-09 21:37

Fattar nada. Sedan två veckor fungerar allt perfekt igen...

Tack för omsorgen!

Det har, som det heter "gått troll" i din dator.
Det gör det ibland.
Googla på det så för du se!

• Oregistrerad
  • 2003-01-09 22:05

Hej och hå, nu tar vi den igen!

Kör ni möjligtvis DVD-R av fabrikat BULKDVD?
Då kan jag meddela att det är i princip hopplöst att montera en bränd skiva på en annan maskin. Det har drabbat ett antal av våra kunder.
BULKDVD-skivorna är "fixade" för att fungera bäst med norpade filmer och PS/2- och XBox-spel.
Köp Apple-skivor när de går ner i pris eller vad som helst som verkar seriöst. Vebatim och Maxell vet jag fungerar bra också.

1
Bevaka tråden